شناسهٔ خبر: 53237721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تهدید انصارالله عملی شد

آرامکو و جده زیر رگبار موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها

به دنبال حمله یکشنبه گذشته به آرامکو و هشدار سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن درباره ادامه حملات در صورت تداوم محاصره و تجاوز ائتلاف سعودی، دیروز یمنی‌ها شماری از نقاط حساس در خاک عربستان از جمله تاسیسات آرامکو را هدف قرار دادند.

صاحب‌خبر -

بعد از ظهر روز جمعه، ریاض از پرتاب ۹ پهپاد انتحاری به سمت عربستان خبر داد. این واقعه در فاصله کمتر از یک هفته از هشدار یمنی ها به تشدید حملات علیه تاسیسات راهبردی کشورهای عضو ائتلاف تا زمان تداوم تجاوز ائتلاف سعودی، رخ داد. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی، نخست در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سحرگاه دیروز ۶ پهپاد انتحاری به سمت جنوب عربستان سعودی پرتاب شده است. زمان زیادی نگذشته بود که وی در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که سه پهپاد انتحاری دیگر نیز تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دادند. المالکی مدعی شد که نیروهای عربستان سعودی توانسته‌اند هر ۹ پهپاد را رهگیری کنند. حجم حملات دیروز به حدی سنگین بود که بلافاصله رسانه های خبری منطقه به انعکاس ابعاد آن پرداختند. برخی منابع خبری گزارش دادند که فرودگاههای ریاض، ابها و جده هدف حملات پهپادی قرار گرفته و یک موشک نیز به شهر جازان شلیک شد. ائتلاف سعودی، از اصابت یک پرتابه به نیروگاه برق در استان صامطه در جنوب عربستان خبر داده است. ائتلاف سعودی- اماراتی همچنین ادعا کرد که در پی این شلیک، آتش‌سوزی محدودی در صامطه رخ داده و تلفات جانی در پی نداشته و مخازن آب در ظهران نیز هدف حملات یمنی‌ها قرار گرفته است. روزنامه سعودی سبق به نقل از ائتلاف در یمن گزارش داد که پدافند هوایی سعودی، یک موشک بالستیک یمن را رهگیری و منهدم کرده است. گزارش‌ها حاکی از این است که به دنبال این حملات، مسابقات فرمول یک جده لغو شد، سطح آماده باش امارات هم افزایش یافت و بهای جهانی نفت سیر صعودی گرفت. شبکه خبری المیادین اعلام کرد که تاسیسات آرامکو در جده تقریبا به طور کامل سوخته است. طی ساعات بعد از این حمله، کاربران عربستانی تصاویری از آتش مهیب منتشر کردند.

عملیات شکست محاصره در پاسخ به ادامه تجاوزگری‌ها
جمعه شب، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این عملیات در راستای عملیات سوم شکست محاصره صورت گرفته است. در گزارشی که شبکه خبری المسیره به نقل از سریع منتشر کرد آمده است که عملیات یاد شده، پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی است. و نیروهای یمنی، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض را هدف حملات موشکهای بالدار قرار دادند.سریع افزود: « پالایشگاه های رأس تنوره و رابغ هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفت.» سریع با اشاره به بمباران اهداف مهم و حیاتی در مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط با موشکهای بالستیک، خاطر نشان کرد: «در چارچوب اهداف شکست محاصره، حملات بیشتری انجام خواهیم داد.» یحیی سریع در پایان گفت: «نیروهای مسلح، به دشمن جنایتکار درباره تبعات تداوم محاصره ظالمانه برای تأسیسات و طرح‌های اقتصادی این کشور هشدار می‌دهد. خداوند خود گواه است». ارتش یمن همواره اعلام کرد که تا زمان تداوم محاصره، تأسیسات راهبردی و حساس کشورهای عضو ائتلاف سعودی را هدف قرار خواهد داد.
الاخبار هشدار داده بود
به تازگی، روزنامه الاخبار به نقل از چند منبع آگاه در هشدار درباره ادامه حملات نوشته بود: «خسارت‌های حملات آتی بیشتر است و حمله مفاصل مهم تأسیسات صادرات نفت عربستان سعودی را در بر خواهد گرفت که تعمیر آن برای ریاض به روزها یا ماهها خواهد کشید.» در گزارش این روزنامه آمده بود: «در شرایطی که کشورهای متجاز عربستان و امارات بر تشدید محاصره علیه مردم یمن اصرار می‌ورزند و از ورود کشتی‌های نفتی جلوگیری می‌کنند، عملیات شکستن محاصره در مرحله آتی دردناک خواهد بود.»این روزنامه لبنانی در ادامه با اشاره به اینکه کشتی‌هایی که اخیرا ریاض آن‌ها را توقیف کرده است،‌ نوشت: «آخرین کشتی امدادی‌ای که ۲۹هزار تن بنزین با خود حمل می‌کرد، روز دوشنبه، در مجاور سواحل الحدیده توقیف شد؛ با آنکه این کشتی در جیبوتی مورد بازرسی‌های بین‌المللی قرار گرفته بود و تیم سازمان ملل متحد برای ورود آن به بندر الحدیده مجوز عبور داده بود» طبق این گزارش، برخی ناظران بر این باورند که ادامه دزدی‌دریایی عربستان سعودی به نیروهای صنعاء انگیزه بیشتری برای انجام عملیات‌های بزرگ‌تر در عمق خاک عربستان خواهد داد که این بار تأسیسات صادرات خارجی آرامکو را نیز مستثنی نخواهد کرد. الاخبار به نقل از چند منبع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نکرد،‌ در این خصوص خبر داد: «خسارت‌های حملات آتی بیشتر است و تأسیسات صادرات نفت عربستان را در بر خواهد گرفت که تعمیر آن برای ریاض به روزها یا ماه‌ها خواهد کشید.»

نظر شما