شناسهٔ خبر: 53236811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با سی و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین

بایدن: جهان برای یک جنگ طولانی آماده شود/طرح ۱۰ ماده‌ای سه کشور اروپایی برای حمایت از اوکراین/عملیات مشترک فرانسه، ترکیه و یونان در اوکراین/ پایان مرحله اول حمله نظامی روسیه به اوکراین/حمله موشکی روسیه به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین

سی و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور می گذرد. تهاجمی که تحولات و رویدادهای زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

پایان مرحله اول حمله نظامی روسیه به اوکراین 

بین الملل تابناک: سی و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور می گذرد. تهاجمی که تحولات و رویدادهای زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

بایدن: جهان برای یک جنگ طولانی آماده شود
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۰۰:۱۰

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در ورشوی لهستان با بیان اینکه جهان باید برای یک جنگ طولانی آماده شود،خواستار تغییر حکومت در روسیه شد و گفت پوتین نمی تواند در قدرت باقی بماند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به لهستان سفر کرده است، شنبه شب به وقت محلی در سخنانی در کاخ سلطنتی ورشو، پایتخت لهستان که از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا بصورت مستقیم پخش می‌شد، خواستار تغییر حکومت در روسیه شد و گفت پوتین نمی تواند در قدرت باقی بماند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: به خاطر خدا، این مرد نمی تواند در قدرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها فرد مقصر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است، گفت پوتین با حمله خود به اوکراین، دموکراسی را خفه کرده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد این شدیدترین انتقاد بایدن از پوتین و نشان دهنده تغییر رویکرد عمده آمریکا در مقابل روسیه است.

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند تغییر حکومت در روسیه هدف آنها نیست.

هشدار بایدن به پوتین: اصلا به فکر ورود به قلمرو ناتو نباش

بایدن همچنین با هشدار به پوتین گفت: اصلا به فکر ورود به حتی یک وجب قلمرو ناتو نباش.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که آمریکا متعهد به انجام تعهدات محافظت جمعی مشخص شده در منشور ناتو است و این تعهدات را با "تمام نیروی قدرت جمعی ناتو" انجام خواهد داد.

برای دفاع از متحدان خود در ناتو در اروپا هستیم

بایدن بار دیگر تکرار کرد آمریکا وارد جنگ در اوکراین نخواهد شد. نیروهای آمریکایی برای درگیری با نیروهای روسیه در اروپا حضور ندارند بلکه آنها برای دفاع از متحدان ناتو در اروپا هستند.

وی افزود ولادیمیر پوتین آنقدر گستاخ است که می گوید به دنبال نابودی نازی گرایی در اوکراین است. این یک دروغ است.

بایدن مدعی شد: در طول ۳۰ سال گذشته، نیروهای خودکامه در سراسر جهان احیا شده اند. ویژگی های همه این نیروها مشابه است.آنها به حاکمیت قانون، آزادی دموکراتیک و حقیقت بی اعتنا هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال خطاب به مردم اوکراین ادعا کرد که آمریکا در کنار آنها ایستاده است.

بایدن افزود: هراس نداشته باشید. ما دوباره در نبرد بزرگ برای آزادی، نبرد بین دموکراسی و خودکامگی، بین آزادی و سرکوب سر بر افراشتیم. در این نبرد ما باید قاطع باشیم. در این نبرد ظرف چند روز یا ماه به پیروزی دست نخواهیم یافت. بلکه باید خود را برای یک نبرد طولانی پیش رو آماده کنیم.

رییس جمهور آمریکا همچنین خطاب به مردم روسیه گفت آنها دشمن آمریکا نیستند.

بایدن خاطرنشان کرد: من همیشه مستقیم و صادقانه با مردم روسیه صحبت کرده ام، باید بگویم که شما مردم روسیه دشمن ما نیستید. من باور نمی کنم که از کشتن کودکان و پدربزرگ ها و مادربزرگ های بی گناه یا تخریب بیمارستان ها، مدارس، زایشگاه ها بوسیله موشک ها و بمب های روسیه، استقبال می کنید.

