شناسهٔ خبر: 53448078 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور:

۶۲ درصد تهرانی‌ها در نوروز به سفر رفته‌اند/ "واژگونی" عامل ۳۵ درصد تصادفات نوروزی

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: استان تهران با ۵.۵ میلیون تردد بیشترین تردد را داشته است و ۶۲ درصد تهرانی‌ها در طرح نوروزی سفر رفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در نشستی خبری که صبح امروز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه برگزار شد، گفت: نوروز ۱۴۰۱ شرایط خاص در کشور بود و به جهت اینکه مردم دو سال از سفرهای نوروزی و تابستانی به دلیل محدودیت های کرونا محروم شده بودند. با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد مردم واکسینه شده بودند شرایط متفاوت تری نسبت به دو سال شیوع کرونا تجربه کردیم. شرایط سفرها بیش از پیش بینی ما بود.

وی ادامه داد: تشکر می کنم از رئیس جمهور چراکه شورای عالی ترافیک بعد از ۸ سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد و همچنین در ایام عید نیز از مجموعه راهور بازدید داشتند و جلسه ای برگزار شد و ما امیدواریم جلسه شورای عالی ترافیک هر دو ماه با حضور رئیس جمهور یا معاون اول ایشان برگزار شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: با وجود افزایش سفرها اما شرایط خوبی در ایام عید داشتیم و بیش از ۹۵ درصد رانندگان به عنوان رانندگان قانون مدار در طرح نوروزی ما شرکت کردند.

سردار هادیانفر با اشاره به گزارش اقدامات پلیس در ایام نوروز خاطرنشان کرد: آنچه که خیلی حائز اهمیت است بحث جانباختگان و تصادفات است. براساس فرمان مقام معطم رهبری دستگاه‌ها باید به ناجا برای کاهش تلفات و حوادث ترافیکی و تصادفات کمک کنند و دستگاه‌ها باید سهم خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: پلیس راهور بیش از ۶۸ میلیون خدمت در حوزه ترافیکی، شماره گذاری، صدور گواهینامه، اجرائیات و ترخیص خودرو به مردم ارائه خدمت کرده است. بیش از ۵۸ درصد خدمات نیروی انتظامی مربوط به پلیس راهور است.

وی ادامه داد: در کمیته هماهنگی مقرر شد که بیش از ۷۶ هزار نفر با ۲۶ هزار خودرو سبک و سنگین و ۷ هزار پایگاه ثابت و سیار و ۶۴ پهباد طرح نوروزی را با همکاری سایر دستگاه‌ها اجرا کنیم.

سردار هادیان فر خاطرنشان کرد: در مجموع ترددهای بین استانی بیش از ۸۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تردد ثبت شده است. متوسط روزانه تردد بین استانی بیش از ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار تردد بوده است بیشترین تردد مربوط به روز ۵ فروردین با ۵ میلیون و ۲۹۳ هزار تردد بود. بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد بین استانی نسبت به سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۴۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ داشتیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: استان تهران با ۵.۵ میلیون تردد، بیشترین تردد را داشته است و ۶۲ درصد تهرانی ها در طرح نوروزی سفر رفته اند سپس البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران و گیلان پرترددترین استانها بوده اند.

وی گفت: بیشترین مهمانان نوروزی به استان‌های مازنداران، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان سفر داشتند.

وی با بیان اینکه برای دو میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پر خطر پیامک ارسال شد، گفت: ۳۲۵ هزار خودرو اعمال قانون تخلف حادثه ساز شدند؛ همچنین ۳۵ هزار خودرو توقیف شده است که بخش زیادی از این خودروها به صورت ساعتی توقیف شدند،  شش هزار دستگاه خودرو به پارکینگ‌ها اعزام شدند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: برای ۱۸ میلیون مالک خودرو پیامک طرح تشویقی ارسال شد. اگر ملکی تخلف راهوری نداشته و تصادف نکرده باشد در این قرعه کشی شرکت داده خواهند شد و اولین قرعه کشی در عید فطر انجام خواهد شد. برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر که حتی یک تخلف حادثه ساز داشتند پیامک ارسال شد و ۳۲۵ هزار اعمال قانون تخلفات حادثه ساز صورت گرفته و بیش از ۳۵ هزار خودرو توقیف شدند که البته بخش زیادی به صورت ساعتی توقیف شدند و حدود ۶ هزار خودرو به پارکینگ فقط منتقل شدند. روزانه استانداران وضعیت ترددها را کنترل می کردند و امیدواریم این روند ادامه دار باشد.

وی ادامه داد: در ۹۶ درصد محورهای مواصلاتی گره ترافیکی نداشتیم و در محور قزوین به رشت محدودیت اعمال نکردیم.

هادیانفر گفت: امسال تقریبا در زمینه تعداد فقره تصادف ۲۶ درصد کاهش داشتیم اما ۸۳۸ نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۲۳ نفر یعنی ۲۱ درصد کاهش داشتیم. در تعداد مصدومان نیز ۵۹۰ نفر با ۳.۳ درصد کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۵۰۹ میلیون تردد بین شهری داشتیم که ۴۰ درصد افزایش تردد گزارش شده است.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: بیشترین تصادفات بیش از ۵۳ درصد مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان است.

سردار هادیانفر گفت: در تصادفات نوروزی ۷۰ درصد خودروهای سواری، ۲۰ درصد سهم موتورسیکلت سواران، ۶ درصد وانت بارها، ۴ درصد کامیون ها، یک درصد مربوط به ناوگان مسافربری بود همچنین ۳۵ درصد تصادفات نوروزی به دلیل واژگونی بود.

وی ادامه داد: در حوزه برون شهری امسال ۵۴ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بود. در جلسه با وزیر قرار شد در ۳۰ کیلومتری شهرها سازمان گردشگری فضاهایی برای رفع خستگی خانواده ها ایجاد کنند.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: ۶۰ درصد جانباختگان در راه‌های اصلی بودند.

رییس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: در تصادفات فوتی و جرحی نوروز امسال ۸۶ درصد خودروهای داخلی و ۱۴ درصد خودروهای خارجی نقش داشتند البته این به دلیل این است که در کشور خودروهای داخلی بیشتر استفاده می شود. رکوردار تصادفات پژو ۴۰۵ یا پژو پارس و پژو ۲۰۶ بوده و بعد از آن پراید و سایر خودروها بوده است.

وی درباره برنامه های پلیس در سال ۱۴۰۱، گفت: از مهمترین برنامه های ما پای کار آوردن همه دستگاهها و دولت برای کاهش تصادفات است و همچنین باید هدف گذاری درست داشته باشیم یعنی برای برنامه هفتم برنامه ریزی منطقی داشته باشیم و مقرر  شده در برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد کاهش داشته باشیم و باید سهم سال ۱۴۰۱ از این برنامه مشخص شود. همچنین هوشمندسازی پلیس راهور که در راس آن بحث مدیریت یکپارچه رسیدگی به تصادفات در کشور است. پلتفرم این برنامه آماده شده است. شماره گذاری اینترنتی، صدور گواهی نامه، اجرائیات و ... از دیگر برنامه های هوشمندسازی است.

وی ادامه داد: ساماندهی موتورسواران از برنامه های سال ۱۴۰۱ است که به زودی در کل کشور اجرا می شود. 

سردار هادیانفر گفت: بنا داریم همکاران ما در اعمال قانون کمترین برخورد و تنش با مردم را داشته باشند و بیشتر از سامانه ها بهره ببریم.

سردار هادیانفر گفت: تلاش می کنیم خودروها و موتوسیکلت های رسوبی را ترخیص کنیم. مردم به راحتی می توانند برای ترخیص خودرو اقدام کنند. طرح اقساط جریمه را گذاشتیم و دیون مازاد را نیز حذف کردیم اما ۵۶ درصد خودروها دارای معاضدت و مشکلات قضایی هستند.در سال ۱۴۰۱ توقیف خودرو باید به حداقل حداقل برسد.

وی ادامه داد: ۱۳۲ هزار خودرو همچنان در پارکینگ است و۳۶۷ هزار موتورسیکلت در پارکینگ ها هستند.

نظر شما