شناسهٔ خبر: 53352544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

«کشکان» رو به خشکی می‌رود/ نفس‌های آخر شریان حیات‌بخش

خرم‌آباد- رودخانه «کشکان» این روزها نفس‌های آخرش را می‌کشد و در صورت استمرار خشکسالی‌ها به اعتقاد کارشناسان فاجعه‌ای تلخ به نام خشکی شریان حیات بخش جنوب لرستان رخ خواهد داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جنوب استان لرستان با رودخانه‌های «سیمره» و «کشکان» و «مادیان رود»، بار بخش عمده‌ای از تولید غلات استان را به دوش می‌کشد که با وقوع خشکسالی‌ها در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی شاهد مشکلات جدی در زمینه آب شرب در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و رومشکان هستیم.

شریان حیات بخش «کشکان» رو به خشکی می‌رود

وقوع خشکسالی‌های در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها برای آبرسانی خالی شده است به طوری که در «کشکان» این روزها آب چندانی برای رساندن به مزارع تشنه وجود ندارد.

این وضعیت رودخانه «کشکان» در حالیست که حفر چاه‌های غیرمجاز و فعالیت پمپ‌های آب هر آنچه از مایه حیات کشکان بوده را بلعیده تا هر روز بر عمق بحران زیست محیطی در محل این رودخانه بزرگ استان افزوده شود.

فاجعه‌ای در راه است/ شریان حیات بخش «کشکان» رو به خشکی می‌رود

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در رابطه با احتمال خشک شدن رودخانه «کشکان» هشدار داده است و این امر را برای استان بسیار نگران کننده اعلام کرد.

احتمال خشک شدن رودخانه «کشکان»

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امسال به فرمایش مقام معظم رهبری سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» نامگذاری شده و همه ما باید برای تحقق این امر و رسیدن به تولیدی که همراه با دانش و اشتغال آفرین پایدار باشد تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیریم.

وی با بیان اینکه همه کارکنان شرکت سال گذشته با وجود چالش‌های کمبود آب سالی سختی را پشت سر گذاشتند، افزود: با توجه به بررسی وضعیت آمار و اطلاعات واحد مطالعات پایه منابع آب شرکت که به صورت ماهانه تهیه و بروز می‌شود، سال‌جاری با تنش‌ها و چالش بیشتری در خصوص خشکسالی در سطح استان روبرو خواهیم بود.

فاجعه‌ای در راه است/ شریان حیات بخش «کشکان» رو به خشکی می‌رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: از چالش‌ها و مشکلات احتمالی پیش رو در سال جاری می‌توان به خشک شدن رودخانه‌های «کشکان»، «مادیان رود»، «تیره» و… احتمال کمبود آب برای باغات اشاره کرد که در این میان شرایط شهرستان اشترینان بسیار نگران کننده است، در این شهرستان منابع آب زیر زمینی به شدت در حال کاهش است.

ضرورت حفظ منابع آب زیرزمینی

حسن نژاد اضافه کرد: تنها در سال گذشته ۹۶ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استان تخلیه شده که می‌بایست از ادامه این روند جلوگیری کرد، در شهرستان دلفان تمام سعی و تلاش خود را برای ساخت یک سد با ظرفیتی حدود ۵.۸ میلیون متر مکعب به منظور ذخیره منابع آب این شهرستان به کار گرفته‌ایم، در حالی که در طول یک سال ۲۲ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی آن تخلیه شده است.

وی گفت: در شهرستان سلسله با همه مدیریتی که انجام می‌گیرد در سال گذشته ۲۱ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی این شهرستان تخلیه شد، بنابراین نیاز است با برنامه ریزی صحیح و تلاش شبانه روزی برای حفظ منابع آب زیرزمینی استان اقدام کنیم.

فاجعه‌ای در راه است/ شریان حیات بخش «کشکان» رو به خشکی می‌رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد: مدیران شهرستان‌ها با توجه به شناختی که از منابع آبی شهرستان خود دارند و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف به منظور مدیریت بهتر از منابع آب موظف به تهیه و ارائه برنامه و اولویت بندی اهداف در سال جاری بوده و انتظار می‌رود برای پیشبرد اهداف شرکت، امسال نیز در ادامه روند رو به رشد خود در سال گذشته با تلاش و جدیت بیشتری قدم بر دارند و با همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر با سایر دستگاه‌های اجرایی و اعضای شورای حفاظت منابع آب در جهت مدیریت صحیح و مبتنی بر دانش از وارد آمدن خسارت به منابع آب زیر زمینی استان جلو گیری کنند.

بنا بر این گزارش، وضعیت بحران آب در جنوب لرستان در حالیست که سالانه چندین میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می‌شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می‌شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می‌شود در حالی که سهم لرستان از مهار آب‌های سطحی کمتر از یک درصد است.

نظر شما