شناسهٔ خبر: 53461682 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شادی تل‌آویو از قفل‌شدن وین

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

اگرچه کارشکنی‌های صهیونیست‌ها از آغاز مذاکرات احیای برجام مشهود بود، اما روزنامه‌هاآرتص دیروز با به میان کشیدن نقش لابی نخست‌وزیر و وزیر خارجه این رژیم در قفل شدن مذاکرات، وضعیت کنونی و احتمال از دست رفتن توافق را مایه شادمانی صهیونیست‌ها عنوان کرده است.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه در سالروز ملی فناوری هسته‌ای بار دیگر تأکید کرد تهران از حقوق هسته‌ای خود در توسعه صنعت هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز چشم‌پوشی نخواهد کرد. این موضع‌گیری در واقع تکرار مواضع قبلی مبنی بر ایستادگی ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا در موارد اختلافی قبلی است که همواره مانعی در دستیابی به توافق نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بوده است. با این حال صهیونیست‌ها می‌کوشند موضوع حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی امریکا را تنها عامل بازدارنده احیای برجام معرفی کنند. یک منبع آگاه صهیونیست به هاآرتص گفت که اسرائیل انتظار دارد جو بایدن به زودی به طور رسمی خبر حذف نشدن نام سپاه از لیست تروریستی امریکا را اعلام کند. این منبع گفت: «این تصمیم نهایی نشده، اما تصمیم واشنگتن در همین راستاست.» هاآرتص با ابراز خوشحالی تل‌آویو از چنین روندی نوشت: «اسرائیل تصمیم احتمالی ایالات متحده در رد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم را نشانه موفقیت تلاش‌های متمرکز لابی خود در هفته‌های اخیر به رهبری نفتالی بنت و یائیر لاپید می‌داند.»
جو‌سازی رویترز
این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که خبرگزاری رویترز روز شنبه با استناد به برخی منابع اعلام کرده بود که امریکا در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی خارج در برابر تضمین ایران در قبال مهار نیرو‌های برگزیده خود است. خبرگزاری رویترز گفته است: تهران پیشنهاد امریکا برای غلبه به نقطه اختلاف‌ها مبنی بر نگه داشتن نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه در ذیل تحریم‌های سازمان‌های تروریستی خارجی در قبال برداشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی را رد کرده است. این در حالی است که دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا تصریح کرد که بایدن تصمیمی برای حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی ندارد.
برداشتن تحریم‌ها با توافقی پایدار
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیروز در نخستین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۱ در محل وزارت امور خارجه گریزی هم به مسئله مذاکرات زد و گفت: «حتماً ما دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود، ولی با روشی عزتمند و با توافقی قوی و پایدار. اما تأکید آقای رئیسی در جلسات به همه اعضای کابینه همواره این است که نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد، بلکه همه دستگاه‌ها موظف هستند برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و پیشرفت و توسعه پایدار اقتصاد و تجارت در کشور عمل کنند.» وزیر امور خارجه با اشاره به مشکلاتی که امریکا در روند احیای برجام ایجاد کرده، خطاب به حاضران گفت: «اما اگر در این مسیر با توجه به کارشکنی‌هایی که طرف امریکایی دارد و مشکلاتی که دشمنان برای ایران ایجاد می‌کنند و سنگ‌اندازی‌هایی که صورت می‌گیرد، مذاکرات در هر مرحله‌ای به نتیجه رسید، حتماً به عنوان یک اقدام مثبت و یک دستاورد خوب می‌تواند شتاب بیشتری به کاری که تک‌تک شما عزیزان در سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به خوبی آن را دنبال می‌کنید، بدهد.»

نظر شما