شناسهٔ خبر: 53426151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

یک جوان فلسطینی حلقه امنیتی رژیم‌صهیونیستی را شکست

موازنه وحشت در تل‌آویو

ملت فلسطین به‌دنبال آزادی است، به‌دنبال نماز گزاردن در مسجدالاقصی است، به‌دنبال آن است که در این مسجد بدون ترس و نگرانی سر به سجده بگذارد، به‌دنبال خلاصی از مجوزهای ذلت‌بار کار است. آزادی که روز گذشته و با اجرای یک عملیات موفق به دست یک جوان فلسطینی که منجر به کشته و مجروح شدن چند نظامی صهیونیستی شد، استیصال و پاشنه آشیل شکست اسراییل را بار دیگر نشان داد. جوان فلسطینی که برای بازداشتش بیش از یک‌هزار مامور امنیتی از نهادهای مختلف نظامی و امنیتی این رژیم کار تعقیب مجری عملیات را به انجام رساندند. «احمد دستمالچیان»، سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به استیصال رژیم‌صهیونیستی از عملیات یک فلسطینی در قلب تل‌آویو، به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: این عملیات و تلاش برای مهار آن، نشان از این دارد که اسراییل به‌شدت از این عملیات ترسیده و دست و پایش را گم کرده بود. در مجموع مغز متفکری در این سلسله عملیات‌هاست که ما را به یاد مهندس شهید یحیی عیاش در سال1995 می‌اندازد که عملا موازنه وحشت با رژیم‌صهیونیستی را برقرار کرد و با اجرای موفق این عملیات می‌توان گفت به آن دوران برمی‌گردیم.

