شناسهٔ خبر: 53355161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گفت‌وگوی «جوان» با پرویز رزاقی درباره سردرگمی والدین، دانش آموزان و مسئولان آموزشی با بازگشایی عجولانه مدارس

بازگشایی مدارس در بدترین زمان ممکن/ سلامت بهتر است یا آموزش؟

پرویز رزاقی با اشاره به بازگشایی عجولانه و غیرکارشناسانه مدارس به خبرنگار «جوان» گفت: «مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این پرسش مهم پاسخ دهند که آیا دو سال زمان کافی نبوده است تا برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی دانش آموزان برنامه ریزی کنند که هم سلامت آن‌ها درنظر گرفته شود و هم از آموزش مناسب دور نشوند؟»

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: مدارس از ۱۴ فروردین ماه بازگشایی شده است. هر چند کیفیت آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی بالاتراست، اما بازگشایی مدارس بدون برنامه‌ریزی قبلی و درنظر نگرفتن همه جوانب آن مثل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مشکلاتی را در پی خواهد د اشت و نیز ممکن است سلامت دانش آموزان و خانواده‌هایشان را تهدید کند.
این مشکلات فقط در میان والدین و دانش آموزان دیده نمی‌شود، بلکه مدیران و مسئولان آموزشی نیز با تصمیم عجولانه ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس دچار سردرگمی شدند، در حالی آن‌ها ملزم به بازگشایی مدارس شدند که حمایت‌های لازم از آن‌ها برای تهیه مقدمات حضور دانش آموزان انجام نشد.

دکتر پرویز رزاقی، روانشناس و مشاور مدرسه در این رابطه به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «آنطور که مشخص است تصمیم به بازگشایی مدارس عجولانه و بدون مشورت با کارشناسان این حوزه بوده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان توصیه کردند که آموزش ترکیبی تا پایان سال تحصیلی ادامه پیدا کند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا با مصوبه عجیب خود همه را سردرگم کرد.»

او ادامه می‌دهد: «از آنجایی که در نیمه اول فروردین سفر‌های نوروزی و دید و بازدید عید انجام شده است، احتمالا آمار مبتلایان به کرونا در روز‌های اینده افزایش پیدا کند. متاسفانه مسئولان، مدارس را در بدترین زمان ممکن بازگشایی کرده‌اند و این بار نیز همانند دفعات پیشین تصمیمات غیرکارشناسانه گرفتند.»

رزاقی با بیان اینکه امیدوار بودیم ستاد ملی مقابله با کرونا با درایت بیشتری به بازگشایی مدارس حکم می‌داد، اظهار می‌دارد: «به طور قطعی سلامت دانش آموزان از آموزش باکیفیت برای آن‌ها مهمتر است؛ بنابراین بهتر بود به افزایش احتمالی آمار مبتلایان کرونا پس از سفر‌های نوروزی و دید و بازدید‌های عید توجه می‌کرد.»

این مشاور مدرسه تصریح می‌کند: «در یکی از مصاحبه‌های منتشر شده، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش اصرار به بازگشایی مدارس کرده و می‌گوید بچه‌ها از آموزش مناسب دور مانده‌اند. این اظهارات درست است و واضح است که آموزش حضوری آگاهی و دانش بیشتری به بچه‌ها منتقل می‌کند و حتی می‌دانیم که حضور دانش آموزان در مدرسه موجب سلامت روان آن‌ها نیز می‌شود. اما تضمین حفظ سلامت دانش آموزان امر مهمتری است.»

رزاقی با طرح یک سوال می‌گوید: «مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این پرسش مهم پاسخ دهند که آیا دو سال زمان کافی نبوده است تا برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی دانش آموزان برنامه ریزی کنند که هم سلامت آن‌ها درنظر گرفته شود و هم از آموزش مناسب دور نشوند؟»

این روانشناس با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس سیستم تهویه مناسبی ندارند، تصریح می‌کند: «وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که کلاس‌ها دستگاه تهویه دارند، این در حالی است که اولیا از نزدیک شاهد نبود دستگاه تهویه در بسیاری از مدارس هستند. اولیا وقتی حرف‌های خلاف واقع مسئولان را می‌شنوند نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد می‌شوند.»

رزاقی در رابطه با وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی می‌گوید: «دانش آموزان ابتدایی نمی‌توانند ۵ الی ۶ ساعت ماسک بر صورت بزنند و برای درس خواندن تمرکز داشته باشند. آن‌ها هنگام تردد در راهرو یا زنگ تفریح و هنگام ورود و خروج از مدرسه، درک کافی را از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و این مسئله نگران کننده است.»

وی اظهار می‌دارد: «بخشی از دانش آموزانی که عجله برای رفتن به مدرسه دارند کسانی هستند که از ماندن در خانه خسته شده اند و به مدرسه می‌آیند تا دوستانشان را ببینند. یا خانواده‌های آن‌ها از حضور فرزندشان در خانه خسته شده اند و توانایی آموزش به آن‌ها را ندارند. وگرنه مشخص است که آموزش و پرورش آمادگی لازم برای رعایت دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی را ندارد و این دغدغه امروز والدین است که آموزش و پرورش باید به آن توجه کند.»

او در پایان تاکید می‌کند: «امیدوارم مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی دغدغه داشته باشند و در این یک ماه و نیم باقی مانده از سال تحصیلی برای بالارفتن کیفیت آموزش و همچنین اهمیت حفظ سلامت دانش آموزان تلاش کنند. در غیر این صورت پشیمانی از اینکه آمار مبتلایان کرونا در میان دانش آموزان افزایش پیدا کرده است، سودی ندارد و بعد از آن، خانواده‌ها برای فرستادن فرزند خود به مدرسه به وعده‌های آموزش و پرورش اعتماد نخواهند کرد.»
 
غیبت غیرموجه در انتظار دانش‌آموزان غایب
 
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، همه دانش‌آموزان قرار شد که به مدرسه بروند و تنها ۳ دسته از آن‌ها می‌توانند در خانه درس بخوانند. در این رابطه صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به «فارس» گفت: همه دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند مگر همان سه دسته‌ای که اعلام کردیم؛ یعنی دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا هستند، دانش‌آموزانی که علائم کرونا دارند و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند؛ البته باید این موارد را باید پزشک متخصص تأیید کند.

ستاری‌فرد درباره دانش‌آموزانی که جزو ۳ دسته استثنا نیستند و به مدرسه نمی‌آیند، تصریح کرد: برای این دانش‌آموزان، «غیبت غیرموجه» محسوب می‌شود که هم در ارزشیابی مستمر دانش‌آموزان و هم در نمره انضباط آن‌ها تأثیر دارد؛ ضمن اینکه طبق قوانین و مقررات، امکان برخورد با دانش‌آموز وجود دارد.
 
آموزش و پرورش بر اساس مصوبه ستاد کرونا، مدارس را بازگشایی کرده است و بر همین اساس، آموزش مجازی تعطیل شده است و فقط آموزش حضوری به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.