شناسهٔ خبر: 53261796 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحلیل تکنیکال صنایع بورسی

عدم پویایی در صنعت ساختمان شاخص انبوه‌سازی را تا ۵۰ درصد کاهش داد

تحلیل‌گر تکنیکال بازار سرمایه گفت: شاخص این گروه با توجه به رکود مربوط به خود صنعت که ناشی از عدم پویایی صنعت ساخت و ساز کشور بود با روندی نزولی در طول سال ۱۴۰۰ رو به رو بود.

صاحب‌خبر -

افشار گفت: صنعت انبوه سازی با ۳۱ نماد فعال در بازار سرمایه جز گروه‌های متوسط بازار محسوب می‌شود که روند حرکتی آن تاثیر آن چنانی بر روی شاخص کل بورس ندارد.

شاخص این گروه در کنار اثرپذیری از ریزش کلی بازار با توجه به رکود مربوط به خود صنعت که ناشی از عدم پویایی صنعت ساخت و ساز کشور بود با روندی نزولی در طول سال ۱۴۰۰ رو به رو بود؛ به طوری که شاخص این صنعت با کاهشی بیش از ۵۰ درصدی نسبت به اولین روز معاملاتی ۱۴۰۰، کار خود را به اتمام رساند.

او گفت: البته بعد از رسیدن به کف ۵ هزار و ۴۱۵ واحدی دیگر تمایلی به فروش از سمت عرضه کنندگان را شاهد نبودیم و جذابیت قیمت‌ها باعث برگشت روند و شیب مثبت rsi (اندیکاتور تایید هیجان و تمایلات بازار) شد. با توجه به موقعیت کندل قیمتی نسبت به میانگین‌های کوتاه مدت و میان مدت ادامه این روند در سال پیش رو چندان دور از ذهن نیست.

البته هنوز اقدام عملی در راستای رونق بخشیدن به این صنعت از طرف دولت را مشاهده نکرده‌ایم، ولی یکی از راه‌های توسعه اقتصادی کشور برای سال ۱۴۰۱ می‌تواند صنعت ساختمان باشد که در صورت تحقق وعده‌های دولت در مورد ساخت مسکن می‌تواند باعث رشد نماد‌های این گروه شود. وعده‌ای که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد دسترسی به آن آسان به نظر نمی‌رسد.

به گفته افشار روند شاخص این گروه در کوتاه مدت می‌تواند مثبت باشد، ولی در این مسیر مقاومت بسیار مهم ۶ هزار و ۲۰۰ قرار دارد که می‌تواند برای روند میان مدت شاخص بسیار تاثیرگذار باشد.

عید /////1401 سالی مثبت برای صنعت انبوه سازی خواهد بود

نظر شما