شناسهٔ خبر: 53393577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بازتاب گسترده حمله به سه طلبه در مشهد+ فیلم و عکس

ظهر دیروز سه شنبه ۱۶ فروردین فردی با چاقو به سه طلبه در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی حمله کرد و متاسفانه یکی از آن طلاب به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین/

تولیت آستان قدس رضوی: تا حصول نتیجه، شناسایی عاملان جنایت و برخورد جدی با هرگونه قصور در  واقعه، حادثه امروز را پیگیری می‌کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در پیامی نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

با تاثر و اندوه فراوان هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) و سوء قصد به جان سه نفر از روحانیون جهادگر عرصه خدمت و به شهادت رساندن یکی از این عزیزان را به محضر حضرت ولی عصر (عج) مقام معظم رهبری و عموم مسلمین به ویژه زایران مجاوران و روحانیت معزز تسلیت عرض می‌نمایم

طلاب عزیزی که در این واقعه مورد سوء قصد واقع شده اند، جزو عناصر جوان، جهادگر و پرتلاشی بودند که در عرصه خدمتگزاری به مردم عزیز  مشهد مقدس به نام مبارک علی بن موسی الرضا علیه‌السلام اقدامات ارزشمندی را به ثمر می رساندند.
این جنایت در حریم امن رضوی که مورد احترام تمامی فرق و مذاهب اسلامی است و در ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است، امری محکوم و جنایتی آشکار به حساب می آید وآحاد مردم شریف و متدین  از این بی حرمتی و جنایت گذشت نخواهند کرد.
بدون شک آستان قدس رضوی این مسئله را تا حصول نتیجه، شناسایی عاملان جنایت و هم چنین برخورد جدی با هرگونه قصور در وقوع این واقعه پیگیری می‌کند
اینجانب ضمن محکومیت این جنایت، در جوار مضجع منور رضوی مجددا شهادت طلبه عزیز و جهادگر حجت الاسلام والمسلمین اصلانی را به محضر عموم ارادتمندان ساحت قدس رضوی به ویژه خانواده محترم آن شهید تسلیت عرض می نمایم و عافیت و سلامتی را برای  مجروحان این حادثه از درگاه ایزد منان خواهانم.
با درایت و هوشیاری عموم مسلمین، نقشه‌های معاندان و جنایتکارانه استکباری و اندیشه‌های تکفیری در راستای ایجاد رخنه میان اجماع و وحدت مسلمین نقش بر آب خواهد شد. ان‌شاءالله

محکومیت حادثه مشهد توسط طلاب افغانستانی 

جمعی از طلاب افغانستانی مقیم مشهد با صدور بیانیه ای هتک حرمت و جنایت در حرم امام رضا (ع) را محکوم کردند.

طلاب افغانستانی مقیم ایران سه شنبه شب در بیانیه خود افزودند: خبر دردناک عروج ملکوتی و شهادت طلاب جهادگر در صحن حرم مطهر رضوی قلب های ما را مالامال درد و اندوه ساخت.

این طلاب بیان کردند: مطمئنا دست استکبار و ایادی آن ها در منطقه عامل اصلی این حادثه است تا بین امت اسلامی تفرقه و دو دستگی ایجاد کند و از همه مهمتر مایه بدبینی نسبت به مهاجرین مظلوم افغانستانی گردد.

طلاب افغانستانی مقیم خراسان ضمن همدردی با خانواده شهدای روحانی، این حادثه اسفناک را به شدت محکوم کرده و از عاملان آن با هر عنوانی که داشته باشند، برائت جستند.

طلاب یادشده در بیانیه خود گفتند: مبلغین جهادگر افغانستانی در عرصه های مختلف فرهنگی و تبلیغی در حاشیه شهر دوشادوش طلاب جمهوری اسلامی ایران سالهاست با این سفاکان خونریز دست و پنجه نرم میکنند همانگونه که بارها امتحان خود را در صحنه های دفاع مقدس و دفاع از حرم پس داده اند.

طلاب افغانستانی مقیم ایران گفتند: از ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مسئولان محترم تقاضا می کنیم ضمن ریشه یابی عوامل این حادثه تروریستی آن در داخل و خارج کشور، حساب این افراد را از سایر مهاجرین جدا نمایند تا خدای ناکرده عده ای فرصت طلب دست به اقدامات احساسی علیه مهاجرین مظلوم نزنند.

بیانیه ۱۹۶ نماینده در محکومیت حمله به ۳ روحانی در حرم امام رضا (ع)

در پایان جلسه علنی روز (چهارشنبه، ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه ۱۹۶ نفر از نمایندگان در محکومیت اتفاق روز گذشته در حرم رضوی را به شرح ذیل قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرزقون

دست پلید و آلوده شیطانی برون آمد و با تیغ شقاوت، سمبل خدمت و دیانت را در حرم امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مورد هجوم قرار داد و خون پاک یکی از شاگردان شایسته مکتب جعفری و مروجان فرهنگ و تعالیم رضوی را در حضور امام آزادگان و در خانه آن پیشوای مهربان بر زمین ریخت تا یک بار دیگر خط سرخ شهادت موجبات بیشتر آگاهی و بصیرت را فراهم آورد و بر جرائم گرگ صفتان تکفیری و عوامل مزدور مستکبران بین المللی بیافزاید.

شهید والامقام حجت الاسلام اصلانی (رضوان الله تعالی علیه) مورد هدف قرار گرفت تا با خون خود حرم رضوی را رنگین و عاشورایی کند. ما از دستگاه های امنیتی و قضایی می خواهیم تا ریشه ها و عوامل پشت صحنه این حادثه غم انگیز را برای مردم تبیین کند و نسبت به همه کسانی که در این جنایت نقش داشته اند، مجازات اسلامی را اعمال کنند.

 

---
 

محکومیت گسترده هتک حرمت به حرم و زائران رضوی توسط علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان

 

مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری:

هتک حرمت به حرم و زائران رضوی در ماه مبارک رمضان در نگاه هر انسان با وجدان مسلمان و یا غیر مسلمان به شدت محکوم است. از مسئولین درخواست داریم که هر چه سریعتر این جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند.

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه:

از دیدگاه اهل سنت تعرض به حریم مقدس رضوی و جسارت و درگیری با ‏زائران آن هم در ماه مبارک رمضان محکوم است.
از دستگاه قضا می ‏خواهیم تا با هر آن کس که به اتحاد، وحدت و اخوت مردم شیعه و سنی در این خطه از کشور لطمه وارد و امنیت آنها را برهم ‏می زند، با عدالت اسلامی برخورد قاطع کند

مولوی عنایت اله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز:

از دیدگاه اهل سنت اقدام فردی با رفتار و ظاهر شبیه ‏به جریان های تکفیری وهابی که دشمنان واقعی اسلام هستند آن هم در ماه ‏مبارک رمضان به شدت محکوم است.
دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف میان مذاهب و امت های اسلامی هستند اما ملت هوشیار ایران اسلامی هیچ گاه اسیر چنین توطئه هایی نخواهد شد.

علمای اهل سنت استان بوشهر:

شماری از علما و امامان جمعه و جماعت اهل سنت استان بوشهر با صدور پیام های جداگانه حادثه حرم مطهر امام رضا (ع) که باعث تعرض و اسائه ادب به آن حضرت و شهادت یک روحانی و زخمی شدن ۲ روحانی جهادگر شد را محکوم کردند.

بیشتربخوانید: حمله به سه طلبه با چاقو در حرم امام رضا(ع)+فیلم

 جزئیات تازه از هویت ضارب ۳ روحانی در حرم رضوی(ع)

روز گذشته فردی مسلح به سلاح سرد (چاقو) با حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی(ع) یکی از آنها را به شهادت رساند و دو روحانی دیگر را زخمی کرد که حال یکی از آنها تا کنون وخیم است.

ضارب، فردی ۲۱ ساله، به نام «عبداللطیف مرادی» ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است.

او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند.

«عبداللطیف مرادی» برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.

وی ساعت ۱۳ روز گذشته با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند

بدین ترتیب او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد.

او فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است که احتمالاً  همان طلبه‌ای است که به شهادت نائل شد.

۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر «عبداللطیف مرادی» نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

 

علمای اهل سنت گلستان هتک حرمت به حرم امام رضا (ع) را محکوم کردند
 
 تعدادی از علما و روحانیون اهل سنت استان گلستان تعرض به آستان مقدس حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان و سوء قصد منجر به شهادت و زخمی شدن سه روحانی را محکوم کردند.

امام جمعه بندرترکمن اظهار داشت: ترفند دشمن منحرف کردن ذهن جوانان و خانواده ها است تا بتوانند از این طریق به اهداف شوم خود مانند اختلاف افکنی و برهم زدن اتحاد و همدلی و دور کردن دل های مومنین از یکدیگر است، برسند.

آخوند قربان محمد اونق ضمن محکوم کردن اتفاقات غیرانسانی اخیر و به شهادت رساندن علمای دین در مسجد و حرم رضوی گفت: این حادثه غمناک و به دور انسانیت قلب اسلام و مسلمین را جریحه دار کرد.

وی بیان کرد: مساجد مکان همدلی، محبت، تقرب به خداوند متعال و پایگاه انسان سازی هستند، ولی مزدوران در مکان امن حرم و مسجد، روحانیون و عالمان دین را به شهادت رساندند.

هدف دشمن ضربه زدن به وحدت است

دستیار استاندار گلستان در امور اهل سنت هم ضمن محکومیت اتفاقات اخیر در مسجد چای بوئین گنبدکاووس و حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: امروز دشمن هدف خودش را شناخته است و برای ایجاد دودستگی و اختلاف افکنی دست به هرکاری و در هر مکانی خواهد زد.

حاج آخوند ابوبکر خوجملی افزود: هدف دشمن ضربه زدن و هجمه وارد کردن به اماکن مقدسی است که در آن قرآن می خوانیم، دعا می کنیم و به آن ایمان داریم.

امام جمعه نگین شهر بیان کرد: دشمن و مزدوران با این گونه حرکت ها می خواهند اماکن مقدس و عالمان دین را مورد هجمه و اختلاف قرار بدهند تا اعتبار و جایگاه با ارزش آنها را کم رنگ کرده و زیر سوال ببرند.

حادثه حرم رضوی توطئه دشمن نیست

امام جمعه اهل سنت قره‌تپه بندرترکمن هم با محکوم کردن توطئه خائنانه صهیونیستی و تکفیری در حرم رضوی گفت: این حادثه کار یک مسلمان نبوده است و توطئه دشمن باید در نطفه خفه شود.

آخوند عبدالجبار میرابی ادامه داد: در حرم مطهر رضوی اتفاق بدی افتاد اینها کار مسلمان نمی تواند باشد بلکه اقدام صهیونیستی و امثال آنهاست.

حرم رضوی مکان وحدت و همدلی مذاهب است

در این ارتباط کارشناس فرق و مذاهب هم گفت: نقشه شوم دشمنان، خدشه وارد کردن به اتحاد مسلمانان است و حرم مطهر رضوی مکان وحدت، انسجام و همدلی مذاهب اسلامی است.

آخوند عبدالجلیل فرهمند ضمن محکومیت اقدام جنایتکارانه در حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: حرم رضوی مکانی امن برای وحدت، انسجام و همدلی مذاهب اسلامی است و کسانی که در این حرم مطهر دست به حرکت های جنایتکارانه و تروریستی می‌زنند شقاوت خود را نشان می‌دهند.

کارشناس فرق و مذاهب شرق گلستان با بیان اینکه افراد حاضر در حرم می خواهند به خدا تقرب پیدا کرده و متصل شوند، خاطرنشان کرد: شروری که افراد متدین را به شهادت می رساند از انسانیت بویی نبرده و مصداق ترور است چرا که وقتی که جاهلان و مستکبرین در ماه مبارک رمضان، شور و شعف مسلمانان را در حرم نمی توانند مشاهده کنند دست به این کار می زنند تا امنیت را از بین ببرند.

آخوند فرهمند با اشاره به اینکه وقتی منافقان و دشمنان نمی توانند تفرقه ایجاد کنند دست به ایجاد ناامنی و چنین اقداماتی شنیعی می زنند، افزود: بدخواهان و دشمنان چشم دیدن امنیت، آرامش و اتحاد و همدلی مسلمانان فرق و مذاهب کشورمان را ندارند و به همین دلیل برای از بین بردن وحدت و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقشه می کشند.

