شناسهٔ خبر: 53408950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تاکید بر برخورد قاطع و دوری از اختلافات قومی- مذهبی

عصر سه‌شنبه بود که سه روحانی در حرم رضوی با ضربه چاقو مورد سوءقصد قرار گرفته و یک تن از آنها جان باخت. پیکر حجت‌الاسلام محمد اصلانی نیز دیروز -چهارشنبه- با حضور اقشار محتلف مردم و مسوولان محلی و برخی مسوولان استانی در زادگاهش شهر سده از توابع شهرستان خواف تشییع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: این حادثه تلخ و البته مهم با واکنش‌های بسیاری همراه شد. به خصوص که این دست نزاع‌ها و درگیری‌ها با روحانیون پیش از این نیز در نقاط دیگری از کشور مشاهده و خبرساز شده بود. این بار اما چون احتمال تاثیرگذاری مهاجرت گسترده افغانستانی‌ها و ناامنی‌های ایجادشده در منطقه مطرح بود، همچنین با توجه به آنچه درباره درگیری‌های حاشیه سنی‌نشین مشهد و قشر روحانی این استان گفته می‌شد؛ موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.

روش قدیمی استعمارگران

در راستای همین اهمیت نیز سیدابراهیم رییسی در جلسه دیروز هیات دولت  با ابراز تاثر از این حادثه  گفت: عزیزانی که شهید و مجروح شدند از طلبه‌های جهادی، اثرگذار، مخلص و شناخته‌شده مشهد و حاشیه این شهر بودند.

وی این طلبه‌ها را خادمان واقعی مردم به‌ویژه قشر محروم مشهد توصیف کرد و گفت: کسانی که دشمنی کردند از جریان تکفیری بودند و نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان با سوءاستفاده از موضوعات قومی و مذهبی بین مسلمانان و مردم کشورمان با همسایگان اختلاف بیندازند؛ زیرا اختلاف‌افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است.

ضرورت ریشه‌یابی

محمدباقر قالیباف رییس مجلس نیز صبح دیروز و در نطق پیش از دستور گفت: لازم می‌دانم پیش از هر چیز جنایت رخ داده در حرم مطهر رضوی را محکوم کنم. این حادثه ناگوار و شهادت حجت‌الاسلام اصلانی، روحانی جهادی در مناطق محروم را به مردم خراسان و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم و برای سایر مجروحین آرزوی سلامتی دارم.

قالیباف ادامه داد: باید به مسوولین مربوطه تاکید کنم پیگیری این اتفاقات ضروری است و این حادثه باید چه در داخل و چه در خارج کشور ریشه‌یابی شود. البته این ریشه‌یابی آغاز شده و باید با جدیت بیشتری آن را پیش ببریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین باید نکته‌ای را به ملت عزیز و شریف ایران بگویم؛ همه ما باید هوشیار باشیم تا دشمنان و فرصت‌طلبان نتوانند از این قبیل جنایات در جهت بر‌هم زدن دوستی و برادری میان ملت‌ها سوءاستفاده کنند. باید هوشیار باشیم و بدانیم که بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از همین کشور در هشت سال دفاع‌مقدس در میدان‌های جنگ حضور یافتند، جنگیدند، به شهادت رسیدند و مجروح شدند و همه اینها را بدون هیچ مابه‌ازایی انجام دادند.

قالیباف بیان کرد: برادران افغان همچنین در بسیاری از موضوعات دیگر از جمله جبهه مقاومت حضور داشتند و سینه سپر کردند. ملت ما هوشیار بوده و هوشیارتر نیز خواهد بود تا این کارهای شیطنت‌آمیز هرگز اثری در وحدت و یکپارچگی امت اسلامی نداشته باشد و به عزت مسلمین، عظمت و زنده بودن اسلام خدشه‌ای وارد نشود.

برخورد فوری و قاطع

در ادامه این واکنش‌ها آذری‌جهرمی، سخنگوی دولت بر برخورد فوری و قاطع با عاملان جنایت مشهد تاکید کرد. او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ  وَ أُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ برخورد فوری و قاطع با عاملان جنایت جانسوز مشهد، مطالبه‌ عمومی است.»

بیانیه 196 نماینده مجلس

نمایندگان مجلس نیز نسبت به این حادثه بی‌تفاوت نبوده و علاوه بر برخی موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شخصی، در قالب بیانیه‌ای به موضوع واکنش نشان دادند. سیدمحسن دهنوی در پایان جلسه علنی دیروز بیانیه ۱۹۶ نفر از نمایندگان در محکومیت حمله روز گذشته به سه طلبه در حرم امام رضا‌(ع) را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: ما از دستگاه‌های امنیتی و قضایی می‌خواهیم تا ریشه‌ها و عوامل پشت صحنه این حادثه غم‌انگیز را برای مردم تبیین کنند و نسبت به همه کسانی که در این جنایت نقش داشته‌اند، مجازات اسلامی را اعمال کنند.

موضع آستان قدس

در پی حادثه مشهد تولیت آستان قدس رضوی به منظور دلجویی از خانواده شهید حجت‌الاسلام حاج محمد اصلانی در منزل این روحانی جهادگر حضور یافت و با خانواده وی دیدار و گفت‎وگو کرد.

