شناسهٔ خبر: 53182629 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قنات قصبه گناباد محل برپایی مراسم نوروزگاه ۱۴۰۱ در گناباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد از برپایی مراسم نوروزگاه در محل مظهر قنات قصبه گناباد خبر داد

صاحب‌خبر -

رسول صنوبری گفت: بعد از دو سال تعطیلی مراسم نوروزگاه به دلیل شیوع بیماری کرونا، این مراسم نوروز ۱۴۰۱ در چهار نقطه از خراسان رضوی برگزار خواهد شد که یکی از این محل‌ها قنات قصبه گناباد است.

این مراسم ۲ فروردین و همزمان با روز جهانی آب در محل مظهر قنات قصبه شهر برگزار خواهد شد.

او گفت: مراسم نوروزگاه در گناباد روز ۲ فروردین ماه و همزمان با ۲۲ مارس روز جهانی آب، در محل مظهر قنات قصبه گناباد برگزار خواهد شد و در این مراسم از ۱۰۰ مقنی و هیأت امنای قنات‌های گناباد با همکاری جهاد کشاورزی گناباد تقدیر به عمل خواهد آمد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: حیات قنات وابسته به مقنی است و بدون مقنی، قنات معنایی ندارد و شهرستان گناباد از معدود شهرهای دنیا است که تمام روستاهای شهرستان حداقل یک قنات دارند و در هر منطقه از شهر هم یک یا دو قنات وجود دارد بنابراین باید به طور خاص و ویژه به بحث قنات و مقنی در منطقه پرداخته شود.

صنوبری گفت: ۱۴ اقامتگاه بوم‌گردی و ۴ هتل شهرستان گناباد آماده خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

او گفت: بعد از ۴۵ سال قرار است نوروز ۱۴۰۱ از ظرفیت گردشگری این مکان نیز بهره بگیریم و به همین منظور در این مکان خدمات رفاهی از جمله غذا، اسب‌سواری ارائه خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: یکی از کارهای جدیدی که در زمینه گردشگری و متناسب با نیاز روز انجام دادیم طراحی بروشورهای گردشگری مجهز به کد QR ( یک نوع بارکد دوبعدی که می‌تواند با استفاده از گوشی‌های هوشمند به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب‌سایت لینک شود) است که در این بوروشور برای تمامی اماکن گردشگری و بومگردی‌ها این کد نصب شده و این امکان را به گردشگران می‌دهد که علاوه بر استفاده از مطالب بروشور، در لحظه نیز به طور مجازی در زمینه اماکن گردشگری و مشاهده بومگردی‌ها از طریق پلتفرم یواسپیس اطلاعات کسب کنند.

صنوبری گفت: کلوت‌نوردی، شترسواری، نورپردازی مظهر قنات و ورودی‌های شماره ۱ و ۲ قنات قصبه، فعالیت رستوران و کافی‌شاپ روباز در محل مظهر قنات قصبه، فعالیت موزه آب، موزه باستان‌شناسی، موزه زعفران و موزه مردم‌شناسی از دیگر برنامه‌های ایام نوروز برای گردشگران است همچنین بخش خصوصی نیز متقاضی راه‌اندازی قایق‌سواری در کال شور گناباد است که چنانچه منابع طبیعی و امور آب شهرستان با بخش خصوصی همکاری کنند این برنامه نیز برپا خواهد شد.

او گفت: در روستاهای قوژد، بیلند و باغ‌آسیا بازارچه معرفی صنایع دستی با کمک شوراها و دهیاری‌ها برگزار خواهد شد؛ همچنین در شهر کاخک و در شهر بیدخت نیز بازارچه فروش صنایع دستی و مواد غذایی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر کاخک و بیدخت را داریم که این بازارچه‌ها در کاخک در محل پارک آبشار و در بیدخت در محوطه کناری پارک ۶ هکتاری بیدخت برگزار خواهد شد.

به گفته او، مراسم نوروزگاه در خراسان علاوه بر قنات قصبه گناباد در آرامگاه فردوسی، آسبادهای خواف و مزار شیخ احمد جام و با برپایی مراسم خاص برگزار خواهد شد.

نظر شما