شناسهٔ خبر: 53168619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر ستاد حقوق بشر:

هیچ کس اجازه توقف در روند پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی را ندارد

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد که هیچ کس اجازه ندارد به خاطر مذاکرات هسته‌ای، روند پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی را متوقف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی در بخشی از یک گفت‌وگو با بیان این‌که «در پرونده شهید سلیمانی دستگاه قضایی دیگر کار خودش را به اتمام رسانده است»، گفت: البته پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی ابعاد مختلف دارد یعنی باید هم در عراق این پرونده مورد رسیدگی کیفری قرار بگیرد، هم اتباع کشورهای دیگری به جز آمریکا درگیر هستند که باید اطلاعات راجع به آن افراد و مظنونین تکمیل بشود و اگر شد در محاکم آن کشورها یا باز در محاکم ما و عراق محاکمه بشوند چون الان تمرکز بر اتباع آمریکایی هست و هم امکان پیگیری در محاکم بین‌المللی مثل دیوان بین‌المللی دادگستری است از طریق کنوانسیون ۱۹۷۳.

وی با بیان اینکه تاخیرهایی متاسفانه در این زمینه در زمینه پرونده شهید سلیمانی بود، اظهار داشت: حداقل برای دستگاه قضا این اولویت یک ما است که هم در محکمه خودمان این کار محاکمه را سریع شروع کنیم بدون اغماض و هر کسی که دخیل بوده و در هر سطحی که دخیل بوده این رسیدگی خواهد شد و همچنین در عراق و محاکم دیگر.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه الان کمیته مشترک تحقیق بین ایران و عراق شکل گرفته و کارهایش هم تمام شده است، تصریح کرد: جلسه برگزار شده و در واقع، چندین بیانیه هم صادر شده اسنادی هم بین دو طرف رد و بدل شده و الان دیگر آن آخرین اسنادی که کمتر از حدود یک ماه قبل بود، هیات ما در عراق بود، بیش از ۱۰۰۰ صفحه سند ما مجددا از عراقی‌ها گرفتیم.

غریب‌آبادی ادامه داد: اینها مشغول ترجمه است و باید به مدارک پشتیبان کیفرخواست اضافه بشود. به محض اینکه این مدارک، کار ترجمه‌اش تمام بشود این کیفرخواست ما آماده است و از دادسرا به دادگستری تهران برای رسیدگی می‌رود.

وی با اشاره به همکاری‌ با سایر دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: همزمان با دولت و از طریق وزارت امور خارجه هم کار می‌کنیم که آنها هم ان‌شاءالله تسریع بکنند در فرآیند رسیدگی. از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم داریم پیگیری می‌کنیم که آن بحث استفاده از ابزارها و فرصت‌های بین‌المللی هم داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق‌بشر با اشاره به سایر پرونده‌های مورد رسیدگی در قوه قضاییه ابراز داشت: پرونده‌های دیگر تروریستی را ما داریم. الان منافقین که یک موضوع بسیار مهم است. این به نظر من باید در دستورکار قرار بگیرد نه‌تنها در محاکم ما بلکه در محاکم کشورهای دیگر. مثل سوریه و عراق که آنها آنجا جنایت کردند و حتی در کشورهای اروپایی.

غریب‌آبادی با بیان اینکه متاسفانه کشورهای اروپایی و دستگاه‌ قضایی‌شان هم ضرورتا در بحث رسیدگی به چنین پرونده‌هایی همکاری نمی‌کنند و یک رهیافت سیاسی اتخاذ می‌کنند، عنوان کرد: همین هم نباید مانع از این بشود که ما پرونده‌هایی را نزد محاکم قضایی آنها مطرح نکنیم. باید این دوگانگی و رهیافت دوگانه‌شان را باید به رخشان بکشیم که در واقع چگونه است که شما ادعای مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها را دارید ولی دارید از اینها میزبانی می‌کنید؟ باید یک شدتی و در واقع سرعتی به اقدامات خودمان علیه پرونده‌های تروریستی بدهیم.

وی افزود: ما تشویق می‌کنیم کسانی که قربانیان تحریم هستند و قربانیان تروریسم هستند. ایرانیانی که در خارج از کشور مورد اجحاف قرار گرفتند و حق‌شان توسط کشورهای دیگر نقض شده است. ایرانیانی که به صورت بیگناه دستگیر شده‌اند و در زندان افتاده‌اند، اینها در مجامع بین‌المللی شکایت کنند. 

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ما الان یک طرح جامع را در نظام قضایی تهیه کردیم، یادآور شد: اولین جلسه‌اش را با مسئولان قضایی ذی‌ربط در تهران داشتیم. من برداشتم این است که ان‌شالله ما بتوانیم تا فروردین و اردیبهشت در رسیدگی نه‌تنها به پرونده‌های تروریستی بلکه حتی در حوزه تحریم کار را پیش ببریم.

غریب‌آبادی اضافه کرد: خب تحریم هم ما می‌توانیم مورد رسیدگی قضایی قرار بدهیم هم در داخل و هم در خارج از کشور هم مکانیزم‌های بین‌المللی که برخی مواردش استفاده شده است نزد آی‌سی‌جی. اینها را ان‌شالله بتوانیم که ابعاد قضایی‌اش را پررنگ‌تر بکنیم. ضمن اینکه تمام مسئولیت باز به‌عهده ستاد حقوق بشر و در نظام قضایی نیست. هر دستگاهی و دولت و وزارت امور خارجه درواقع وظایف خودشان را دارند ولی داریم یک هم‌افزایی ایجاد می‌کنیم که بتوانیم این ظرفیت‌ها را هرچند دیر شده اما فعالش بکنیم.

وی درباره ارتباط پرونده‌های اینچنینی با موضوعات مورد مورد مذاکرات بیان کرد: به هیچ وجه یعنی کسی این اختیار را ندارد و حتی این دستور را ندارد که بخواهد تعهدی بدهد که چنین پرونده‌هایی را ما رسیدگی نکنیم. به صراحت آن چیزی که در واقع همه مسئولین ذی‌ربط ما در هر جایی دوجانبه چندجانبه گفتند، انتقال و اعتراض جدی به رویکردهای تروریسم‌محور کشورهای اروپایی هست و اینکه دارند از این گروهک‌ها حمایت می‌کنند و اینکه مسئولند و باید پاسخگو باشند.

غریب‌آبادی ادامه داد: در همین سفری که من حدود دو هفته قبل به ژنو داشتم در بخش عالی‌رتبه اجلاس شورای حقوق بشر صحبت کردم، بخشی از سخنرانی‌ام را در واقع به بحث گروهک‌های تروریستی و جنایت‌هایی که در حق ملت ایران کردند، اختصاص دادم و حتی طوماری که ۱۲ هزار نفر از مردم و همچنین بخشی از خانواده‌های قربانیان منافقین امضا کرده بودند، به کمیسر عالی حقوق بشر دادم. در واقع ۱۲ هزار نفر شکایت کردند به کمیسر عالی حقوق بشر علیه گروهک تروریستی منافقین و اعضای آن به خاطر جنایتی که در حق مردم ایران انجام دادند. این در دستورکار جدی  است.

برچسب‌ها:

نظر شما