طرح ۱۰ ماده‌ای سه کشور اروپایی برای حمایت از اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۲۰:۱۸

نخست‌وزیر لهستان از طرح ۱۰ ماده‌ای لهستان، جمهوری چک و اسلوونی برای حمایت از اوکراین خبر داد.

به گزارش دویچه وله، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان از طرح ۱۰ ماده‌ای لهستان، جمهوری چک و اسلوونی برای حمایت از اوکراین خبر داد. این طرح برای فشار بیشتر به روسیه و عقب‌نشینی ارتش این کشور از قلمرو اوکراین ارائه شده است.

طرح یاد شده شامل قطع ارتباط تمامی بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت، اجرای سیاست پناهجویی برای نظامیان فراری ارتش روسیه، توقف کامل تبلیغات روسیه در اروپا، مسدود کردن بنادر اروپا برای کشتی‌های روسی، بستن مسیرهای جاده‌ای به روسیه و گسترش تحریم‌های الیگارش‌ها می‌شود.

در ابتکار سه کشور عضو اتحادیه اروپا همچنین تعلیق صدور روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان روسیه، اعمال تحریم‌ علیه همه اعضای حزب "روسیه متحد"، ممنوعیت صادرات هرگونه فناوری به روسیه و اخراج این کشور از همه سازمان‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

لندن: گروه واگنر مامور ترور زلنسکی است
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۲۰:۱۷

وزارت امور خارجه انگلیس ادعا کرد، به اعتقاد این وزارتخانه روسیه از یک سازمان به خدمت گیرنده نیروهای مزدور مشهور به گروه واگنر که مرتبط با کرملین است برای تعقیب و ترور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین استفاده می‌کند.

به گزارش هافینگتون پست، از ابتدای جنگ اوکراین زلنسکی گفته که "هدف شماره یک" روسیه است و مقامات آمریکایی بارها از بابت امنیت او اظهار نگرانی کرده‌اند. اما این رهبر اوکراین از فرار کردن از کشورش خودداری کرده و به جایش تصمیم به ماندن در کی یف، پایتخت کشورش در ضمن تداوم مقاومت در برابر تصرف شدن از سوی روسیه گرفته است.

در همین حال به نوشته هافینگتون پست، دمیتری اوتکین، بنیانگذار و رهبر گروه واگنر بر اساس گمانه زنی‌ها از طرفداران نازی ها است و در صورت درست بودن این ادعا، با توجه مطرح شدن توجیه "نازی زدایی" توسط پوتین برای حمله به اوکراین، عامل طنز است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، گروه واگنر، یکی از ده‌ها فرد و سازمانی است که در ارتباط با روسیه جدیدا تحریم شدند، "سازمانی متشکل از مزدوران روسی که بر اساس گزارشها ماموریت ترور زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را دارد".

در عین حال چند بانک و موسسه مالی شامل آلفا بانک و پنج موسسه مالی دیگر به همراه طیفی از افراد از جمله دختر خوانده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که بر اساس گزارشها ساکن یک خانه مجلل گرانقیمت در لندن است هدف تحریم قرار گرفته اند.

اتحادیه اروپا تحریمهایی را علیه گروه واگنر و چند سازمان دیگری که متهم به تامین مالی آن بودند در ماه دسامبر با استناد به وقوع سوءاستفاده‌های حقوق بشری جدی از سوی اعضایش اعمال کرد.

روسیه می گوید از این گروه نیروهای مزدور که صرفاً از آن به عنوان یک شرکت خصوصی یاد می‌کند، استفاده‌ای نمی‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، مقامات امنیتی اروپایی در ماه فوریه اعلام کردند که صدها شبه نظامی گروه واگنر به شرق اوکراین سرازیر شده‌اند تا زمینه جنگ را فراهم کنند.

وزارت دفاع اوکراین روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که گروه جدیدی از مزدوران واگنر با ماموریت هدف قرار دادن رئیس جمهور و سایر مقامات عالی رتبه اوکراین وارد این کشور شده‌اند.

اعضای این گروه تجربه جنگیدن در کشورهایی از جمله سوریه و لیبی را دارند و آنها را با جنایات جنگی در این کشورها مرتبط دانسته‌اند.

اعلام شرایط استفاده از سلاح های هسته ای توسط روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۶:۱۴

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: هیچ کس خواهان هیچ جنگی نیست، به خصوص جنگ هسته‌ای، که تهدیدی برای موجودیت تمدن بشری است.

دیمیتری مدودف، به اسپوتنیک گفت که تهدید یک درگیری هسته‌ای همیشه وجود دارد، حتی زمانی که هیچ کس خواهان جنگ نیست، بنابراین لازم است یک سیاست مسئولانه اجرا شود.

او در پاسخ به این سوال که احتمال درگیری هسته‌ای یا جنگ بین روسیه و ناتو وجود دارد، گفت: به این معنا، آن دسته از تحلیلگرانی که شاید تا حدودی بدبینانه می‌گویند، توسعه سلاح‌های هسته‌ای مانع از وقوع درگیری‌های زیاد در قرون ۲۰ و ۲۱ بوده، درست می‌گویند. این یک حقیقت است. در واقع این امر محقق شده است.

مدودف افزود: بنابراین واضح است که تهدید همیشه وجود دارد.

او تاکید کرد: تسلیحات هسته‌ای ناتو به سمت تأسیسات در خاک روسیه و همچنین کلاهک‌های روسیه به سمت اهدافی در اروپا و آمریکا هدف گرفته‌اند. بنابراین باید یک سیاست مسئولانه را دنبال کرد.

مدودف خاطرنشان کرد که بحران کنونی بدتر از دوران جنگ سرد است، زیرا در آن زمان همتایان روسیه تلاش نمی کردند که وضعیت را به نقطه جوش برسانند، آنها صنایع، کشاورزی و افراد را تحریم نکردند.

وی با اشاره به اینکه در چند حالت روسیه حق دارد از سلاح هسته‌ای برای دفاع از استقلال و حاکمیت خود استفاده کند، ادامه داد: اگر مورد حمله هسته‌ای یا اقدامی قرار بگیریم که حتی بدون استفاده از سلاح هسته‌ای موجودیت ما را تهدید کند، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد. دلایل زیادی وجود دارد که به ما برای استفاده از سلاح هسته‌ای با هدف دفاع از خود حق می‌دهد. همه این موارد در سند ویژه ای درج شده است و این نشان دهنده عزم دولت برای دفاع از استقلال و حاکمیت خود است، اما با این وجود در شرایط سخت، مذاکره بهترین و صحیح ترین راه است.

مدودوف با تأکید بر اینکه «بدون تردید ما آماده‌ایم به هر تجاوزی به کشورمان، استقلال آن و مسیری که در پیش گرفته‌ایم، پاسخ مناسب بدهیم» گفت: نخستین موردی که به روسیه برای دفاع از خود با استفاده از سلاح هسته‌ای حق می‌دهد، قرار گرفتن در معرض حمله موشکی توسط تجهیزات و سلاح‌های تخریب هسته‌ای است.

مورد دوم استفاده از انواع سلاح‌های هسته‌ای علیه روسیه یا متحدانش است.

مورد سوم حمله به زیرساخت‌های حیاتی است که منجر به فلج شدن توان بازدارندگی هسته‌ای روسیه شود.

مورد چهارم زمانی است که یک اقدام تجاوزکارانه علیه روسیه یا متحدانش انجام شود که حتی بدون استفاده از سلاح هسته‌ای یعنی با استفاده از سلاح‌های معمولی موجودیت آن را تهدید کند.

مدودف افزود: اگر رهبری روسیه موضع غیرمسئولانه‌ای اتخاذ می کرد، از معاهده استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) خارج می‌شد، زیرا افرادی که آن را امضا کردند اکنون در لیست تحریم های غرب قرار دارند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین گفت که روسیه را نمی‌توان از گروه ۲۰ مستثنی کرد زیرا این قالب بر اساس اجماع ایجاد شده است.

او افزود: ما در سال ۲۰۰۸ گروه ۲۰ را ایجاد کردیم. حال می‌گویند بیایید روسیه را از G۲۰ حذف کنیم! یادم می آید که گروه چگونه در مقابل چشمان من متولد شد، این تصمیمات با هم گرفته شد. اول رئیس جمهور سابق آمریکا، جورج دبلیو بوش در آن شرکت کرد، سپس باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا . کشورهایی که دور یک میز نشستند: روسیه، ایالات متحده، چین و هند. و این قالبی بود که با اجماع، با اتفاق آرا ایجاد شد. و اکنون می گویند: "بیایید حذف کنیم." نه، دوستان، شما نمی توانید این کار را انجام دهید.»

مدودف تصریح کرد: پس از تعلیق روسیه، G۷ دیگر اهمیتی ندارد. با این حال G۲۰ متفاوت است چون روسیه به فائق آمدن بر بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ کمک به سزایی داشت.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت که روسیه در طول بحران مالی سال ۱۹۹۸ نسبت به بحران فعلی که ناشی از یک جنگ اقتصادی بدون قاعده بود، کمتر مورد حمایت قرار گرفت. آنچه که اکنون در حال رخ دادن است، فقط یک جنگ اقتصادی اعلام شده علیه روسیه است، همانطور که یکی از وزیران فرانسه گفت. آنها به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده اند. و سعی می کنند این جنگ را بدون هیچ قاعده‌ای پیش ببرند."

مدودف افزود: این جنگ اقتصادی بدون قاعده منجر به نابودی کل نظم اقتصادی جهانی خواهد شد. آنها دارایی های مؤسسات مالی و حتی بانک مرکزی [روسیه] را مصادره می کنند و حتی از توقیف این دارایی ها و به عبارتی ملی کردن آنها صحبت می کنند. خوب، ببینید این یک جنگ بدون قاعده است. عواقب آن چیست . این جنگ، نابودی کل نظم اقتصادی جهان است. جنگ اقتصادی علیه روسیه که توسط کشورهای غربی آغاز شده است، پاسخ متقارن روسیه را در پی خواهد داشت. روسیه نمی‌تواند در دوره تحریم‌های غربی به هیچ‌کس تکیه کند، بنابراین خود مقامات روسیه باید مسائل توسعه صنعت و سایر حوزه‌ها را حل کنند.

خانواده مخفی لاوروف در لیست تحریم‌های دولت انگلیس
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۵:۴۶

به نظر می‌رسد آخرین دور تحریم‌های انگلیس علیه مقام‌های روسیه از مجازات‌های مالی علیه افراد سرشناس و خانواده‌های شناخته شده آنها فراتر رفته است.

به گزارش دیلی بیست، در فهرست ۶۵ فرد و سازمان جدیدی که برای «کمک به حمله روسیه به اوکراین» هدف قرار گرفته‌اند، وزارت خارجه انگلیس «خانواده مخفی» لاوروف در لندن را در لیست تحریمی‌ها آورده است.

نام پولینا کووالوا، که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه او را دخترخوانده خود توصیف می‌کند. در این فهرست به چشم می‌خورد.

به نظر می رسد گنجاندن کووالوا در این فهرست گزارش تیم الکسی ناوالنی، دشمن کرملین را تأیید می‌کند که لاوروف ۷۱ ساله نزدیک به دو دهه است که "زندگی دوگانه" داشته است. یک "همسر مخفی" که توسط متحدان ناوالنی به عنوان سوتلانا پولیاکوا، یک هنرپیشه و یک رستوران دار با نفوذ در وزارت خارجه روسیه شناسایی شده است.

یک منبع در وزارت خارجه به خبرنگاران گفت که تمام این وزارتخانه می‌دانند که این زن همسر لاوروف است و تقریباً تأثیرگذارترین فرد در وزارت خارجه.

