شناسهٔ خبر: 53303298 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۳ توصیه محیط زیستی برای روز ۱۳ بدر

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به ۱۳ توصیه به ظاهر ساده، اما کاربردی اشاره کرد که با رعایت آن‌ها می‌توانیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

صاحب‌خبر -

آقای احمدی گفت: روز ۱۳ فروردین ماه در تقویم رسمی کشور روز طبیعت نامگذاری شده است، در این میان فعالان محیط زیست و حامیان طبیعت ایران سعی دارند با فرهنگ سازی، مردم را از وضعیت بحرانی حال حاضر، در زمینه محیط زیست، کمبود آب، تنوع زیستی، انقراض گونه‌ها و … آگاه کنند.

با رعایت ۱۳ توصیه به ظاهر ساده، اما کاربردی می‌توانیم به حفظ محیط‌زیست کمک کنیم.

بیشتر بخوانید

۱- از ورود بدون هماهنگی به مناطق حفاظت شده خودداری کنیم.
۲- به نحوی رانندگی کنیم که منجر به تخریب طبیعت و یا مرگ جانداران نشود و هیچ رد پا یا اثر تخریبی در طبیعت باقی نگذاریم.
۳- از رها کردن زباله در طبیعت و استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی خودداری کنیم و زباله‌های خود را پس از جمع‌آوری در کیسه‌های مخصوص به محل‌های مشخص جمع‌آوری زباله منتقل کنیم.
۴- شکستن سرشاخه‌های درختان، لگدمال کردن گیاهان و چیدن گل‌ها و گیاهان عملی ناپسند است و به جای اینکار با گیاهان، گل‌ها و درختان عکس بگیریم.
۵- به جای آزار و اذیت یا شکار و صید جانداران، به تماشای حیات وحش در طبیعت بنشینیم.
۶- از روشن‌کردن آتش در نزدیک درختان یا پوشش گیاهی متراکم خودداری و به جای افروختن آتش با چوب، از کپسول‌های سفری گازی کوچک استفاده کنیم.
۷- به جای رها کردن سبزه نوروزی در طبیعت، آن‌ها را به مراکز مشخص‌شده جمع آوری و تهیه کود کمپوست تحویل دهیم.
۸- ماهی قرمز سفره هفت سین را در رودخانه، نهر‌ها و مناطق طبیعی رها نکنیم. به‌جای این کار، آن‌ها را به مراکز معرفی شده تحویل دهیم یا در صورت امکان به حوضچه‌های بسته انتقال دهیم.
۹- از ایجاد هر نوع آلودگی صوتی، بلندگو‌های صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز کنیم، زیرا گوش حیوانات چندین برابر گوش انسان به صدا واکنش نشان می‌دهد.
۱۰- خودرو خود را در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها نشوییم، در مصرف آب صرفه جویی کرده و مواد شوینده را در محیط‌های آبی و طبیعت رها نسازیم.
۱۱- با محیط‌بانان برای حفظ طبیعت همکاری کنیم و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مانند پرتاب زباله از شیشه اتومبیل به بیرون گزارش خود را از طریق سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ اطلاع دهیم.
۱۲- با حمایت از کمپین‌های فعال مردمی حامی و مدافع طبیعت، می‌توانیم با پشتیبانی‌های لازم برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از تخریب محیط پیشگام باشیم.
۱۳- روز سیزده بدر، اخلاق محیط‌زیستی را رعایت کنید و هر آنچه با خود به طبیعت بردید، بازگردانید.

روز سیزده بدر، دوستدار طبیعت باشیم، چون نمایش جلوه‌ای زیبا از طبیعت است این جلوه را از فرزندان و نسل‌های بعدی نگیریم.

نظر شما