شناسهٔ خبر: 53239010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم:

حضور گردشگران نوروزی در قشم نعمت است

قشم - ایرنا - رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم با بیان اینکه حضور گردشگران و مسافران نوروزی در جزیره قشم نعمت است، گفت: ما باید قدر این نعمت را بدانیم و با روی باز و گشاده میزبان آنان باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، افشار فتح‌الهی عصر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در مرکز بین المللی رشد این جزیره برگزار شد، اظهار داشت: همین که هموطنان از اقصی نقاط کشور جزیره قشم را برای سفرهای نوروزی انتخاب کردند این خود جای شکر دارد.

وی گفت: به لطف خدا ما برکت را از روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ در جزیره قشم شاهدیم و امیدواریم هستم که در کل سال بتوانیم همچنان مردم با آرامش و با آسودگی خیال زندگی را سپری کنند.

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم ادامه داد: یکی از اصلی ترین موضوعاتی که از ابتدای حضور من در قشم اتفاق افتاد و به آن پرداختیم تشکیل جلسات مکرر ستاد نوروزی بود که فکر می کنم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ ما هشت جلسه ستاد را با حضور تمامی همه اعضا تشکیل دادیم و حدود ۱۳ کمیته نیز زیر مجموعه این ستاد تشکیل شد که بنا به ماموریت های تخصصی که تعریف شد اعضای این کمیته ها شروع به فعالیت کردند.

فتح الهی توضیح داد: بنا به کار علمی که در دستور کار این ستادهای تخصصی قرار گرفت بررسی را از همه تجربیات و سنوات گذشته شروع کردیم و با توجه به فیلم های که از قبل شیوع گسترده کرونا در کشور تهیه شده بود نقاط کور و نقاطی که مسئله ساز و بحران آفرین شده بود را پیش بینی و شناسایی کردیم.

وی اضافه کرد: این مشکلاتی و مسائلی که شناسایی و احصاء شده بود، چند دسته بودند، که یک دسته از مسائل مربوط می شد به زیر ساخت های که ما واقعا در جزیره آنها را لازم  داریم که هنوز هم این زیرساخت ها اصلاح نشده و باید اصلاح آنها را در فاصله زمانی کوتاهی انجام دهیم ولی به طور طبیعی ظرف دو یا سه ماه نمی رسیدم به اینکه زیر ساخت های مورد نیازی که واقعا در حد پیش نیازها لازم بود، فراهم کنیم.

سرپرست منطقه آزاد قشم افزود: یک بخشی از مسئله را هم اینگونه شناسایی کردیم که عملا زمان برای بهبود و اصلاح این زیر ساخت ها را نداشتیم که امیدواریم در این فاصله تا نوروز سال ۱۴۰۲ بتوانیم بخشی از زیرساخت های مورد نیاز و ضروری جزیره را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک بخشی از مشکلات به سنوات قبل بر می گشت و بی نظمی و سو مدیریت هایی را در ورود گردشگران ایجاد می کرد، اظهار داشت: این بخش را به طور طبیعی می توانستیم حل کنیم و بر روی آن برنامه ریزی کنیم که به لطف خدا کارهای خیلی خوبی انجام شد

فتح الهی گفت: یک بخشی دیگر سرمایه گذاری و هزینه های در زیر ساخت های این گلوگاه بود که توانستیم در فاصله کوتاه آنها را انجام دهیم و بخش دیگر هم برنامه ریزی بود که برای ایجاد نظم مناسب تری در ورودی های جزیره آن را انجام دادیم.

