شناسهٔ خبر: 53322678 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حوادث جنایی که نوروز را تکان داد

روزنامه جوان

آغاز سال نو و مراسم‌های دید و بازدید و رفتن به سفر همواره بخش مهم تقویم نوروزی خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است. در حالی که تقویم‌ها یک به یک در حال ورق خوردن هستند پای بعضی‌ها به حوادث جنایی باز می‌شوند. حوادثی که گاه ناخواسته و گاه با برنامه‌ریزی قبلی رقم می‌خورد. در تقویم جنایی سال جدید هم اتفاق‌هایی رقم خورده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

آغاز سال نو و مراسم‌های دید و بازدید و رفتن به سفر همواره بخش مهم تقویم نوروزی خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است. در حالی که تقویم‌ها یک به یک در حال ورق خوردن هستند پای بعضی‌ها به حوادث جنایی باز می‌شوند. حوادثی که گاه ناخواسته و گاه با برنامه‌ریزی قبلی رقم می‌خورد. در تقویم جنایی سال جدید هم اتفاق‌هایی رقم خورده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
به گزاش جوان، چهار حادثه جنایی در آخرین روز‌های پایانی سال و سه حادثه خونین در تعطیلات نوروز در پایتخت رخ داد. نخستین قتل در آخرین روز‌های پایان سال قتل مرد ۵۵‌ساله‌ای به نام صمد در روز پنج‌شنبه ۲۶‌اسفندماه بود. ساعت‌۳ بامداد ساکنان کوچه طا‌ها در خیابان ناصر خسرو به مأموران پلیس خبر دادند بوی تعفن از خانه‌ای ویلایی به مشام می‌رسد. با اعلام این خبر تیمی از مأموران کلانتری‌۱۱۳ بازار راهی محل شدند که در یکی از اتاق‌ها با جسد دست و پا بسته مرد ۵۵ ساله‌ای به نام صمد که تنها زندگی می‌کرد مواجه شدند. بررسی‌ها نشان داد صمد با ضربات چاقو به قتل رسیده‌است. در ادامه قاضی ساسان غلامی، بازپرس ویژه قتل تهران همراه تیمی از کارآگاهان اداره‌دهم پلیس‌آگاهی در محل تحقیقات خود را آغاز کردند. بررسی‌ها نشان داد صمد در کار خرید و فروش دارو بوده است که تحقیقات در این باره جریان دارد.
قتل دختر تنها
در حالی که چند ساعت از حادثه قتل گذشته بود مأموران کلانتری‌۱۴۴ تهرانپارس به قاضی غلامی خبر دادند اعضای خانواده‌ای پیکر خونین دختر ۳۰‌ساله‌شان را برای درمان به بیمارستانی منتقل کرده‌اند، اما وی بر اثر شدت جراحات فوت کرده‌است. یکی از اعضای خانواده دختر فوت شده گفت: چند روزی بود از دخترمان بی‌خبر بودیم که به خانه‌اش رفتیم و با پیکر خونینش که از ناحیه سر دچار جراحت شده‌بود روبه‌رو شدیم و بلافاصله او را به بیمارستان منتقل کردیم، اما متأسفانه فوت کرد. تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.
قتل زن سالخورده
سومین حادثه قتل زن تنهایی بود که دقایقی مانده به سال تحویل با سقوط از بالکن خانه‌اش در حوالی دریاچه چیتگر در شمال غرب تهران به کام مرگ رفت. ساعت ۱۹‌روز یک شنبه ۲۹‌اسفند‌سال قبل مأموران پلیس تهران به قاضی محمد تقی شعبانی، بازپرس ویژه قتل تهران خبر دادند زن سالخورده‌ای به طرز مرموزی از بالکن خانه اش در یکی از شهرک‌های نزدیک دریاچه چیتگر به پایین سقوط کرده و جان باخته است. با اعلام این خبر تیم جنایی راهی محل شدند و در آنجا با جسد زن ۶۵‌ساله‌ای به نام مهرانه روبه‌رو شدند. مأموران پلیس پس از حضور در خانه زن تنها متوجه بهم ریختگی وسایل خانه و آثار خون در کف پذیرایی شدند که حکایت از آن داشت زن فوت شده قبل از سقوط در خانه‌اش با فرد یا افرادی درگیری داشته‌است. از سوی دیگر در تحقیقات میدانی از همسایه‌ها مشخص شد مهرانه دقایقی قبل از حادثه با دو مرد ناشناس در خانه‌اش در حال مشاجره لفظی بوده است. همزمان با انتقال جسد به پزشکی قانونی مأموران در تلاشند تا دو مرد ناشناس را شناسایی و پس از دستگیری راز قتل زن تنها را بر ملا کنند.