 

دو نهاد حوزوی:
مسببان حادثه تروریستی در حرم امام رضا(ع) شناسایی و به سزای عمل خود برسند


جامعه الزهرا و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در بیانیه مشترکی با محکومیت حادثه تروریستی درحرم امام رضا(ع) از مسئولان امنیتی و قضایی خواستند تا با سرعت و هوشیاری، تمام مسببین این حادثه و ریشه‌های آن را شناسایی و به سزای عمل خود برسانند.

به گزارش عصر چهارشنبه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در این بیانیه مشترک آمده است: دشمنان اسلام همواره به دنبال ایجاد اختلاف در میان امت اسلامی بوده اند؛ اما ملت های مسلمان با کمک خداوند و وحدت کلمه به اهداف والای اسلام نایل خواهند آمد.

بیانیه افزوده است: حادثه دلخراش حمله به سه تن از طلاب عزیز و روحانیان جهادگر و مجروحیت و شهادت ایشان در ماه مبارک رمضان در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی و هتک حرمت آستان ملکوتی امام علی ابن موسی الرضا(ع) و نیز ایجاد رعب و وحشت در میان زائران حرم رضوی، موجب تاثر و تاسف شدید جامعه حوزوی و مردم متدین ایران اسلامی شد.

بیانیه ادامه یافته است: در این اتفاق جانسوز، حجت‌الاسلام و المسلمین «اصلانی» از جانبازان دوران دفاع مقدس- به دو برادر شهیدش ملحق شد و مجروحان این حادثه، حجج اسلام «پاکدامن» و «دارایی» که از روحانیان جهادگر فعال بوده‌اند، هدف یکی دیگر از توطئه‌های شوم استکبار قرار گرفتند؛ که با بهره‌برداری از اندیشه‌های کوردلانه و پَست تکفیریان خبیث، قصد بر هم زدن آرامش و امنیت میهن عزیزمان را دارد.

بیانیه حاکی است: «حوزه علمیه جامعه الزهراءعلیهاالسلام» و «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران» ضمن عرض تسلیت این حادثه به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، مقام معظم رهبری و خانواده این روحانیان عزیز و امت اسلامی، از مسئولان امنیتی و قضایی می‌خواهد با سرعت و هوشیاری، تمام مسببین این حادثه و ریشه‌های آن را شناسایی کنند و به سزای عمل خود برسانند.

 

آخرین وضعیت ۲ روحانی مجروح در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی


مدیر بیمارستان سوانح و حوادث شهید کامیاب مشهد گفت: یکی از روحانیان مجروح در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی که در این بیمارستان بستری بود، به وضعیت پایدارتری رسیده و امروز جهت ادامه روند درمان به بیمارستان دیگری منتقل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر مسعود خانی روز چهارشنبه در جریان عیادت رییس سازمان نظام پزشکی مشهد از دو مجروح حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی، افزود: روحانی مجروح دیگر تحت عمل جراحی قرار گرفته و اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید کامیاب بستری است.

وی با اشاره به اینکه در روند درمان مجروحان این حادثه کادر درمان و پزشکان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، بیان کرد: امیدواریم با عنایت الهی و تلاشهای صورت گرفته سلامتی این دو عزیز هر چه زودتر حاصل شود.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد امروز با حضور در  بیمارستان سوانح و حوادث شهید کامیاب مشهد از روحانیون بستری در این بیمارستان عیادت کرد و  از نزدیک در جریان روند درمان و اقدامات انجام شده برای آنها قرار گرفت.

 

---
 
 اطلاع رسانی مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر شهید اصلانی

مراسم وداع با پیکر مطهر شهید: چهارشنبه ۴ رمضان، ساعت ۲۱، صحن پیامبر اعظم (ص)

تشییع و خاکسپاری: پنجشنبه ۵ رمضان، ساعت ۱۴، عرصه میدان شهدا به سمت حرم مطهر

 


 

انتهای پیام/

نظر شما