صاحب‌خبر -

روز گذشته یک عملیات شهادت‌طلبانه در مرکز تل‌آویو رخ داد که طبق گزارش‌های متعدد حداقل 16صهیونیست زخمی شده که کشته شدن دو نفر از آن‌ها تاکنون تایید شده است. ارتش، نیروهای امنیتی و پلیس رژیم‌صهیونیستی با ایجاد شبکه‌ای گسترده از تیم‌های جست‌وجو که گفته می‌شود فراتر از هزار نفر بوده است، نهایتا پس از ساعت‌ها جست‌وجو مجری این عملیات حماسی را در حال خروج از مسجدی در شهر یافا شناسایی و طی یک درگیری به شهادت رساندند. رسانه‌های صبح جمعه رژیم‌صهیونیستی همگی تیتر اول خود را به شکسته شدن مجدد حلقه امنیتی رژیم‌صهیونیستی اختصاص دادند؛ عملیاتی که شهید رعد حازم 29ساله ساکن اردوگاه جنین واقع در شمال کرانه باختری انجام و در اعتراف اولیه رژیم‌صهیونیستی، منجر به هلاکت دو مهاجر صهیونیست و زخمی‌شدن 15صهیونیست دیگر شد که به گفته منابع بیمارستانی این رژیم، حال چهار نفر از آن‌ها همچنان وخیم گزارش شده است.روز جمعه مطبوعات همگی تیتر اول خود را به
 شکسته شدن مجدد حلقه امنیتی رژیم‌صهیونیستی اختصاص دادند. درحالی‌که عملیات دیگری در عمق رژیم‌صهیونیستی و در خیابان دیزنکوف تل‌آویو انجام شد، تحلیلگران صهیونیستی اعلام کردند عملیات «دیزنکوف» ضربه‌ای به پاشنه آشیل اسراییل است و ما را در مقابل آغاز یک انتفاضه قرار داده است. این در حالی است که برخی دیگر از رسانه‌ها نیز با اشاره به افزایش چند ده برابری درخواست کمک‌های روانی بعد از این عملیات نوشتند: اسراییل از یک‌سو در وحشت استمرار عملیات قرار داشته و از سوی دیگر، از بیم افزایش تنش، جرات افزایش فشار بر فلسطینیان را در ماه رمضان ندارد.در خبرهای اولیه از این عملیات نیز مسوولان امنیتی رژیم‌صهیونیستی اعتراف کردند، مجری عملیات کمتر از 20گلوله را شلیک کرده است درحالی‌که حدود 17نفر بر اثر آن زخمی ‌شدند و سپس موفق به عقب‌نشینی و اختفا و تغییر لباس خود بعد از اجرای عملیات شده است؛ امری که بر اشراف مجری عملیات بر منطقه انجام عملیات حکایت دارد.به نوشته رسانه‌های عبری‌زبان، مبارز فلسطینی بعد از اقامه نماز صبح در مسجدی در یافا و در زمان خروج از آن که گفته می‌شود برای انجام عملیات دیگری صورت گرفت، ازسوی دو نفر از ماموران شاباک شناسایی و پس از درگیری با یگان‌های ویژه رژیم‌صهیونیستی در نزدیکی میدان ساعت شهر یافا به شهادت رسید.روزنامه یدیعوت آحارانوت در صدر صفحه اول خود در وبگاه خود آورده است: در پایان تعقیب و گریز مجری عملیات تل‌آویو در یافا کشته شد. به نوشته این رسانه عبری‌زبان، کافه‌ای که عملیات دیزنکوف در مقابل آن به وقوع پیوست، در سال2016 نیز شاهد عملیات مبارزان فلسطینی بود.
روزنامه هاآرتص هم به نقل از عاموس هارئیل، خبرنگار و تحلیلگر ارشد نظامی‌ خود نوشت: بعد از آرامشی حدودا یک‌هفته‌ای، ناامنی بار دیگر به خیابان‌های «گوش دان» بازگشت، او ضمن توصیف این اقدام به‌عنوان اقدام تروریستی افزود: ماموران سرویس‌های امنیتی بعد از ساعت‌ها تلاش بی‌نتیجه دست‌آخر در بامداد جمعه موفق شدند وی را شناسایی و او را از پای درآورند. به اعتراف این تحلیلگر اسراییلی، این چهارمین عملیات از این دست از 22مارس (اول فروردین 1401) محسوب می‌شود.
وی در این رابطه افزود: این عملیات هم جزو عملیات‌های دامنه‌دار  است که علیه رژیم‌صهیونیستی انجام می‌شود  و حتی اگر طرف هدایت‌کننده آن هم تا به امروز مشخص نباشد اما به هر شکل واقعیت‌های امنیتی و سیاسی حاکم بین اسراییل و فلسطینیان را دستخوش تغییر خواهد کرد.
به گفته هارئیل، عملیات مذکور باعث شده است تا نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل در شرایط بسیار پیچیده‌ای چه در بعد سیاسی و چه در زمینه امنیتی قرار بگیرد و سرنوشت ائتلاف حاکم را هم وارد بحرانی بزرگ کند.