ربودن زن طلافروش
چهارمین حادثه ربودن همسر مرد طلافروشی در یکی از خیابان‌های جنوبی تهران بود. آخرین روز سال گذشته مردی در تهران سراسیمه به اداره پلیس رفت و گفت همسرش از سوی چند مرد ناشناس ربوده شده‌است. وی گفت: من مغازه طلافروشی دارم و خانه‌مان حوالی خیابان آزادی است. همسرم ساعتی قبل برای خرید از خانه بیرون رفت و دیگر به خانه بازنگشت تا اینکه دقایقی قبل مرد ناشناسی با من تماس گرفت و گفت همسرم را گروگان گرفته و برای آزادی او باید به آن‌ها مقدار زیادی پول بدهم. با شکایت مرد طلافروش تیمی از مأموران پلیس به دستور قاضی حبیب‌الله صادقی، بازپرس دادسرای امور جنایی تهران برای شناسایی آدم‌ربایان وارد عمل شدند. در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت روز دوم فروردین‌ماه به مأموران پلیس خبر رسید آدم ربایان زن ربوده‌شده را آزاد کرده‌اند.
زن جوان به مأموران گفت: روز حادثه برای خرید به منطقه سرسبیل رفته بودم و پس از خرید سوار خودروی پرایدی شدم. کمی آن طرفتر راننده سه‌مرد دیگر را سوار کرد که یکی از آن‌ها چاقویی زیر گلویم گذاشت و بعد مرا به خانه‌ای منتقل کردند. آن‌ها سه روز مرا حبس کردند و در نهایت وقتی موفق به گرفتن پول از همسرم نشدند مرا آزاد کردند. بررسی‌های مأموران نشان داد چهار مرد آدم‌ربا، زن جوان را در خانه‌ای در نزدیکی دروازه غار در جنوب تهران حبس کرده بودند. بدین ترتیب با شناسایی مخفیگاه متهمان مأموران در دو عملیات جداگانه چهار متهم را دستگیر کردند. تحقیقات از متهمان ادامه دارد.
نخستین قتل سال ۱۴۰۱
نخستین قتلی که در سال‌۱۴۰۱ در پایتخت رخ داد قتل پسر ۲۲‌ساله افغان به‌دست چهار مرد زورگیر بود.
حدود ۵‌ساعت از تحویل سال جدید گذشته بود که قاضی محمد‌جواد شفیعی، بازپرس ویژه قتل با تماس تلفنی پلیس از قتل پسری نزدیکی متروی شوش با خبر و راهی محل شد. تیم جنایی در محل حادثه با جسد پسر ۲۲‌ساله‌ای به نام بصیر روبه‌رو شدند که با چند ضربه چاقو به قتل رسیده‌بود. بررسی‌های مأموران پلیس نشان داد مقتول همراه سه پسر خاله‌اش در خیابان به طرف خانه‌شان در حرکت بودند که دو موتور‌سیکلت با چهار سرنشین راه آن‌ها را سد می‌کنند. موتورسواران با چاقو تهدید می‌کنند که مقتول گوشی همراهش را به آن‌ها بدهد، اما مقتول در برابر آن‌ها مقاومت می‌کند که در نهایت یکی از موتورسواران با چاقو او را به قتل می‌رساند و پس از آن همگی از محل فرار می‌کنند.
قتل مرد جوان داخل پارک
دومین قتل سال جدید هم در روز دوم فروردین‌ماه رخ داد. عصر روز سه‌شنبه دوم فروردین‌ماه مأموران پلیس تهران به قاضی محمد‌جواد شفیعی خبر دادند رهگذرانی در نزدیکی بزرگراه آزادگان جسد مرد جوانی را کشف کرده‌اند. تیم جنایی در محل حادثه داخل پارک ملاصدرا کنار بزرگراه آزادگان نزدیکی میدان الغدیر با جسد مرد ۳۵‌ساله‌ای به نام سیروس روبه‌رو شدند که با اصابت حدود ۹‌ضربه چاقو به قتل رسیده بود. مأموران پلیس در ۱۰۰‌متری جسد خودروی سواری مقتول را پیدا کردند که حکایت از آن داشت وی با خودرواش به آن محل آمده و به احتمال زیاد در درگیری با فرد یا افراد معتادی به قتل رسیده است.
