شناسهٔ خبر: 53223673 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی:

غار نخجیر دلیجان پس از 2 سال بازگشایی شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: غار نخجیر شهرستان دلیجان از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی است و پس از 2 سال تعطیلی به دلیل محدودیت‌ها و شرایط کرونایی، با پیگیری و تلاش های بسیار اقدامات لازم برای بازگشایی آن انجام شده و از امروز پنجشنبه 4 فروردین ماه سال 1401 به روی مسافران نوروزی بازگشایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی مرزبان افزود: این غار کم نظیر در 8 کیلومتری شمال شرقی دلیجان در منطقه‌ای کوهستانی در حد فاصل نراق و دلیجان واقع شده و به دوران سوم زمین‌شناسی تعلق دارد. این غار در منطقه چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده و در پی عوامل زمین‌ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده‌ و از پتانسیل عظیم سنگ‌های تزئینی برخوردار است.

وی ضمن دعوت از مسافران و گردشگران نوروزی برای دیدن این غار بی‌نظیر، ادامه داد: این غار از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلیجان و استان مرکزی به شمار می‌رود که در سال 1384 به شماره 13814 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره‌ها و کف غار هر بیننده‌ای را حیرت زده می‌کند. 

نظر شما