شناسهٔ خبر: 53422869 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دلار با خبر گشایش ارزی در میانه کانال ۲۷ هزار متوقف شد

روزنامه جوان

هر چند حتی غربی‌ها اعتراف می‌کنند که رشد نرخ جهانی نفت و انرژی و همچنین یافتن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و رسیدن حجم تجارت غیر‌نفتی ایران به ۱۰۰‌میلیارد‌دلار در سال به کاهش اثر‌گذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران انجامیده است و در یک کلام تحریم دیگر اثر گذاری‌های پیشین را ندارد

صاحب‌خبر -

هر چند حتی غربی‌ها اعتراف می‌کنند که رشد نرخ جهانی نفت و انرژی و همچنین یافتن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و رسیدن حجم تجارت غیر‌نفتی ایران به ۱۰۰‌میلیارد‌دلار در سال به کاهش اثر‌گذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران انجامیده است و در یک کلام تحریم دیگر اثر گذاری‌های پیشین را ندارد، اما هنوز حساسیت‌هایی در حوزه اثر گذاری اخبار مرتبط با مذاکرات وین با بازار ارز و طلای داخلی وجود دارد، زیرا هفته گذشته نرخ ارز در بازار داخلی از کانال ۲۶ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان ورود کرد، اما همزمان با انتشار اخباری مبنی بر گشایش ارزی که به مراتب بیشتر از گشایش ارزی ۴۷۰ میلیون پوندی اخیر خواهد بود، بازار ارز آرام گرفت.
با وجودی‌که نرخ جهانی نفت در محدوده ۱۰۰‌دلار قرار دارد و ایران نیز در حوزه صادرات غیر‌نفتی به حجم تجارت بیش از ۵۰‌میلیارد دلار در سال رسیده است و غربی‌ها اعتراف می‌کنند که ایران شبکه یا شبکه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های مالی راه‌اندازی کرده‌است و در این میان نیز مدت‌هاست بازار ارز در وضعیت ثبات نسبی به سر می‌برد، اما همچنان حساسیت‌هایی در بازار داخلی درباره اخبار مرتبط با نتیجه مذاکرات وین وجود دارد، به‌طوری که هفته گذشته در اثر نشر اخبار ناامید کننده از مذاکرات وین نرخ دلار از کانال ۲۶ هزار‌تومان به ۲۷ هزار تومان رسید، اما نرخ همزمان با نشر اخبار مرتبط با گشایش ارزی قیمت دلار خشکش زد و از حرکت ایستاد.

پایان رقص قیمت با خبر گشایش
بازار طلا و ارز تحت تأثیر اخبار مختلف سیاسی و بی‌خبری‌ها از مذاکرات برجام در هفته سوم فروردین‌ماه نوسانات قیمت‌ها را تجربه کردند.
بازار ارز تحت تأثیر بی‌خبری سیاسی از نتیجه مذاکرات وین و اخبار ضدونقیضی که در این زمینه به گوش می‌رسید، میان کانال ۲۶‌و ۲۷هزارتومان در نوسان بود، اما از اواسط هفته شروع به پیشروی در کانال ۲۷هزارتومان کرد. طلا نیز گاهی همگام با کاهش ارزش اونس پایین می‌آمد و گاهی همگام با دلار در مدار صعودی قرار می‌گرفت.
به این ترتیب در بازار ارز دلار آزاد که پنج‌شنبه هفته گذشته معاملات را با قیمت ٢٧‌هزار و ۵٠‌تومان به پایان رساند، در انتظار نتیجه مذاکرات روند افزایشی را در پی گرفت.
قیمت این اسکناس در اولین روز معاملاتی هفته گذشته دوباره به کانال ٢۶‌هزار تومان بازگشت و با قیمت ٢۶‌هزار و ٩۵٠‌تومان معامله شد، اما این کاهش قیمت ماندگار نبود و از روز دوشنبه، همزمان با ارائه طرح جمهوری خواهان کنگره آمریکا برای جلوگیری از حذف نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی، دلار سیر صعودی داشت به گونه‌ای که تا روز بعد به پله‌های انتهایی کانال ٢٧‌هزار‌تومان رسید. هرچند که اندکی بعد بنا به انتشار اخباری مبنی بر تأیید حذف نام سپاه از لیست تروریستی دلار کاهش قیمتی تا نیمه‌های کانال ٢٧‌تومان را تجربه کرد. همچنین در روز‌های پایانی هفته اخباری مبنی بر یک گشایش ارزی جدید و آزادسازی منابع ارزی ایران منتشر شد که در نزولی شدن اندک قیمت دلار مؤثر بود. در نهایت دلار آزاد معاملات هفته را با قیمت ۲۷هزار و ۶۷۰تومان به پایان رساند و رشد ۲/۲ درصدی را ثبت کرد.

