شناسهٔ خبر: 53347932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر عنوان کرد؛

مقاومت آمریکا در مقابل انتفاع اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌ها

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وقفه در دور هشتم مذاکرات وین گفت: مشکل عدم توافق را باید در باقی ماندن برخی مسائل بین ایران و آمریکا عنوان کرد. ایران خواستار رفع واقعی همه تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست، درحالی که آمریکا در برابر حذف برخی تحریم‌ها مقاومت می‌کند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با با انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ در هفتم فروردین ماه گفت: ایران با جدیت در مذاکرات وین حضور یافته و برای رسیدن به توافق، ابتکارات لازم را ارائه کرد. فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌هایی که به انتفاع اقتصادی مردم ایران گره خورده، مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با انریکه مورا، در همان روز یادآور شد: در صورتی که طرف امریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت. در همین رابطه «راهبرد معاصر» درگفت‌وگو با امیرعلی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی به چرایی وقفه ایجاد شده در دور هشتم مذاکرات و مسائل باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداخته ‌است.

 

امیرعلی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: آقای انریکه مورا در سفر به ایران و آمریکا در دیدار با مقامات ایرانی و دیدار با مقامات واشنگتن به دنبال یافتن راه حلی برای رسیدن به یک توافق پایدار بین طرفین بود. توافقی که پایانی بر مسائلی باشد که اینک چالشی بین ایران و آمریکا به شمار می‌رود. قطعا موضوع درخواست روسیه برای همکاری با ایران در مسائل هسته‌ای از طرف آمریکایی‌ها پاسخ داده شده، لذا این موضوع کمترین تاثیری در توقف مذاکرات نداشته است، چرا که روس‌ها تضمین‌های لازم را از آمریکا گرفته‌اند.

 

وی در ادامه افزود: مشکل عدم توافق را باید در باقی ماندن برخی مسائل بین ایران و آمریکا عنوان کرد. ایران خواستار رفع واقعی همه تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست، درحالی که آمریکا در برابر حذف برخی تحریم‌ها مقاومت می‌کند.

 

ابوالفتح در ادامه خاطر نشان کرد: به تازگی رسانه‌های غربی موضوع جدیدی را مطرح کردند مبنی بر اینکه امریکا از ایران خواسته پیگیر انتقام خون سردار سلیمانی نباشد! اینکه این موضوع چقدر حقیقت دارد و آیا با مذاکرات و تحریم‌های سپاه ارتباط دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست، چرا که این موضوع از سوی رسانه‌های غربی مطرح شده است و نمی‌توان بدان اعتماد داشت.

 

این کارشناس سیاست خارجی درخصوص چرایی به نتیجه نرسیدن نشست‌های مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین به نظر من به این دلیل هنوز به نتیجه لازم نرسیده است، که تهران منتظر تصمیم‌گیری واشنگتن است و واشنگتین مدعی است تهران باید تصمیم بگیرد. همین موضوع موجب شده با اینکه حصول توافق محتمل است و به‌گفته برخی از کارشناسان متن توافق نیز آماده است، توافق نهایی صورت نگردد با این‌که جای خالی در این متن زیاد نیست و امکان پر شدن سریع آن بسیار زیاد است. در حالی که تمامی طرفین برجام بر این موضوع تاکید دارند که تا رسیدن به توافق چند قدم بیشتر باقی نمانده، یک موضوع کوچک می تواند معادله را بر هم بزند، چرا که اصلی‌‎ترین خواسته ایران، لغو تمامی تحریم‌ها از سوی امریکاست.

 

ابوالفتح یادآور شد: درون آمریکا مخالفت‌های بسیار جدی با لغو تمامی تحریم‌ها بخصوص لغو تحریم‌های سپاه پاسداران وجود دارد. بسیاری از هم حزبی‌های بایدن موضع‌گیری‌های بی‌منطقی در برابر خروج سپاه از لیست سیاه بیان می‌کنند که کار را سخت می‌کند. زمانی که دولت ترامپ نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، براین نکته تاکید شد، مین بزرگی جلوی پای هر دولتی که مایل به رفع تحریم‌ها باشد گذاشته شده است!

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا دور هشتم مذاکرات به پایان رسیده، گفت: طرفین برجامی اصرار دارند دور هشتم مذاکرات به پایان نرسیده است. تا پیش از این هر نشستی که به پایان می‌رسید آغاز دور بعدی و تاریخ آن مشخص می‌شد در حالی که اینک هیچکدام از طرفین برجامی ادعا نمی‌کنند دور هشتم مذاکرات به پایان رسیده است، بلکه همگان تاکید می کنند وقفه‌ای در این دور از مذاکرات به وجود آمده است. وقفه‌ای که می‌تواند ظرف چند ساعت به پایان برسد یا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

 

وی درادامه تصریح کرد: برداشته شدن چادر خبرنگاران نیز می‎تواند بنا به دو دلیل باشد. گرمتر شدن هوا یا اینکه عدم تعیین زمان نشست آتی. وضعیت به گونه‌ای است که طرفین مسائل برجام را به هم پاس می‌دهند و همه منتظر رخدادهای بعدی هستند تا در این موضوع به روشنی و با شفافیت بیشتری سخن بگویند.

 

امیر علی ابوالفتح در خصوص تاثیرگذاری بحران اوکراین بر روند مذاکرات افزود: وضعیت اوکراین نیز در این موضوع تاثیر گذار بوده نه از این جهت که مثلا روس‌ها خواهان توافق یا عدم توافق ایران باشند، بلکه به دلیل افزایش قیمت نفت، نیاز بازارهای جهان به نفت ایران؛ درآمدزایی یا افزایش درآمد ایران، انگیزه تهران را نیز برای دست‌یابی به توافق کاهش داده است.

 

وی در این باره تصریح کرد: تهران به این دلیل نسبت به توافق بی‌انگیزه شده چرا که نمی‌خواهد توافقی کسب شود که دولت بعدی آمریکا زیر آن بزند. در شرایطی که دنیا به نفت ایران نیاز دارد و تقاضا برای نفت ایران بالا رفته است، ایران مایل است آمریکایی‌های امتیازات بیشتری به ایران بدهند، در حالی که آمریکا به دلیل تحریم روسیه، و فشارهای مالی روسیه یا کاهش روابط تجاری روسیه با ایران که فشار مالی ایران را افزایش می‌‎دهد، منتظر عدول ایران از مواضع خود است.

نظر شما