شناسهٔ خبر: 53227491 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات بنزین ۷۴ درصد کاهش یافت

طبق آمار گمرک صادرات بنزین در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۷۴ درصد کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

براساس آمار‌های گمرک، میزان صادرات بنزین در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ به ۱ میلیون و ۸۸۸ هزار تن با ارزش ۷۱۵ میلیون دلار رسیده است. وزن و ارزش صادرات بنزین در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، ۷۴ درصد کمتر بوده یعنی تقریبا یک چهارم شده است.

بیشتر بخوانید:

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ۲۵ اسفند امسال گفت: در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۸ میلیون تن بنزین به ارزش بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن بنزین به ارزش بالغ بر ۸۵۵ میلیارد تومان در رینگ صادراتی بورس انرژی معامله شد. این عرضه هم زمینی و هم دریایی و مقاصد آن برخی کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر بود.

نقوی می‌گوید: از خردادماه سال ۱۴۰۰ عرضه بنزین در بورس انرژی صورت نگرفته است. از آنجائی که امکان صادرات بنزین با مازاد مصرف داخلی فراهم می شود، با توجه به افزایش مصرف داخلی و لزوم ذخیره سازی برای پاسخگویی به مصرف داخلی، شرکت ملی پالایش و پخش از عرضه این فراورده نفتی در رینگ صادراتی خودداری کرده است.

 جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در همان زمان میزان متوسط صادرات بنزین را ۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرده بود.

نظر شما