نوسانات طلا تحت تأثیر دلار و اونس
در بازار طلا نیز به دنبال نوسانات قیمت دلار متأثر از اخبار سیاسی و ثبات و حتی گاهی کاهش اندک قیمت اونس جهانی، شاهد نوسانات قیمت‌ها بودیم. در این بین درحالی که قیمت انواع سکه با اندکی کاهش همراه بود، اما سکه امامی روندی افزایشی را در پی داشت و معاملات پنج‌شنبه را با قیمت ١٢‌میلیون و ٨١۶‌تومان به پایان رساند. آخرین قیمت معاملاتی این سکه در هفته گذشته، ۱۲میلیون و ۵۰۰هزارتومان بود که با حدود ۳۰۰هزارتومان افزایش، رشد ۵/۲ درصدی را نشان می‌دهد.
نادر بذرافشان، دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در اولین هفته از سال جدید اظهار کرد: با توجه به اینکه آغاز به‌کار بازار‌های رسمی همزمان با ماه مبارک رمضان همراه شد و همچنین با توجه به اینکه امسال نسبت به چند سال اخیر، مردم بیشتر سفر کرده بودند، تا اواسط هفته هنوز بازار رونق خاصی نداشت و تا اواسط هفته دادوستد چندانی نداشت؛ در روز‌های پایانی هفته کمی بهتر شد، اما در مجموع در اولین هفته از سال جدید بازار سکه و طلا روند پر شور کسب و کار هرساله را نداشت.
دبیر هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: به‌رغم این موضوع، بازار سکه و طلا با افزایش قیمت همراه شد. این در حالی است که در بازار‌های جهانی طلا نیز شاهد نوسان خاصی نبودیم و در مجموع هر اونس جهانی طلا تنها دو دلار کاهش یافت، اما در بازار‌های داخلی با توجه به خبر‌های سیاسی- اقتصادی، بحران روسیه- اوکراین و نوسان افزایشی نرخ ارز، سکه و طلا با افزایش قیمت مواجه شد. بازار تقاضای چندانی نداشت، اما افزایش نرخ ارز بازار سکه و طلا را هم تحت‌تأثیر قرار داد.
به اعتقاد وی، از چند ماه پایانی سال گذشته تاکنون، قیمت به ثبات نسبی خوبی رسیده است و تغییر چندان دیگری نباید داشته باشد. به‌طور مثال سکه در مرز ۱۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان تا ۱۲‌میلیون و۸۰۰ هزار تومان، بازی بین ۲ تا ۵‌درصدی نوسان خواهد داشت که طبیعی خواهد بود و مرتبط با نوسانات اونس جهانی، نوسانات بازار ارز در داخل و خبر‌های سیاسی- اقتصادی است؛ بنابراین مردم می‌توانند دیگر (با توجه به ثبات نسبی ایجاد شده) معاملات خود را برای خرید و فروش سکه و طلا به‌راحتی انجام دهند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته اول از سال‌۱۴۰۱ گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴۰۰‌هزار تومان افزایش به ۱۲‌میلیون و ۸۳۰‌هزار تومان و سکه تمام قدیم با افزایش ۳۲۰‌هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲‌میلیون و ۶۸۰‌هزار تومان رسیده‌اند. نیم سکه تغییر خاصی نداشته و در آخرین معاملات پایانی هفته در محدوده ۷ میلیون و ۲۸۰‌هزار‌تومان تعیین قیمت شده است، اما ربع سکه و سکه‌های گرمی نیز به ترتیب ۱۰۰‌هزار‌تومان (ربع سکه) و ۳۰‌هزار‌تومان (سکه‌های یک گرمی) افزایش قیمت داشته‌اند. در پایان هفته‌ای که گذشت، ربع سکه پس از افزایش قیمت‌ها ۴ میلیون و ۱۴۰‌هزار‌تومان و سکه‌های یک گرمی ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
بذرافشان ادامه داد: همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷‌عیار) که مبنای معاملات طلا است، در این هفته ۱۳۰‌هزار‌تومان بالا رفته و به ۵ میلیون و ۵۹۰‌هزار تومان رسیده است. در نهایت هر گرم طلای ۱۸‌عیار در پایان هفته به قیمت یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار تومان دادوستد و براین اساس ۳۰‌هزار تومان گران‌تر شده است. حباب سکه نیز نسبت به روز‌های پایانی سال گذشته که تا ۱۳۰‌هزار تومان کاهش یافته و به حداقل خود رسیده بود، مجدد در این هفته افزایش یافت و در حال حاضر به حدود ۳۰۰‌هزار تومان رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما