شناسهٔ خبر: 53392982 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

وای فای ۷ چیست و چه تفاوتی با نسل قبل دارد؟

androidauthority

صاحب‌خبر -

فناوری وای فای ۷ نسل جدید فناوری ارتباط بی‌سیم است. در این مطلب به بررسی امکانات و تفاوت‌های Wi-Fi 7 با نسل‌های گذشته آن خواهیم پرداخت.

اگرچه بسیاری از کاربران توجهی به پیشرفت‌های فناوری ارتباط بی‌سیم ندارند و علی‌رغم اینکه نخستین روترهای مجهز به Wi-Fi 6 در سال ۲۰۱۹ معرفی شده ولی هنوز بسیاری از کاربران تجهیزات خود را به این فناوری ارتقا نداده‌اند، به عرضه نسل آینده این فناوری یعنی Wi-Fi 7 نزدیک می‌شویم.

وای فای ۷ تغییرات بزرگی نسبت به نسخه قبلی خودش نخواهد داشت و روی همان باندهای فرکانس ۲.۴ و ۵ و ۶ گیگاهرتزی فعالیت خواهد کرد. در این نسخه بیشتر روی اتصال پایدارتر و بهبود کیفیت اتصال تمرکز شده است. در این مقاله به بررسی هرآنچه باید از این فناوری بدانید، خواهیم پرداخت.

وای فای ۷ چیست؟

وای فای ۷ با نام فنی IEEE 802.11be شناخته می‌شود که بخشی از استاندارد وای فای ۸۰۲.۱۱ است و نسل بعدی این شبکه ارتباطی بی‌سیم خواهد بود. “EHT” (یا به طور کامل Extremely High Throughput) نام اختصاری این استاندارد است که روی بهبود تدریجی بسیاری از امکانات اضافه شده در استانداردهای پیشین از جمله وای فای ۶ متمرکز است.

وای فای ۷ وای فای ۷

به طور مثال می‌توان به مدولاسیون OFDMA (یا به طور کامل Orthogonal Frequency Division Multiple Access) اشاره کرد. این قابلیت که با وای فای ۶ معرفی شد، به روترها اجازه می‌دهد دستگاه‌های بیشتری را مدیریت کرده و از طیف فرکانسی موجود استفاده‌ی مؤثرتری داشته باشد. وای فای ۷ سعی دارد با هماهنگی بیشتر با این مدولاسیون، رفتار بهینه‌تری را ارائه کند. به زبان ساده، این یک تکنیک انتقال داده است که به اکسس پوینت‌های بی‌سیم اجازه برقراری ارتباط با یکدیگر و افزایش توان شبکه‌های بزرگ را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

وای فای 6 را فراموش کنید، وای فای 7 با 2 برابر سرعت بیشتر در راه است

درست مثل شبکه موبایل 5G، فناوری وای فای ۷ نیز با این هدف طراحی شده که تأخیر در عملیات‌هایی مثل پخش زنده و بازی کردن را بکاهد. در واقع این فناوری می‌تواند زمان تأخیر ارسال سیگنال از روتر (یا اکسس پوینت) به دستگاه متصل را کاهش دهد. این تأخیر را می‌توان در اجرای بازی‌های آنلاین یا مکالمات ویدیویی به خوبی مشاهده کرد. هرچه دستگاه از منبع ارسال کننده سیگنال دورتر باشد، این تأخیر بیشتر نیز خواهد شد. از طرفی افزایش تعداد دستگاه‌های متصل نیز می‌تواند باعث افزایش این نرخ تأخیر باشد.

یکی از تکنیک‌هایی که نسل‌ آینده وای فای برای کاهش این تأخیر از آن استفاده می‌کند، استفاده همزمان از کانال‌های فرکانسی و باندهای مختلف است. این تکنیک که “Multi-Link” گفته می‌شود، وقتی کارایی دارد که شبکه به خاطر عوامل خارجی یا تعداد دستگاه‌های زیاد متصل به آن در شرایط ناپایدار قرار می‌گیرد. اگرچه علت اصلی توسعه Wi-Fi 7 بهبود سرعت نبوده است، اما به لطف پشتیبانی از کانال‌های وسیع‌تر می‌توان به این مورد دست پیدا کند. به طور مثال باند فرکانسی ۵ گیگاهرتزی به ۴۵ کانال کوچک‌تر تقسیم می‌شود که دامنه هر کانال از ۲۰ تا ۸۰ مگاهرتز خواهد بود.