گروگانگیری خونین در هرسین
ساعت سه بامداد روز پنجم فروردین‌ماه به مأموران پلیس شهر هرسین کرمانشاه خبر رسید فردی در خیابان پارک با شلیک گلوله به قتل رسیده‌است. در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت مأموران پلیس از حادثه دیگری با خبر شدند که در جریان آن دو نفر با شلیک گلوله زخمی و به بیمارستان منتقل شده بودند. در تحقیقات از افراد زخمی مشخص شد عامل قتل و تیراندازی به دو مصدوم مرد جوانی به نام علی است که با اسلحه کلاشنیکف آن‌ها را به رگبار بسته است. بدین ترتیب تحقیقات برای دستگیری قاتل فراری وارد مرحله تازه‌ای شد که مأموران دریافتند وی پس از حادثه به خانه عمه‌اش در همان نزدیکی‌ها رفته است. وقتی مأموران وارد خانه عمه متهم شدند با جسد صاحبخانه که با اصابت گلوله به قتل رسیده‌بود روبه‌رو شدند.
پس از این دو جنایت مأموران برای دستگیری متهم تمام خروجی‌ها و ورودی‌های شهر را تحت کنترل قرار دادند تا اینکه در جست‌وجوی نقطه به نقطه شهر با متهم در یکی از خیابان‌ها روبه‌رو شدند و متهم به سوی مأموران شروع به تیراندازی کرد. قاتل فراری وقتی خود را در محاصره مأموران دید وارد خانه‌ای شد و شش‌نفر از اعضای آن خانواده را گروگان گرفت.
با اعلام خبر گروگانگیری تیم‌های ویژه رهایی گروگان و مأموران نوپو وارد عمل شدند و محل حادثه را تحت محاصره قرار دادند. مأموران ابتدا از متهم خواستند گروگان‌ها را آزاد و خود را تسلیم کند و متهم نیز دو زن و یک مرد را آزاد کرد، اما حاضر به آزادی سه گروگان دیگر نشد که مأموران ویژه وارد عمل شدند و با پرتاب گاز اشک‌آور موفق شدند سه گروگان دیگر را آزاد کنند. در این هنگام مرد جنایتکار اقدام به شلیک به طرف گروگان‌ها کرد و یکی از آن‌ها را از ناحیه کتف زخمی کرد که مأموران وی را با شلیک گلوله به هلاکت رساندند. سردار «علی‌اکبر جاویدان» فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های اولیه نشان داد علت اصلی این حادثه اختلافات خانوادگی بوده است.
قتل شوهر با چکش
نهم فروردین‌ماه پرونده قتل مرد جوانی از یکی از شهرستان‌ها به دادسرای امور جنایی تهران فرستاده که بررسی پرونده نشان داد مقتول حوالی دهکده‌المپیک با همسرش زندگی می‌کرده است. همچنین مشخص شد وی در یکی از روز‌های پایانی سال به دست همسرش به قتل می‌رسد و همسرش هم جسد او را به زادگاه مقتول منتقل می‌کند و مدعی می‌شود که او در تصادف جان باخته‌است و همانجا دفن می‌شود. پس از این پدر و مادر مرد جوان از عروسشان به اتهام قتل شکایت می‌کنند و قاضی شهرستان هم دستور نبش قبر صادر می‌کند و پس از انتقال جسد به پزشکی قانونی مشخص می‌شود وی به قتل رسیده‌است. بدین ترتیب همسر مقتول به اتهام قتل بازداشت شد و به قتل شوهرش اعتراف می‌کند و از آنجا که قتل در تهران اتفاق افتاده است متهم همراه پرونده به تهران منتقل می‌شود.
متهم پس از انتقال به تهران به قاضی صاحب‌جمعی، بازپرس شعبه‌ششم دادسرای امور جنایی تهران در ادعایی گفت: مدتی بود به رفتار‌های شوهرم مشکوک بودم و به همین خاطر گاهی با هم مشاجره لفظی و درگیری داشتیم. روز حادثه در خانه بودیم که برادر شوهرم مهمان ما شد. من از برادر شوهرم خواستم با برادرش صحبت کند و از او بخواهد در سال جدید رفتارش را تغییر دهد، اما شوهرم با برادرش درگیر شد که برادرش به اتاق دیگری رفت تا درگیری خاتمه یابد. پس از این شوهرم با عصبانیت به طرف اتاق رفت که چکشی از آشپزخانه برداشتم و ضربه‌ای از پشت به سر شوهرم زدم. تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.
براساس این گزارش علاوه بر این حوادث، حادثه‌های دیگری هم از جمله هلاکت قاچاقچیان مسلح در سبزوار، دستگیری عامل قتل خانوادگی شهرستان کنگاور، شهادت سرباز وظیفه و مأمور پلیس در درگیری با سارق مسلح در شهر دیلم استان بوشهر، کشته شدن دو سرنشین پژو پارس در تصادف با قطار در استان گلستان، دستگیری عامل همسرکشی در دزفول و حادثه همسرکشی در شهرستان ملایر اتفاق افتاد.

نظر شما