شناسهٔ خبر: 53423456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

گروه‌های حساس در خانه بمانند

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران: وضعیت وخیم‌تر آلودگی هوا و مرگ و میر هزاران شهروند از آنچه تصور می‌کنیم به ما نزدیکتر است
یاسر مختاری
سال 1401 در حالی وارد سومین هفته خود می‌شود که کیفیت هوای کشور در این روزها شرایط ناسالم را رد کرده و وارد مرحله خطرناک شده است. در این موج جدید آلودگی نه تنها کلانشهر‌ها و شهرهای صنعتی که حتی روستاهای کشور نیز درگیر شده‌اند.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روز جمعه شاخص آلودگی هوا بر روی 491 قرار گرفته بود که این شاخص خطرناک تلقی می‌شود. این در حالی است که شاخص 24 ساعت گذشته آن نیز 190 و ناسالم بود. این در حالی بود که  17 ایستگاه سنجش کیفیت هوا در تهران در وضعیت خطرناک، 9 ایستگاه در وضعیت بسیار ناسالم و دو ایستگاه در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد، در این بین مناطق 1، 2، 7، 8، 9، 13، 18، 19 و 22 دارای شاخص 500 بودند.
این تنها تهران نبود که چنین شرایطی را تجربه کرد. عموم استان‌های کشور به دلیل خیزش گرد و خاک و وزش باد شدید نیز آلودگی را در هوای خود مشاهده کردند.
صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره علت گرد و غبار موجود در هوای برخی استان‌ها از جمله تهران به ایسنا گفت: «بخشی از گرد و خاکی که امروز کشور را تحت تاثیر قرار داده است منشا خارجی دارد که از سوریه و عمدتا عراق وارد کشور می‌شود. بخشی هم منشا داخلی دارد وبه دلیل خشکسالی‌های اخیر و خیزش خاک از زمین‌های اطراف شهرها است اما اینکه این آلودگی چند درصد منشا داخلی دارد و چند درصد منشا خارجی قابل تفکیک و تشخیص نیست. این توده گرد و غبار بخش وسیعی از کشور را در برگرفته است اما انتظار داریم که این گرد و خاک تا فردا در نوار غربی کشور وجود داشته و در باقی نقاط با کاهش نسبی همراه باشد.»
صدور هشدار نارنجی
از سوی دیگر سازمان هواشناسی هم با صدور هشدار «نارنجی رنگ» از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک در کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان برای امروز شنبه 20 فروردین خبر داد.
سازمان هواشناسی کشور اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای کلیه گروه‌های سنی، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک را توصیه کرد.
در ادامه، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگی دیگر از توسعه گرد و خاک و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی در روز شنبه ۲۱ فروردین خبر داد.
این شرایط جوی امروز در تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، لرستان، مرکزی، همدان، قم، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی دور از انتظار نیست و در این وضعیت کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.
به گزارش سپید و به نقل از ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
این هشدار در حالی است که محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی درباره آلودگی هوای این روزهای کشور گفت: «در روز‌های قبل اعلام کردیم که چشمه‌های تولید گردوخاک در شمال عراق و کشور‌های سوریه و عربستان همچنان باقی است و متاسفانه استان‌های مرزی از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و آذربایجان غربی را درگیر می‌کند.»
وی افزود: «براساس تصاویر ماهواره‌ای منشا این گردوخاک در کشور عراق است که متاسفانه استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران و قزوین را تحت تاثیر قرار داده است.»
کارشناس سازمان هواشناسی تصریح کرد: «از آخر وقت جمعه 19 فروردین‌ماه از سمت شمال غربی جبهه هوایی وارد کشور خواهد شد که سبب بارش می‌شود و تا روز یکشنبه استان‌های زنجان، تهران، قم، مرکزی، همدان، البرز، مرکزی و استان‌های شمال شرق و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، همدان و اردبیل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث می‌شود که گردوخاک شسته شود.»
هشدار وزارت بهداشت
هزمان با تشدید آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز در هشداری گفت: «به علت ورود طوفان گرد و غبار به تهران و شهرهای غربی و شمال غربی کشور، افرادی شامل سالمندان،‌ بیماران قلبی- عروقی، کودکان و... حساس شمرده می‌شوند و باید احتیاط کنند.»
وی افزود: «بر اساس دستورالعمل توصیه شده مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند. سایر افراد نیز می‌بایست از فعالیت‌های طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل خودداری کنند همچنین تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در فضای باز تا فردا نیز الزامی‌ است.»
شاهسونی در ادامه اظهارکرد: «وجود چنین شرایط جوی سبب افرایش بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان می‌شود همچنین افزایش شدید علائم تنفسی در کل جمعیت نیز اتفاق خواهد افتاد. شاخص فعلی هوا بیش از ۳۰۰ است و این اخطاری جدی برای سلامت انسان‌ها است. باید بدانیم که تمام افراد جامعه تحت تاثیر آثار این آلودگی هوا خواهند بود.»
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، تاکید کرد: «با توجه به تداوم شرایط جوی تا فردا در مناطقی از جمله تهران،‌خوزستان و... وزارت بهداشت درخواست می‌کند مدارس شنبه ۲۰ فروردین به صورت غیرحضوری و مجازی فعال باشند.»
در همین حال سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در یک رشته توئیت نوشت: «به دلیل حفظ جان و سلامت شهروندان، باید تعطیلی تهران، مدارس و ادارات را پیشه گرفت.»
وی افزود: «در شرایط آلودگی هوا و وجود ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون با شاخص ۵۰۰ppm، شهر تهران به یکی از آلوده‌ترین شهر‌های جهان تبدیل شده است. علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد. تعطیلی مدارس و ادارات راه حل نبوده و نیست، مُسَکِنی برای گذر از وضعیت بحرانی است.»
وی تاکید کرد: «این بار هم به دلیل حفظ جان و سلامت شهروندان، باید تعطیلی تهران، مدارس و ادارات را پیشه گرفت اما هنوز برای اجرای اقدامات کارشناسی با عزم و اراده ملی دیر نیست! وضعیت قرمزتر آلودگی هوا و مرگ و میر هزاران شهروند از آنچه تصور می‌کنیم به ما نزدیکتر است.»
آماده‌باش اورژانس تهران
در حالی مسئولان وزارت بهداشت و شورای شهر تهران خواستار تعطیلی مدارس شده‌اند که اوراژانس تهران هم از استقرار اتوبوس آمبولانس‌های این سازمان در جهت خدمات رساندن که به بیماران متاثر از آلودگی هوا خبر داد.
اورژانس تهران اعلام کرد: « با افزایش شاخص آلودگی هوا در تهران، اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس تهران در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، امام حسین(ع)، امام خمینی(ره) مستقر و آماده خدمات رسانی هستند.»
تهران تعطیل نشد
علی‌رغم همه نگرانی‌ها و هشدار دستگاه‌های مسوول، در نهایت کمیته اضطرار آلودگی هوا که شامگاه جمعه به ریاست استاندار تهران برگزار شد، تصمیم به تعطیلی مدارس و ادارات تهران نگرفت.
استاندار تهران اعلام کرد با توجه به وزش باد و بهبود کیفیت هوا، مدارس و ادارات استان شنبه باز خواهد بود.
محسن منصوری با این حال توصیه کرد مردم حتی‌الامکان از حضور در فضاهای باز خوددداری کنند.
استاندار تهران با استناد به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر اینکه شاخص آلودگی هوای تهران کم‌تر خواهد شد، اعلام کرد که ادارات و مراکز آموزشی تهران روز شنبه تعطیل نخواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما