شناسهٔ خبر: 53133532 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۲۶ اسفند ۱۴۰۰؛ از آزادی نازنین زاغری تا حل دو مورد از ۴ موضوع اختلافی بین ایران و امریکا

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.


نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند
پتریک وینتور سردبیر سیاسی گاردین در توئیتر خود نوشت: مقامات رسمی اعلام کردند نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شده‌اند. این دو تبعه ایرانی – انگلیسی به دلایل امنیتی در ایران محکوم بودند. دیروز منابع خبری اعلام کردند که گذرنامه خانم زاغری به او تحویل شده است. تولیپ صدیق نماینده مجلس انگلیس از منطقه‌ای که خانواده زاغری در آنجا ساکن هستند در توئیتر اعلام کرد که دو نفر برای ترک ایران به فرودگاه منتقل شده‌اند.


آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳۰۱۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۰۹ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۳۹ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۹ هزار و ۲۸۹ نفر رسید.

عقب نشینی روسیه
وال استریت ژورنال نوشت: دیپلمات‌های ارشد غربی گفتند که روسیه اخیراً از خواسته‌های خود از واشنگتن در رابطه با توافق هسته‌ای ایران عقب نشینی کرد و راه را برای تهران و واشنگتن برای احیای برجام باز کرد. یک دیپلمات ارشد غربی عصر سه‌شنبه گفت که میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگوهای وین، به اتحادیه اروپا اطلاع داده است که روسیه تضمین‌های محدودتری را می‌پذیرد که بر اساس آن بتواند اقدامات هسته‌ای را که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ صورت می‌دهد، انجام دهد. این شامل مبادله اورانیوم با ایران، طراحی مجدد تاسیسات هسته ای فردو و تامین سوخت هسته ای به رآکتورهای ایران است. این دیپلمات که خواستار ناشناس ماندن به دلیل ماهیت حساس مذاکرات شد، گفت: «روسیه نسبت به تضمین پروژه‌های هسته‌ای راضی است و هیچ چیز دیگری نمی‌خواهد». وی افزود: «بنابراین می‌توانیم مذاکراتی را که اکنون منحصراً ایران و آمریکاست ادامه دهیم.»


انگلیس بدهی خود به ایران را پرداخت
خبرگزاری فارس نوشت: ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است. نازنین زاغری حدود ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد.


امیرعبداللهیان: لاوروف گفت اگر امروز به ما اطلاع دهید، فردا برای تایید توافق در کمیسیون مشترک آماده ایم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور ایران در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز در جمع خبرنگاران درباره سفرش به مسکو گفت:در گفت‌وگوها در روسیه علاوه بر بحث اوکراین، مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به این‌که در بخشی از افکار عمومی در ایران برداشت شده بود که طرف روس به نوعی هرگونه توافق احتمالی ما در مذاکرات وین را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته، روشن شدن این مسئله برای ما اهمیت داشت. لاوروف گفت اگر امروز به ما اطلاع دهید، فردا برای تایید توافق در کمیسیون مشترک آماده ایم.


طرح صیانت بزودی بررسی می شود
احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون مشترک فضای مجازی گفت: با تصمیم شورای عالی فضای مجازی، مجلس به زودی طرح صیانت از فضای مجازی را در دستور کار قرار می دهد تا یک قانون و چارچوبی برای این فضا ترسیم کند.


حل دو مورد از ۴ موضوع اختلافی بین ایران و امریکا
حسین امیرعبداللهیان درباره این‌که آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم؟ افزود: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت وگو داشتم از طریق نان پیپر Non-Paper و انریکه مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم.


نقش عمان در آزادی نازنین زاغری
لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ ای با بیان اینکه زمانی که مسئولیت وزارت خارجه را به عهده گرفتم، حل و فصل بازداشت اتباع بریتانیا و پرداخت بدهی IMS را در اولویت اصلی خود قرار دادم افزود: دسامبر گذشته من با وزیر خارجه عمان ملاقات کردم تا از کمک دیپلماتیک عمان اطمینان حاصل کنم. ما از دوستان خود در عمان برای حمایت آنها در تضمین بازگشت اتباعمان سپاسگزاریم.


دولت بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی در ازای تعهد منطقه ای ایران
اکسیوس از قول منابع امریکایی ادعا کرد: سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی گفتند که دولت بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست سیاه ترور در ازای تعهد علنی ایران به کاهش تنش در منطقه است. یکی از ایده‌هایی که توسط دولت بایدن مورد بررسی قرار می‌گیرد یک اعلام عمومی است مبنی بر اینکه ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اگر تشخیص دهد ایران به تعهد خود برای کاهش تنش در منطقه عمل نکرده است، سپاه پاسداران را مجدداً در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما