شناسهٔ خبر: 53317137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انگلیس: آتش‌بس در یمن بهترین فرصت برای بهبود ثبات در منطقه است

لندن – ایرنا – انگلیس ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن بر لزوم برداشتن گام‌های اعتماد ساز برای توافق حاصل شده تاکید و تصریح کرد که این تحول بهترین فرصت برای بهبود ثبات در منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس طی اظهاراتی که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شد گفت:‌ بریتانیا از اعلام هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن مبنی بر آتش بس دو ماهه در یمن استقبال می کند. این به دنبال گام‌های مثبت همه طرف‌ها از جمله طرح‌های آتش‌بس جداگانه توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها است. پس از هفت سال طولانی درگیری، این آتش بس بهترین فرصت برای کاهش رنج یمنی ها و بهبود ثبات منطقه است.

وی افزود: بریتانیا همچنین از رایزنی‌های سیاسی اخیر به رهبری فرستاده ویژه سازمان ملل و ابتکار شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌وگوهای بین‌المللی استقبال می‌کند. این سخنگو با بیان اینکه «راه حل نظامی برای جنگ یمن وجود ندارد» اظهار داشت: گفتگوی سیاسی فراگیر تنها راه دستیابی به یک راه حل پایدار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد؛ اکنون باید بر ایجاد اعتماد بیشتر از طریق اقداماتی مانند بازگشایی جاده تعز، و تبادل منظم کالاها، سوخت و انجام پروازها متمرکز شد. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: همه طرف‌ها باید از این فرصت استفاده کنند و با نماینده ویژه سازمان ملل، هانس گراندبرگ، برای پیشرفت به سوی یک توافق سیاسی همکاری کنند.  

گراندبرگ دیروز آغاز آتش بس در یمن را از روز شنبه دوم آوریل اعلام کرد و گفت: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می داند.

نظر شما