حجت‌الاسلام احمد مروی در این دیدار هتک حرمت به ساحت قدسی حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) را به شدت محکوم و ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت شخصیت مجاهد و خدمتگزار قشر محروم حجت‌الاسلام اصلانی اظهار کرد: این شهید خدوم مزد سال‌ها خدمت و تلاش‌‎هایش به ویژه در پهنه‌ حاشیه‌ شهر مشهد را از خداوند متعال دریافت کرد.

تولیت آستان قدس رضوی این اقدام را بزدلانه و مذبوحانه خواند و گفت: دشمنان در مناسبت‌ها و ایام مختلف همواره برنامه‌ها و نقشه‌های بسیاری برای حرم مطهر رضوی داشته که خوشبختانه با عنایات حضرت رضا(ع) و هوشمندی نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی این دسیسه‌ها خنثی شده است.

وی افزود: البته آستان قدس رضوی برخورد جدی با هرگونه قصور در وقوع این واقعه را پیگیری خواهد کرد؛ بخش‌های مسوول در ورودی‌های حرم مطهر باید پاسخگوی این مساله باشند که چگونه این انسان پلید با سلاح سرد از گذرگاه‌های حرم مطهر عبور کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی هدف دشمن از انجام این اقدام در حرم مطهر امام رضا(ع) را هتک حرمت بارگاه منور رضوی خواند و تصریح کرد: هدف دشمن از این اقدام شکستن حرمت این مکان مقدس و بازتاب جهانی پیدا کردن آن بوده است؛ همان‌گونه که در سال‌های گذشته در روضه منوره بمب‌گذاری کردند و تعدادی را به شهادت رساندند.

بیانیه گروه‌های افغانستانی‌‌ها

غیر از مسوولان ایرانی اما نمایندگان تعدادی از گروه‌های افغانستانی و همچنین جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان و اصحاب رسانه افغانستانی در ایران نیز با صدور بیانیه‌هایی حادثه روز حرم رضوی را محکوم کردند. در بیانیه آنها آمده است: «ما مردم افغانستان و مهاجرین اهل سنت ضمن اینکه به خانواده محترم شهید و مردم متدین ایران عرض تسلیت نموده و برای شهید جنت الفردوس و برای مجروحین شفاء عاجل خواسته، چنین رویدادی را اصلا غیرانسانی و غیراسلامی می‌دانیم و این حادثه‌ را  به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و خود را در این غم بزرگ با مردم کشور دوست و برادر (جمهوری اسلامی ایران)  شریک می‌دانیم.» این بیانیه می‌‌افزاید: «از آنجایی که تفرقه انداختن بین مسلمین یکی از اهداف شوم دشمنان قسم‌خورده مسلمان‌هاست این آرمان را به گور خواهند برد که بتوانند با چنین اعمال ناپسند و شومی در صفوف مسلمانان اختلاف ایجاد نمایند. تمام ملت مسلمان و جامعه فهیم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به صبرو شکیبایی، اخوت و برادری  دعوت نموده و خواهان مجازات هر چه عاجل عاملین این قضیه  از مراجع مربوطه هستیم.»

شوراهای هماهنگی و هیات‌های مذهبی استان‌های تهران و قم و جامعه نخبگان مهاجر افغانستانی در ایران نیز در محکومیت این حادثه بیاینه ‌دیگری نوشتند.

ویدئوی پرحاشیه

هم‌زمان با بیانیه‌های محکومیت این حادثه و تاکید بر لزوم و اهمیت برخورد با ضاربان، شاهد حواشی دیگری هم بودیم. مثلا ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که  ظاهرا شامگاه پیش از روز حمله به سه روحانی، در حرم رضوی و توسط عاملان این اقدام خشونت‌بار تهیه شده است. در این ویدئو  یک جوان و یک نوجوان با شعرخوانی، به نظر می‌رسد خود را برای عملیات روز بعد آماده کرده و شهادتین می‌خوانند.

جزئیاتی از هویت ضارب

روز گذشته جزئیاتی از هویت ضارب منتشر شد. آنطور که تسنیم نوشت، او  فردی 21 ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار است که یک سال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند.

عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.

وی ساعت 13 روز سه‌شنبه 16 فروردین، با همراه داشتن یک چاقوی نسبتا بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت 14 و 16 دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد. خبرنگار تسنیم نوشته که او فقط به یکی از این روحانیون 20 ضربه چاقو زده است.

شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است. شش متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

حال دو روحانی مجروح مساعد است

بر اساس اخبار تکمیلی این حادثه که تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شده، حال عمومی دو روحانی مجروح حادثه حرم امام رضا مساعد است. مدیر بیمارستان سوانح و حوادث شهید کامیاب مشهد به «ایرنا» گفت: «هم‌اکنون این دو روحانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید کامیاب معروف به امدادی بستری هستند و کادر پزشکی از دیروز تاکنون از هیچ تلاشی برای درمان آنها دریغ نکرده است.»

وی اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت این مجروحان هم‌اکنون در شرایط ثابت قرار دارد اما نمی‌توان به طور قطع در این باره نظر داد.

مدیر بیمارستان سوانح و حوادث شهید کامیاب مشهد گفت: این دو روحانی از نواحی مختلف بدن مورد اصابت ضربه چاقو قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما