شناسهٔ خبر: 53409214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خبر خوب| شمشاد به جنگل کلوده محمودآباد برگشت

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری به نهال‌کاری 5 هکتاری شمشاد در منطقه کلوده محمودآباد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نهال‌کاری ۱۰ هکتار از این منطقه را در دستور کار داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آلودگی شمشادهای سبز جنگل‌های شمال به آفت شب‌پره و از بین رفتن این گونه جنگلی باتوجه به اینکه اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت در تمام سطح رویشگاه‌های شمشاد استان وجود نداشت، سنگده ساری و بهشهر دو منطقه پایلوت برای تهیه، بذر و نهال شمشاد انتخاب شد.

امین وطن‌دوست کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری امروز در گفت‌وگویی در ارتباط با آخرین وضعیت منطقه پایلوت شمشاد در استان در گفت‌وگویی با بیان اینکه بحث محلول‌پاشی در مناطق پایلوت امسال نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه آفت شب‌پره شمشاد سه نسل دارد محلول‌پاشی علیه آفت نیز باید سه مرحله در سال تکرار شود.

 

وی با اشاره به اینکه اگر محلول‌پاشی انجام نشود، آفت طغیان کرده و دردسرساز می‌شود، افزود: مرحله اول محلول‌پاشی، هفته آینده، مرحله دوم اواخر خرداد و مرحله سوم، اواخر شهریور ماه خواهد بود.

 

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری اضافه کرد: بحث محلول‌پاشی در منطقه ۴۰ هکتاری سنگده و ۱۰ هکتاری بهشهر در دستور کار قرار دارد.

 

وطن‌دوست به نهال‌کاری شمشاد در منطقه کلوده محمودآباد به میزان حدود ۵ هکتار در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی امسال نهال‌کاری در سطح ۱۰ هکتار از این منطقه را در دستور کار داریم.

 

وی بیان کرد: اگر بتوانیم جمعیت این آفت را به صورت بیولوژیک پایین بیاوریم بحث نهال‌کاری را همانند منطقه کلوده محمودآباد در دستور کار خواهیم داشت.

 

به گزارش فارس، جنگل‌های مازندران از سال ۹۵ درگیر آفت شب‌پره شمشاد شده که باتوجه به گسترش این آفت اعتبار لازم برای انجام عملیات کنترلی در اختیار نبود؛ به‌طوری‌که شمشادها  همانند نگینی سبز در میان جنگل‌ها خودنمایی می‌کردند اکنون در برخی از رویشگاه‌ها تنها درختان خشکیده باقی مانده که هیچ شباهتی به آن سرسبزی ندارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

نظر شما