در ادامه گزارش هاآرتص تاکید شده است، برداشت اولیه سرویس‌های امنیتی اسراییل آن است که عملیات دیزنکوف هم ویژگی‌های مشابه عملیات بئر السبع، الخضیره و 
بنی براک داشته چون شاهد آن هستیم که همگی آن‌ها در شهرهای بزرگ در عمق خط سبز به وقوع می‌پیوندند، تمامی این عملیات‌ها ازسوی یک یا حداکثر دو نفر اجرا و هیچ هشدار اطلاعاتی درمورد وقوع عملیات در محدوده زمانی به سرویس‌های امنیتی نرسیده است؛ امری که یک نگرانی واقعی را برای امنیت اسراییل به وجود آورده است چون در سایه نبود اطلاعات امنیتی امکان هیچ نوع اقدامی علیه مجریان عملیات وجود ندارد.
هارئیل اعتراف کرد: تمامی مجریان عملیات اخیر در ساختارهای تشکیلاتی فعالیت نداشته درحالی‌که مجریان عملیات بئر السبع و الخضیره از فلسطینیان 1948 هستند؛ مجری عملیات بنی‌براک هم گرچه از جنین است اما هیچ وابستگی تشکیلاتی به گروه‌های فلسطینی نداشت.
این کارشناس نظامی-امنیتی رژیم‌صهیونیستی در ادامه گزارش خود اعتراف کرد: بزرگ‌ترین و اصلی‌‌ترین نگرانی فعلی اسراییل آن است که در سایه موفقیت‌های ثبت‌شده برای این نوع عملیات و تلفاتی که از اسراییلی‌ها گرفته، امکان تقلید و کپی‌برداری از آن بسیار زیاد است؛ به‌ویژه که تصاویر این عملیات با آب‌وتاب در رسانه‌ها منتشر و تصاویر ثبت‌شده از این عملیات در دوربین‌های مداربسته نیز راهی رسانه‌ها می‌شوند؛ امری که می‌تواند منجر به افزایش حملات بعد از سال‌ها آرامش شود.
او با اشاره به استیصال حاکم بر رژیم‌صهیونیستی نوشت: حتی اقدامات پیش‌بینی‌شده نهادهای سیاسی اسراییل علیه فلسطینیان همچون ممنوعیت ورود کارگران،
محدود کردن ورود برای نماز در مسجدالاقصی و غیره هم فقط منجر به افزایش عملیات خواهد شد؛ این در حالی است که دست بنت برای اتخاذ تدابیر شدیدتر جهت بازگرداندن امنیت به اسراییل که جامعه اسراییل به‌شدت آن را احساس می‌کنند، هم بسته است.به نوشته این رسانه عبری‌زبان، حداکثر اقدام نخست‌وزیر اسراییل دستور ایجاد 100ایست بازرسی در مناطق مختلف خود خواهد بود درحالی‌که قرار است، تمرکز اصلی امنیتی به‌جای تل‌آویو روی منطقه گوش‌دان باشد.
گفتنی است؛ بعد از وقوع عملیات، رسانه‌های صهیونیست ازجمله شبکه12 خبر دادند بیش از یک‌هزار مامور امنیتی از نهادهای مختلف نظامی و امنیتی این رژیم ازجمله یامام، عرب‌نماها (ماموران مخفی رژیم‌صهیونیستی که به مستعربین هم مشهور هستند و چهره‌ای شبیه به فلسطینیان دارند)، سرت متکال، شیداغ و لوتار کار تعقیب مجری عملیات را به انجام رساندند.
 
دستمالچیان: «موازنه وحشت» فلسطین در برابر رژیم‌صهیونیستی اجرا شد
 «احمد دستمالچیان»، سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به آشفتگی و استیصال رژیم‌صهیونیستی از عملیات یک فلسطینی در قلب تل‌آویو، به روزنامه «صبح‌نو»، گفت: در ابتدا باید متذکر شوم این عملیات در قلب تل‌آویو و در منطقه سیاحتی، تجاری اتفاق افتاده است؛ منطقه‌ای که یکی از امن‌ترین نقاط این شهر است، جنس عملیات حاکی از این است که نیروهای عملیاتی مقاومت فلسطین حرفه‌ای و نخبه هستند که توانستند تا اینجا نفوذ کنند و این عملیات را با موفقیت به پایان برسانند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: سلسله عملیات‌هایی که فلسطین از هفته گذشته شروع و تاکنون چهارگونه عملیات آن را شاهد بودیم، به‌نوعی نشان داد که مقاومت فلسطین عملا، راهبرد نوین و موازنه وحشت را در برابر رژیم‌صهیونیستی تدارک دیده است.
وی ادامه داد: برای مهار این عملیات برای اولین بار  اسراییلی‌ها از یگان سایرت متکال وارد تل‌آویو شدند؛ بنابر اخبار واصله رژیم‌صهیونیستی نه‌تنها یگان ویژه به تل‌آویو فراخوانده شده بود، بلکه مابقی یگان‌ها را هم فراخوانده بودند. یگان سایرت متکال که عملیات انتبه را در 1976 انجام داد و ابعاد تبلیغاتی زیادی برای اسراییل داشت. این یگان همچنین عملیات ربایش برخی از افراد مقاومت در لبنان را هم انجام داد؛ البته این یگان شکست سختی در جنگ 33روزه از مقاومت لبنان خورد.دستمالچیان با اشاره به اینکه با این عملیات به‌نوعی پایتخت سیاسی و اقتصادی اسراییل مختل شد، تصریح کرد: عملیات در عمق تل‌آویو انجام شد و شکست حلقه امنیتی اسراییل موجب شد تا وحشت سراسری در سرزمین اشغالی حاکم شود. از یگان‌های ویژه سایرت متکال برای مواقع حاد و ضروری فراخوانده می‌شوند و زمانی که این تنش و این فراخوانی را در زمان بحران اسراییل می‌بینیم، حاکی از عجز و درماندگی رژیم‌صهیونیستی است. درماندگی که نشان از این داشت که نظم آن‌ها به‌هم خورده که سایرت متکال را فراخواندند، چراکه گارد مرزی و پلیس صهیونیستی برای مهار آن ناتوان بودند.
این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: این عملیات و تلاش برای مهار آن، نشان از این دارد که اسراییل به‌شدت از این عملیات ترسیده و دست و پایش را گم کرده بود. درمجموع مغز متفکری در این سلسله عملیات‌هاست که ما را به یاد مهندس شهید یحیی عیاش در سال1995 می‌اندازد که عملا موازنه وحشت با رژیم‌صهیونیستی را برقرار کرد و با اجرای موفق این عملیات می‌توان گفت به آن دوران برمی‌گردیم؛ البته باید منتظر تحولات آینده بود. رژیم‌صهیونیستی از ماه مبارک رمضان هراس داشته و دارند و باید منتظر اخبار بعدی از این گونه عملیات‌ها و رویدادهای دیگر بود.
 
مجری عملیات شهادت‌طلبانه تل‌آویو
 شهید «رعد فتحی حازم» جوانی 29ساله و فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر و از شهروندان فلسطینی ساکن در اردوگاه «جنین» در شمال کرانه باختری، مجری عملیات خیابان دیزنکوف در تل‌آویو است.«فتحی خازم»، پدر این شهید که خود سابقه اسارت در زندان‌های رژیم‌صهیونیستی را در کارنامه خود دارد، درمورد پسرش رعد گفت: او بسیار بااخلاق بود نماز می‌خواند و روزه می‌گرفت و فرزند صالحی برای والدینش بود.پدر درمورد فرزند شهیدش افزود: او متخصص کامپیوتر و فناوری اطلاعات بود، هوش سرشاری داشت و به شخصیت باوقار و بااخلاقی معروف بود. وی افزود: آخرین‌بار چند روز پیش دور سفره افطار همدیگر را دیدیم درحالی‌که او امروز بعد از نماز صبح و با زبان روزه در حین خروج از مسجدی در یافا به شهادت رسید.پدر این فلسطینی که از مسوولان عالی‌رتبه تشکیلات خودگردان است، همچنین با ستایش از اقدام فرزندش تاکید کرد: با یاری خدا طی سال‌ها و روزهای آینده پیروزی را به چشم خواهیم دید و شاهد آزادی مسجدالاقصی خواهیم بود.
شایان ذکر است؛ دو دایی شهید رعد فتحی حازم، یکی در عملیات فدائی در لبنان و دیگری در درگیری با نیروهای ویژه رژیم‌صهیونیستی در انتفاضه اول به شهادت رسیده بودند. محمود السعدی، دیگر دایی شهید رعد هم تاکید کرد که خواهرزاده‌اش در بیستمین سالگرد درگیری اردوگاه جنین و در سالگرد کمینی که منجر به هلاک 13نظامی صهیونیست شد به شهادت رسیده است.
السعدی تاکید کرد: ما برای مبارزه آمده‌ایم و تا آزادی مسجدالاقصی و بیرون راندن اشغالگران تسلیم نخواهیم شد.
 
گفت‌وگوی تلفنی هنیه با پدر رعد حازم
 «اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، روز جمعه با پدر شهید رعد حازم، مجری عملیات تل‌آویو تلفنی صحبت کرد. هنیه در این تماس تلفنی شهادت رعد حازم را به پدرش تبریک و تهنیت گفت.

نظر شما