در گزارش تیم ناوالنی آمده است که او می‌تواند هر کسی را که دوست ندارد اخراج کند. ظاهراً پولینا کووالوا دختر پولیاکوا از ازدواج قبلی او است. گفته می شود که او در یک آپارتمان مجلل در کنزینگتون زندگی می‌کند که در سن ۲۱ سالگی به قیمت ۴.۴ میلیون پوند (۵.۸ میلیون دلار) خریداری کرد.

قانونگذاران بریتانیایی با این استدلال که می‌توان از او برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد، خواستار اضافه شدن او به فهرست افراد مورد هدف در این ماه شده بودند. خود لاوروف هم اکنون در لیست سیاه ایالات متحده و بریتانیا قرار دارد.

زلنسکی: تلفات نیروهای روسیه از ۱۶ هزار تن گذشت
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۳:۴۸

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که روسیه تاکنون بیش از ۱۶ هزار نیروی خود را در اوکراین از دست داده است.

به گزارش "سی ان ان"، زلنسکی در یک پیام ویدئویی که روز جمعه منتشر شد گفت: تلفات نیروهای روسیه از ۱۶ هزار نفر گذشته است. درمیان این تلفات فرماندهان ارشد نظامی روسیه وجود دارد.

این درحالی است که وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین یک هزار و ۳۵۱ نیروی نظامی این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، براین اساس در حالی که تلفات نیروهای روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین برابر با یک هزار و ۳۵۱ نفر و تلفات نیروهای نظامی اوکراین نیز بیش از ۱۴ هزار نفر بوده است.

دو مقام ناتو پیش از این ادعا کرده بودند که بر اساس تخمین ناتو، روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین بین ۷ تا ۱۴ هزار نیروی خود را از دست داده است.

مقام آمریکایی: پیشروی روسیه به سمت پایتخت اوکراین متوقف شده است
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۳:۴۷

یک مقام آمریکایی اعلام کرد پیشروی نظامی روسیه به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین متوقف شده زیرا مسکو بر نبرد در سایر نقاط این کشور متمرکز است.

بر اساس گزارش‌ها، این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، روز جمعه به وقت محلی توضیح داد تمرکز روسیه بیشتر بر نبرد برای کنترل منطقه دونباس در شرق اوکراین معطوف است تا حمله زمینی به کی یف با هدف تصرف این شهر.

این مقام آمریکایی ادامه داد نیروهای روسیه در اطراف کی یف در موضع دفاعی قرار گرفته اند و هرگونه حرکت زمینی به سمت پایتخت اوکراین را متوقف کرده اند . با این حال حملات هوایی و موشکی همچنان ادامه دارد.

وی همچنین گفت: روسیه تاکنون یک هزار و ۲۵۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرده است.

پنتاگون: روسیه در حال انتقال نیرو از گرجستان به اوکراین است
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۳:۴۵

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد که روسیه برای پشتیبانی نیروهای خود در اوکراین در حال انتقال نیروهای نظامی مستقر در گرجستان به اوکراین است.

این مقام پنتاگون روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که امریکا شاهد انتقال تعدادی از نیروهای روسیه از گرجستان به اوکراین بوده است اما پنتاگون نمی داند تعداد این نیروها دقیقا چقدر است.

روسیه از سال ۲۰۰۸ در گرجستان نیرو مستقر کرده است.

این مقام آمریکایی گفت: پنتاگون نمی داند سربازان روس مستقر در گرجستان به چه قسمتی از اوکراین منتقل می شوند.

حمله موشکی روسیه به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۱۳:۴۳

ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه عصر جمعه به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین حمله موشکی کرده و باعث خرابی گسترده در زیرساخت‌های این مرکز شده است.

به گزارش سی ان ان، ارتش اوکراین در این بیانیه خود گفت: امروز مورخ ۲۵ ماه مارس (۵ فروردین) در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد ازظهر (به وقت محلی) ، نیروهای روسیه یک حمله موشکی به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اوکراین در وینیتسیا انجام دادند.

این بیانیه افزود: در مجموع ۶ موشک به سمت این مرکز شلیک شد که پدافند هوایی اوکراین تعدادی از آن‌ها را منهدم کرد. سایر موشک‌ها به ساختمان‌های مختلف برخورد و خرابی گسترده‌ای در زیرساخت‌ها ایجاد کرد. 

پایان مرحله اول حمله نظامی روسیه به اوکراین 

نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که مرحله اول عملیات نظامی این کشور در اوکراین «به طور کامل» محقق شده است و گفت که نیروهای این کشور از این پس بر «آزادسازی» منطقه دونباس شرقی اوکراین تمرکز خواهند کرد.

بنابر اعلام سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، جدایی‌طلبان تحت حمایت این کشور اکنون کنترل «۹۳ درصد از لوهانسک» و «۵۴ درصد از دونتسک» دو جمهوری‌ خودخوانده در شرق اوکراین را در اختیار دارند. این دو با هم معمولاً به عنوان منطقه دونباس شناخته می‌شوند.

روسیه گفته است هدف اصلی عملیات نظامی این کشور در اوکراین «آزادسازی دونباس» بوده است. این در حالی است که پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود که «نازی‌زدایی هیئت حاکمه اوکراین» انگیزه اصلی حمله به اوکراین بوده است.

معاون رئیس ستاد کل ارتش روسیه افزود: در حال حاضر نیروی هوایی و سیستم پدافند هوایی اوکراین تقریبا به‌طور کامل منهدم و نیروی هوایی این کشور نابود شده است.

وی تصریح کرد که جنگنده‌های روسیه ۱۶ فرودگاه نظامی اوکراین را هدف قرار دادند و ۳۹ انبار مهمات که ۷۰ درصد سلاح و تجهیزات متعلق به ارتش اوکراین در آنجا نگه‌داری می‌شد، منهدم شده است.  ۷ سامانه موشکی توچکا-یو به همراه ۸۵ درصد مهمات منهدم و ۳۰ شرکت اصلی صنایع نظامی که ۶۸ درصد از تعمیرات تسلیحات و تجهیزات ارتش اوکراین را انجام می‌دادند نیز به‌طور کامل تخریب شدند. بنابراین، به‌طور کلی نخستین مرحله عملیات در اوکراین پایان یافت.

معاون رئیس ستاد کل ارتش روسیه افزود: متاسفانه تاکنون ۱۳۵۱ نفر از سربازان روس (در اوکراین) کشته و ۳ هزار و ۸۲۵ نفر نیز مجروح شده‌اند.

وزیر دفاع روسیه دوباره در رسانه‌ها ظاهر شد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که به مدت دو هفته از وی در رسانه‌ها خبری نبود بار دیگر پنجشنه شب در حال انجام یک گفتگوی ویدویی با ولادیمیر پوتین بر صفحه رسانه‌های تصویری روسیه ظاهر شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش‌تر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص غیبت وی گفته بود: «وزیر دفاع کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و اکنون زمان فعالیت رسانه‌ای نیست.»

تقویت ناوگان روسیه در دریای آزوف

رسانه های محلی روز جمعه گزارش دادند که اوکراین مدعی شد روسیه حضور نیروی دریایی خود را در دریای آزوف افزایش داده است. خبرگزاری دولتی Ukrinform به نقل از ستاد کل اوکراین گزارش داد که یک مین روب کوچک، یک قایق موشکی و دو کشتی فرود از تنگه کرچ که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می کند، عبور کرده است.

این گزارش می افزاید: روسیه "در دستیابی به اهداف اصلی یک جنگ گسترده - محاصره کی‌یف و پیشروی تا مرزهای اداری مناطق دونتسک و لوهانسک" ناکام ماند. در این بیانیه آمده است که نیروهای روسیه "موفق به ایجاد یک کریدور زمینی بین جمهوری خودمختار کریمه به طور موقت اشغال شده و بخشی از منطقه دونتسک شدند."

فرانسه، یونان و ترکیه «عملیات بشردوستانه» تخلیه ماریوپل را انجام می‌دهند 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است که به همراه یونان و ترکیه عملیات تخلیه ماریوپل را انجام خواهند داد.  وی گفت در این عملیات «هرکس که مایل باشد» از ماریوپل خارج خواهد شد. 

