به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد محمدی بخش صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: صنعت هوانوردی در تحریم ها بیشترین آسیب را دیده است اما خدمات بزرگی ارائه داد و با وجود گذشته ۴۲ سال تحریم، این صنعت روی پای خود ایستاده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره هواپیماهای برجامی و تعداد فعال بودن آنها گفت: به دلیل عدم تعهد طرف اروپایی تامین و استمرار قطعه محقق نشد و این در تعمیر و نگهداری و سر خط بودن هواپیماهای برجامی موثر بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفت فروند هواپیمای atr در حال حاضر سرخط داریم و فعال است؛ اینکه ۲۵ درصد پرنده ها معمولاً در دوره تعمیر و نگهداری باشد منطقی است، رایزنیهایی هم برای تامین قطعات هواپیماهای برجامی از گذشته انجام شده است و در مذاکرات وین هم رایزنی انجام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیماهای برجامی گفت: تکلیف نظام بود که هما ناوگان خود را افزایش دهد و باید در سطح کلان از هما حمایت شود، دیوان محاسبات هفته گذشته موضوع تهاتر و افزایش سرمایه هما را ارائه داده است.
محمدی بخش درباره بدهی هما گفت: گروه حسابرسی در ایران ایر مستقر شده است که دیوان محاسبات و حسابرسی باید گزارش کاملی ارائه دهد پس از اتمام کار به عنوان حاکمیت، حسابرسی هما را در دستگاههای ذیربط اعلام میکنیم برای خرید هواپیماهای برجامی هما از وام صندوق توسعه استفاده کرده است و این باید تعیین تکلیف شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تاسیس شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما بحثی بود که صحت نداشت و غلط بود، حداقل باید سه فروند هواپیمای ملکی برای صدور مجوز تاسیس وجود داشته باشد اما ممکن است هواپیماهای ایرلاینی در چرخه تعمیر و نگهداری باشد.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی باید مدل اقتصادی خود را تغییر دهند، گفت: به زیان دهی شرکتهای هواپیمایی اعتقاد ندارم با اصلاح الگوی اقتصادی و چرخه پروازی و ظرفیت تعمیر و نگهداری باید هزینهها مدیریت شود.
وی بیان کرد: بخشی از پروازهای شرکت ها داخلی است که ایرلاین در آمد ریالی دارد و هزینه دلاری دارند که با تنوع پروازی و رشد ظرفیت کارگو باید به مدل اقتصادی قابل قبول برسند و در سال آتی مدل اقتصادی ایرلاینها را دنبال میکنیم.
محمدی بخش درباره نرخ بلیت گفت: در حال حاضر در موضوع نرخها بحث کف قیمت نداریم.
* 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شد
رئیس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: در 3 ماه اخیر 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.
* برای توسعه ناوگان هوایی منتظر غربیها نمیمانیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه توسعه ناوگان هوایی را به صورت چند وجهی دنبال میکنیم گفت: اگر غربیها به تعهدات خود پایبند باشند ما با بازنگری در قرارداد خرید هواپیما با آنها وارد مذاکره میشویم اما به دلیل بدعهدی آنها منتظر غربیها نمیمانیم و در حوزه هواپیما و بالگرد به دنبال توسعه ناوگان هستیم.
* اگر دوره قبل سازمان هواپیمایی بودم ATR نمیخریدیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ارزیابی خرید هواپیماهای ATR در دوران ریاست عابدزاده بر سازمان هواپیمایی، گفت: همه کارشناسان صنعت هوانوردی تقریبا خرید ATR را برای کشور کارشناسی نمیدانند چون مناسب شرایط جوی و جغرافیایی و اقلیم کشور نیست و میشد با آن هواپیماهای با سال ساخت 2005 یا 2010 میلادی و تعداد بیشتری خریداری کرد.
* کاهش وابستگی به غرب در تعمیر و نگهداری هواپیما
وی با بیان اینکه ما صنعت هواپیماسازی در کشور داریم گفت: بخش تولید هواپیما در درون کشور در حوزههای ماهواره، پرنده بدون سرنشین، اورهال هواپیماها، ساخت موتور و غیره فراهم است و امیدواریم گامهای مؤثری در این حوزه برداریم.
محمدیبخش گفت: در حال حاضر چکهای سنگین هواپیما و تعمیرات در داخل کشور انجام میشود هیچ منبع تغذیه جانبی هواپیما به خارج کشور اعزام نمیکنیم و قطعات همه در داخل به روز میشوند.
وی اضافه کرد:همین روغن هواپیما را در شرکت نفت پارس تولید میکنیم و در حوزه زیرساخت نیز تحولاتی داریم همچنین 50 درصد شبیهسازهای پرواز ما در داخل کشور انجام میشود.
* قیمت بلیت هواپیما برای نوروز گران نمیشود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: همانطور که از قبل اعلام شد و طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما در سال جدید فعلا افزایش ندارد و همان سقف نرخی اول آذر 1400 است ضمن آنکه ارائه نرخها از سوی شرکتهای هواپیمایی و آژانسها مدام کنترل میشود.
انتهای پیام/
نظر شما