وی اعلام کرد: طبق آماری که از سال های گذشته ثبت و گزارش شده بود در ورودی های جزیره و بندر پهل معطلی مسافرانی که وارد صف می شدند بالای هشت ساعت بود که امسال به لطف خدا با روان سازی ها که انجام شد و موانعی که برداشته شد به زیر ۲ ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه مورد دیگر این مشکلات پیش بینی ارزاقی بود که ممکن بود در ازدحام مسافران اتفاق بیفتد، اظهار داشت: با یک برنامه ریزی اقتضایی این مشکل هم مدیریت شد و باید بپذیریم که تا شب گذشته ۴۵۵ هزار نفر گردشگر وارد جزیره قشم شدند که این آمار نسبت به سال گذشته بیش از پنج برابر و نسبت به سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم گفت: با توجه به آمار یادشده ما به طور طبیعی باید ازدحام و شلوغی را در سطح جزیره قشم شاهد باشیم و نمی شود که همه امکانات و زیرساخت های جزیره از جمله جاده، کمپ پارک ها، هتل ها، بوم گردی ها، هتل آپارتمان ها، مهانپذیرها، رستوران و خیابان هم اشغال شود و ما مشکل نداشته باشم، این ها زیر ساخت های است که با توجه به این حجم زیاد از گردشگر و مسافر که وارد جزیره می شود طبیعی است که ازدحامی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ارزاق مسافران و گردشگران پیش بینی هایی را داشتیم که الحمدلله می توان گفت که در اکثر نقاط جزیره اماکنی را ایجاد کردیم که اقلام ضروری و مصرفی مردم، گردشگران و مسافران نوروزی را در اختیار آنان قرار دهند، اظهار داشت: کالاهای اساسی و اقلام روزمره مورد نیاز مردم ساکن و میهمانان نوروزی از سوی ستاد سفر قشم و ادارات مرتبط تامین شده و در این ۱۰ روز فقط با مشکل تامین نان مواجه بودیم که بخشی از این مشکل را با ورود روزانه ۲۰ هزار قرص نان برطرف کرده‌ایم.

فتح الهی گفت: رفع نقاط حادثه خیر جزیره یکی دیگر از این مشکلات بود که همیشه ما در این نقاط حادثه داشتیم، حادثه های که منجر به فوت می شد که این نیز در این فاصله کوتاه قبل از سال جدید شناسایی شدند و با نظر کارشناسان آنچه را که می توانستیم ظرف کوتاه مدت انجام دهیم با نصب تابلوهای و علائم هشدار دهند و روشنایی و نظایر آن که انجام دادیم که با انجام این اقدامات به لطف خدا ما تا این لحظه تصادف منجر به فوت به جزء چند تصادفی جراحتی در جزیره قشم نداشته ایم.

وی اظهار داشت: امیدواریم همه رانندگان وسایل نقلیه با احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تلاش کنند تا پایان سال و در طول سال هم با حادثه‌ای که منجر به جان باختن هموطنانمان شود، مواجه نشویم.

سرپرست منطقه آزاد قشم از ژئوپارک قشم به عنوان یک برند جهانی نام برد و از فعالان رسانه‌ای قشم خواست با برجسته کردن ژئوسایت‌های کم نظیر این پدیده زمین شناختی، به معرفی هرچه بهتر قشم کمک کنند.

رییس ستاد اجرایی خدمات سفر قشم یادآور شد: سیاست ما در سازمان منطقه آزاد قشم، ایجاد شرایط برای جذب میهمانان و گردشگران در طول سال با هدف کمک به اقتصاد فعالان در عرصه‌های مختلف این جزیره به ویژه در مناطق روستایی است که خوشبختانه در این راه موفقیت‌های مهمی اتفاق افتاده است و بسیاری از میهمانان و گردشگران قشم در سفر به این جزیره چند روزی را در کاشانه‌های میهمان روستایی اقامت می‌کنند.

وی از فرهنگ مردم این جزیره هم به عنوان یکی از نقاط مهم در جذب گردشگر نام برد و گفت: از رسانه‌ها انتظار دارم تصویر زیبایی از قشم و مردم نجیب و میهمان‌ دوست این منطقه را به ایران معرفی کنند.

فتح‌الهی در پاسخ به سوالی در زمینه کمبود سرویس‌های بهداشتی در نقاط مختلف جزیره گفت: ۲۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در ۱۴ کمپ پارک جزیره قشم ایجاد شده که بیشتر این سرویس‌های بهداشتی در طول سال بلااستفاده هستند و در ایام پیک سفرها بازگشایی می‌شوند.

وی اعلام کرد: تا زمانی که شبکه بزرگراهی از شهر قشم تا مبادی ورودی فرودگاه و اسکله لافت ایجاد نشود، مشکل ترافیک جزئی در جاده‌های قدیمی طبیعی است که در ایام نوروز ترددها با تلاش نیروهای پلیس راه به صورت روان انجام می‌شود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به سووالی در مورد ترافیک سنگین شهردرگهان، گفت: یقینا ورود حجم بالای خودرو به شهر کوچکی همانند درگهان موجب ترافیک می‌شود اما با زحمات  نیروهای راهنمایی و رانندگی و استفاده از ۲۰ نیروی بسیجی، این مشکل هم مدیریت شده است.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

مردم ایران زمین همه ساله با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق اسکله پهل بندرعباس به اسکله لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از اسکله شهید حقانی بندرعباس به اسکله شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های سفید و غروب منحصر به فرد به عنوان مروارید خیج فارس شناخته می شود.

نظر شما