ماکرون گفت که در این باره «تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده» با ولادیمیر پوتین گفتگو خواهد کرد. 

از سوی دیگر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۲۴ فوریه تا ۲۴ مارس در جریان جنگ روسیه-اوکراین دست‌کم ۱۰۸۱ غیرنظامی جان باخته و ۱۷۰۷ تن نیز مجروح شده‌اند. همچنین طی بازه زمانی مذکور٬ ۳ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۸۰۶ پناهجو به کشورهای همسایه از جمله لهستان پناه برده‌اند.

پاریس سفیر روسیه را احضار کرد

سفیر روسیه در پاریس روز جمعه در پی انتشار کاریکاتورهایی در حساب رسمی توییتر به وزارت خارجه فرانسه احضار شد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این توییت‌ها غیرقابل قبول هستند. ما امروز این موضوع را به سفیر روسیه اعلام کردیم.»

در پایین یکی از این کاریکاتورهای توهین آمیز  به انگلیسی نوشته شده: «همبستگی اروپایی؛ همان‌طور که واقعا هست» .

توییت هایی که روز پنجشنبه منتشر شده بودند پس از مدتی حذف شدند. بنابه گزارش خبرگزاری تاس سفیر روسیه در واکنش، توجه مقامات فرانسه را به «اقدامات تحریک‌آمیز و موارد تخریب علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه» جلب کرده است.

تاکید مقامات ارشد آمریکا و اروپا بر همکاری مشترک برای مقابله با روسیه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اورزولا فون در لاین، رئیس‌ کمیسیون اروپا در بروکسل بر اتحاد فراآتلانتیکی برای مقابله با «جنگ وحشیانه و غیرقابل توجیه پوتین علیه مردم اوکراین» تاکید کرد.

بایدن با بیان اینکه دو طرف بر سر یک برنامه مشترک برای کاهش وابستگی به گاز روسیه به توافق رسیده‌اند گفت ایالات متحده با همکاری شرکای بین‌المللی خود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع اضافی در سال جاری به اروپا ارسال خواهد کرد.

در این دیدار اورزولا فون در لاین از حمایت‌های آمریکا از اروپا تقدیر کرد.

 فون ‌در لاین با تاکید بر لزوم «تقویت امنیت انرژی و استقلال اروپا از سوخت‌های فسیلی روسیه»، گفت: «هدف ما کاهش این وابستگی و در نهایت خلاص شدن از آن است. امری که فقط از طریق سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و همینطور تامین گاز از منابع دیگر قابل دستیابی است.»

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید به پیامدهای حملات روسیه به اوکراین موضع مشترکی را در قبال این حملات اتخاذ کردند.

رهبران اروپایی آماده اتخاذ تدابیر اضافی و توقف تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها، همراه با تلاش‌های مستمرشان برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر روسیه و بلاروس شدند.

آنها همچنین اعلام کردند که متعهد به ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین و کشورهای همسایه میزبان پناهندگان هستند.

آنها همچنین بر اهمیت تقویت دموکراسی در اوکراین، مولداوی و منطقه مشارکت شرقی توافق و در عین حال بر اهمیت بهبود امنیت و دفاع فراآتلانتیک تأکید کردند.

کی‌یف از سران اتحادیه اروپا خواسته است که مرزهای خارجی این اتحادیه را به روی روسیه و بلاروس که با مسکو در تهاجم نظامی به خاک اوکراین همکاری کرده است، ببندند.

وزارت امور زیربنایی اوکراین با انتشار پیامی به اتحادیه اروپا پیشنهاد داد تا ارتباطات زمینی و دریایی با روسیه و بلاروس را به طور کامل مسدود کند.

 در این بیانیه تصریح شده است: «چنین اقدامی برای جلوگیری از ورود کالاهایی دو منظوره که کشور متجاوز می‌تواند از آن برای مقاصد نظامی استفاده کند، ضروری است.»

 

 

نظر شما