وای فای ۷ وای فای ۷

از نظر تئوری، کانال جدید ۳۲۰ هرتزی در نسل جدید وای فای سرعت بیشتری را در مقایسه با هفت کانال ۱۶۰ مگاهرتزی وای فای ۶ ارائه می‌کند. شاید همه‌ی دستگاه‌ها از این کانال‌های وسیع‌تر پشتیبانی نکنند، اما در شرایطی که به پهنای باند زیادی نیاز داشته باشید بسیار کاربردی است. در این نسل تعداد خروجی‌های Spatial نیز به ۱۶ خروجی افزایش پیدا کرده است. اینتل می‌گوید وقتی این با پشتیبانی وسیع‌تر از کانال‌ها همراه شود، می‌تواند حداکثر نرخ داده نظری را به ۴۶ گیگابیت بر ثانیه برساند. این ۵ برابر بیشتر از نرخ ۹ گیگابیت بر ثانیه‌ای وای فای ۶ است.

چرا به Wi-Fi 7 نیاز داریم؟

بسیاری از ما هنوز هم از روترهای وای فای ۵ استفاده می‌کنیم که سن فناوری آن‌ها به یک دهه می‌رسد. هنوز هم بسیاری از کاربران به فناوری وای فای ۶ و 6E دسترسی ندارند. در واقع اگر صاحب گوشی‌های پرچمدار باشید شانس این را دارید که از این فناوری‌ها استفاده کنید. با این اوصاف علت اینکه توسعه‌دهندگان به عرضه هفتمین نسل این فناوری اصرار دارند چیست؟ پاسخ ساده است: با بهبود عملکرد وای فای طی سالیان آینده، نوآوری‌های زیادی در دیگر حوزه‌ها به وجود خواهد آمد.

اگرچه این فناوری حتی در ویدیوکنفرانس‌ها و اینترنت اشیاء نیز نسبتاً جدید به نظر می‌رسد، اما می‌توانیم شاهد افزایش محبوبیت آن‌ها در سال‌های آینده باشیم. این خصوصاً در مورد بخش‌های اقتصادی صدق می‌کند؛ جایی که در آن صنعت دستگاه‌های اینترنت اشیاء مثل سنسورها و تجهیزات نظارتی می‌تواند به راحتی از محدودیت‌‌های استانداردهای فعلی وای فای عبور کند و قله‌های تازه‌ای را فتح کند. حتی در منزل هم دستگاه‌های هوشمندی مثل اسپیکرهای هوشمند، لامپ‌های متصل و حتی بسیاری از قهوه‌سازها که می‌توانند به اینترنت متصل شوند، می‌توان تأثیرات وای فای ۷ را دید.

وای فای ۷ وای فای ۷

در همین راستا ویژگی‌هایی مثل ظرفیت بیشتر، نرخ تأخیر کمتر و مدیریت بهتر تداخل از وای فای ۷ استانداردی ایده‌آل برای هر نوع استفاده‌ای می‌سازد. شاید کاربران خانگی نتوانند تفاوت بزرگی را در این فناوری حس کنند، اما اگر جزو آن دسته از کاربرانی باشید که بازی‌های آنلاین را اجراه می‌کنید و یا از فناوری واقعیت افزوده استفاده می‌کنید، می‌توانید به خوبی شاهد بهبود تجربه کاربری خود پس از ظهور نسل جدید فناوری وای فای باشید.

چه زمانی وای فای ۷ از راه می‌رسد؟

هنوز وای فای ۷ وجود خارجی ندارد و فعلاً در حد جملاتی روی کاغذ است. حتی اتحادیه Wi-Fi هنوز نامی از این فناوری به میان نیاورده است. بنابراین بعید است که در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با آن ملاقات کنیم. انتظار می‌رود طی دو سال آینده (یعنی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴) توسعه‌ی این پروتکل تکمیل شود؛ اما حتی بعد از آن هم احتمالاً یکی دو سالی طول بکشد تا شاهد قالب شدن این فناوری در محصولات موجود در بازار باشیم.

با وجود عمر ۱ ساله فناوری Wi-Fi 6E هنوز بسیاری از کشورها موفق به اخذ مجوز استفاده از طیف باندهای ۶ گیگاهرتزی نشده‌اند. در همین راستا برخی کشورها از جمله چین از تکنیک Multi-Link همزمان با پهنای باند بالا به کانال ۲۴۰ مگاهرتزی دست پیدا کرده‌اند تا نیازی به طیف ۶ گیگاهرتزی نباشد. دیگر کشورهای مشتاق نیز می‌توانند از این روش مشابه استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما