شناسهٔ خبر: 53106758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت‌الله علوی گرگانی، ستاره‌ای درخشان در آسمان مرجعیت شیعه/ اندیشمندی فاضل با تالیفات متعدد

آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید شیعیان جهان است که اثار و تالیفات متعددی از او برجای مانده است، او نقشی برجسته در تربیت شاگردانی وفادار به نظام و انقلاب اسلامی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، خردادماه سال ۱۳۱۸ بود که خداوند فرزندی شایسته به آقاسید سجاد علوی گرگانی از فقیهان برجسته این خطه عنایت کرد. سید محمدعلی در شهر نجف و در جوار بارگاه نورانی امیرالمومنین (ع) دیده به جهان گشود و ۷ سال از عمرش را در جوار آن امام همام گذارند. پس از آن به همراه پدر به ایران آمد و در نزد پدرش، ادبیات عرب را فراگرفت تا اینکه در ۱۶ سالگی به سفر عتبات و حج مشرف شد و پس از ادای حج و در مسیر بازگست قصد ماندن در نجف را داشت اما به توصیه آیت‌الله حکیم به ایران بازگشت و در قم دروس سطح را طی چهار سال، نزد افرادی چون مجاهدی تبریزی، سلطانی طباطبایی و ستوده اراکی فرا گرفت.

 

او سه سال، در درس خارج فقه آیت‌الله بروجردی و هشت سال در درس خارج اصول فقه امام خمینی (ره)  و ۱۵ سال در درس خارج فقه مرتضی حائری یزدی شرکت کرد. 

 

او تشنه علم و دانستن بود و برای اینکه بتواند خود را از مفاهیم الهی سیراب کند در کنار تحصیل و تلمذ در نزد مراجع قم، به مدت ۷ سال، در ایام تابستان، به نجف می‌ رفت و در درس عالمان حوزه علمیه نجف همچون آیت الله خویی و میرزا باقر زنجانی حاضر می‌ شد. 

 

او همچنین از محضر علمایی همچون آیت‌الله گلپایگانی، عباسعلی شاهرودی و محمدعلی اراکی بهره برده بود.

 

سیدمحمدعلی تدریس علوم دینی را با کتاب‌های ادبیات عرب آغاز کرد. پس از آن، کتاب‌های معالم، قوانین، شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و شرح منظومه را تدریس کرد. او در سال ۱۴۰۵ قمری به تقاضای شماری از شاگردانش، تدریس درس خارج فقه و اصول فقه را آغاز کرد. در سال ۱۴۱۲ قمری نیز، جمعی از شیعیان، به ویژه اهالی مازندران و گیلان، از او تقاضای رساله توضیح‌المسائل کردند. او نیز این رساله را به زبان فارسی نوشت و سپس به زبان‌های عربی و اردو نیز ترجمه کرد و در اختیار مقلدان قرار داد.

 

آیت‌الله علوی گرگانی دارای تألیفاتی در زمینه فقه، اصول فقه، حدیث و رجال است که از جمله این آثار می‌توان به توضیح المسائل (به زبان‌های فارسی و اردو)، منهج الصالحین (رساله توضیح‌ المسائل عربی)، اَجوِبة المسائل ( پاسخ به جدیدترین استفتائات)، منهج‌ النّاسکین (مناسک حج عربی)، المَناظر النّاضرة فی اَحکامِ العترةِ الطاهره (فقه اجتهادی)، نورالهدی (تعلیقه بر عروة الوثقی)، گلچینی از انوار اخلاقی (برگزیده درس اخلاق‌های ایشان)و ره‌توشه پارسیان (شرح وصیت‌ های پیامبر اسلام(ص) به ابوذر غفاری)برجای مانده است.

 

آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلیدی بود که به شدت مورد توجه و احترام مردم شمال کشور به ویژه گلستانی ها قرار داشت.

ثایشان علاوه بر تربیت شاگردان و تالیفات فراوان، به اقدامات عام المنفعه نیز اشتغال داشتند. ساخت مسجد، حسینیه، درمانگاه و صندوق قرض‌الحسنه در نقاط مختلف ایران از جمله تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تأسیس و تعمیر چند مسجد در این شهر و مناطق اطراف آن، ساخت درمانگاه در روستای اَلَنْگ، ساخت حسینیه مهدی‌شهر سمنان و تأسیس صندوق قرض الحسنه هیئت فاطمیه تهران از جمله یادگارهای آیت الله علوی گرگانی است.

 

آیت الله علوی گرگانی ساعت ١۵ و ۴٠ امروز بر اثر ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست.

 

پایان پیام/734

نظر شما