شناسهٔ خبر: 53247602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ زلنسکی: کشورهای غربی نترسند و سلاح بیشتری به کی‌یف ارسال کنند/ ادعای ارتش اوکراین: فاصله 10 دقیقه‌ای بایدن با اصابت موشک /تهدید انگلیس علیه روسیه

صاحب‌خبر -

شفقنا- جنگ اوکراین در حالی وارد سی و دومین روز شد که رییس جمهور اوکراین از کشورهای غربی خواست تا برای مقابله با روسیه، سلاح های بیشتری به کشورش ارسال کنند. وزیر خارجه انگلیس نیز در جدیدترین اظهار نظر خود بار دیگر روسیه را به اعمال تحریم های شدیدتر تهدید کرد و همچنین اعلام کرد که اگر روسیه از ادامه حمله به اوکراین دست بردارد، تحریم ها علیه این کشور لغو خواهد شد. وزیر خارجه ترکیه هم تأکید کرد که از تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه پیروی نخواهد کرد.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار از جنگ اوکراین را می خوانید:

احتمال برگزاری همه پرسی برای پیوستن لوهانسک به روسیه

ریاست جمهوری خودخوانده «لوهانسک» واقع در شرق اوکراین اعلام کرد ممکن است همه‌پرسی پیوستن این منطقه به روسیه در آینده نزدیک برگزار شود.

«فرودگاه ماریوپل به تصرف روس ها درآمد»

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار تصاویری اعلام کرد فرودگاه شهر ماریوپل توسط نیروهای روسی «از چنگ نیروهای اوکراینی و ملی‌گرایان، آزاد شد».

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار تصاویری اعلام کرد یکی از فرماندهان نظامی ارشد اوکراینی که قصد داشت با لباس غیرنظامی از حوالی شهر ماریوپل بگریزد توسط نیروهای روس بازداشت شده است.

وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که اهدافی نظامی پیرامون شهر لویو واقع در غرب اوکراین به‌وسیله موشک‌های کروز با دقت بالا منهدم شدند.

رییس‌جمهور اوکراین از کشورهای غربی خواست از روسیه نترسند و به کی‌یف سلاح بیشتری بدهند

رییس جمهور اوکراین خواستار کمک‌های نظامی بیشتر از سوی غرب شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی از کشورهای غربی خواست در انبارهای خود را گشوده و سلاح بیشتری به اوکراین بدهند.

چندین کشور قول داده اند که موشک های ضد زره و ضد هوایی و همچنین سلاح‌های سبک به اوکراین ارسال کنند، اما زلنسکی گفت که کی‌یف به تانک، هواپیما و سیستم‌های ضد کشتی نیاز دارد.

زلنسکی گفت که اوکراین تنها به ۱ درصد از هواپیماهای ناتو و ۱ درصد از تانک‌های آن نیاز دارد و بیشتر درخواست نخواهد کرد.

او افزود: انبارهای کشورهای غربی از گردوغبار پر شده و سلاح‌های آنها نه تنها برای اوکراین بلکه برای آزادی کل اروپا باید مصرف شود.

دادستانی اوکراین: ۱۲ خبرنگار از آغاز بحران اوکراین کشته شدند 

دادستان کل اوکراین اعلام کرد: از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین تا کنون ۱۲ خبرنگار کشته و ۱۰ خبرنگار دیگر زخمی شده اند.

ادعای ارتش اوکراین 

ستاد فرماندهی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد: نیروهای ارتش روسیه روز گذشته (شنبه) شهر «لویو» در غرب اوکراین و مرز لهستان را با شش فروند موشک هدف قرار دادند و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که برای دیدار با مقامات لهستانی و اوکراینی به ورشو سفر کرده است، فقط ۱۰ دقیقه با محل اصابت یکی از این موشک‌ها فاصله داشت.

احتمال بسته شدن سفارت روسیه در لهستان 

سفیر روسیه در لهستان اعلام کرد با توجه به تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور ممکن است سفارت روسیه در ورشو مدتی بسته شده و لهستانی‌ها نیز دست به همین اقدام بزنند.

ترکیه: از تحریم های غرب علیه روسیه پیروی نمی کنیم

مولود چاوش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست دوحه با تأکید بر عدم پیروی کشورش از تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: «افراد پرنفوذ روس یا هر شهروند روسی که بخواهد از ترکیه دیدن کند، البته که می‌تواند این کار را انجام دهد».

انگلیس بار دیگر روسیه را به تحریم های شدیدتر تهدید کرد

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس گفت، در صورتی که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و آتش‌بس اعلام شود، می‌توان تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روس را رفع کرد اما این تحریم‌‌ها همچنان به‌عنوان یک اهرم فشار در اختیار لندن باقی خواهد ماند.

آمریکا: صد میلیون دلار برای کمک به غیر نظامیان اختصاص می دهیم 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن اعطای صد میلیون دلار در قالب کمک به امنیت غیرنظامیان اوکراینی را در نظر دارد.

بایدن: «پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی در ورشو لهستان، پیرامون ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که وی نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

بایدن همچنین ضمن خواستار شدن تغییر حکومت در روسیه، افزود که جهان باید برای جنگی طولانی مدت آماده شود.

کاخ سفید: منظور بایدن اشتباه تفسیر شد! 

کاخ سفید با عقب نشینی از سخنان بایدن اعلام کرد که اظهارات وی درباره اینکه باقی ماندن پوتین در قدرت ممکن نیست به معنای تغییر نظام و حکومت در روسیه نیست.

کاخ سفید گفت: چیزی که رئیس جمهور می‌خواست بگوید این بود که نمی‌توان به پوتین اجازه داد قدرت خود را بر همسایگان یا منطقه تحمیل کند.‌

روسیه: در قدرت ماندن پوتین به بایدن ارتباطی ندارد

دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به سخنان بایدن که روز شنبه در ورشو عنوان شد گفت: «در قدرت ماندن ولادیمیر پوتین امری است که به مردم روسیه ارتباط دارد نه جو بایدن.»‌

احضار سفیر روسیه در جمهوری چک 

در پی افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب، وزارت امور خارجه جمهوری چک سفیر روسیه را فراخواند و اعتراض به «تحریکات علیه کارکنان مأموریت دیپلماتیک سفارت چک در مسکو» را اعلام کرد.

نظر شما