شناسهٔ خبر: 53237720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واشنگتن، لندن و تل آویو معمار تجاوز به یمن

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله یمن دیشب و در هشتمین سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن سخنرانی مبسوطی داشت.

صاحب‌خبر -

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله یمن دیشب و در هشتمین سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن سخنرانی مبسوطی داشت. وی تاکید کرد که تجاوز به یمن، هیچ توجیه مشروعی ندارد و اعلام تجاوز به یمن از واشنگتن به این سبب بود تا نشان دهد که ناظر و مهندس این تجاوز است. وی با بیان اینکه ائتلاف متجاوز نشان داده است که چه کسی، بر حق و چه کسی باطل است، خاطر نشان کرد، آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس، مهندسان تجاوز به یمن هستند. وی با بیان اینکه در کنار سکوت جهانی در قبال جنایات در یمن، برخی حتی این کشتارها را تبریک می‌گفتند چرا که ائتلاف، ملت یمن را در هر جا و مکانی هدف قرار داد و زیرساختها را نیز بمباران کرد. وی گفت: «ائتلاف متجاوز بیش از ۲۷ تریلیون و ۸۵۰ میلیارد ریال از منابع یمن را غارت کرد و در تلاش بود که بر سازه‌های نفتی، بندرگاهها و منابع ملی به صورت کامل، مسلط شود. این ائتلاف، درآمدهای منابع نفتی یمن را غارت و ملت ما را از این منابع محروم می‌کند.» ضیف الله شامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی نیز در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «در چنین لحظاتی، مشخصا هفت سال پیش، آسمان صنعا را دود، آتش و بوی خون اجساد سوخته ناشی از بمباران ائتلاف سعودی روی خانه غیرنظامیان فراگرفته بود و امروز در همین لحظات، آسمان جده و ریاض را دود و زبانه های آتش زای تاسیسات نفتی که درآمدهای آن صرف کشتار ملت ها می شود فراگرفته است.» محمد عبدالسلام نیز در تماس تلفنی با کانگ یونگ سفیر چین در یمن ضمن اشاره به شرایط وخیم انسانی در یمن یمنی‌ها با استمرار حملات سعودی، محاصره و مصادره کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به دست ائتلاف آمریکایی-سعودی-اماراتی و جلوگیری از ورود آنها به بندر الحدیده را تشریح کرد. عبدالسلام گفت: «در این گفتگوی تلفنی بار دیگر آمادگی صنعاء را برای صلحی عادلانه و آغاز اقداماتی انسانی از جمله لغو محاصره و در ادامه برداشتن گام‌هایی برای برقراری آتش‌بس دائمی و دیگر مسایل اعلام کردم.»

شدیدترین حملات در هفت سال گذشته
شبکه خبری یورونیوز آنچه دیروز در خاک سعودی ها رخ داد را شدیدترین حملات طی هفت سال گذشته دانست. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا در واکنش به حملات روز جمعه بدون اشاره به سالها تهاجم سعودی ها علیه مردم بی دفاع یمن گفت: «حملات بی دلیل حوثی ها علیه عربستان اقدام تروریستی با هدف طولانی کردن رنج مردم یمن است.» وزارت خارجه امریکا ضمن محکوم کردن اقدام اخیر، تاکید کرد که در همکاری با شرکای خود در منطقه سامانه‌های دفاعی سعودی را تقویت خواهد کرد و در تلاش برای تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای در سازمان ملل است تا به این وسیله جنگ یمن پایان یابد. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم در توئیتر نوشت: «من حمله اخیر حوثی ها به سایت های مهم در عربستان سعودی از جمله در جده را کاملا محکوم می‌کنم. این حملات جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و باید متوقف شود.

موشک‌ها یمنی هستند
شبکه خبری الحدث مدعی شد که حوثی ها با پشتیبانی ایران این حملات را صورت داده اند و در گزارش آتش سوزی گسترده ناشی از حملات تصریح کرد که وزش باد مانع از خاموش کردن آتش شده است. هیئت عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، ایران را به حمایت از حوثی ها متهم کرد و خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد. این در حالی است که عبدالمالک الحوثی تاکید کرده است که موشک‌ها یمنی هستند. الحوثی در بخش دیگری از سخنان دیروز با اعلام اینکه شمار عملیاتی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه دشمن صورت داده اند، 6 هزار و 206 حمله بودند، گفت: «ائتلاف دشمن گاهی مدعی می‌شود که ارتش یمن ایرانی هستند و این بسیار سخت است که بپذیرند که این موشک ها یمنی هستند. توانایی برادران یمنی در تولید سلاح افزایش پیدا کرده است.» وی تصریح کرد: « ساخت موشک نخست از صرخه آغاز شد و سپس به موشک های ذوالفقار و قدس 2 و برکان 2 رسید. صنعت تولید پهپاد از صفر آغاز شده و هم اکنون تولید و ساخت آن کماکان ادامه دارد. ما در ساخت توپخانه موفقیت های زیادی داشته ایم و به مرحله خودکفایی رسیده ایم.»

نظر شما