شناسهٔ خبر: 53104777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه

لاوروف: از آمریکا تضمین کتبی دریافت کردیم که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نشود

وزیر خارجه روسیه گفت که با همتای ایرانی خود برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و مقابله با استانداردهای دوگانه غرب به توافق رسیده است.

صاحب‌خبر -

لاوروف این سخنان را در نشست خبری مشترکی که با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو برگزار شد، مطرح کرد. 

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس از آمادگی مسکو برای امضای توافقنامه مشترک با ایران خبر داد و گفت: «راه‌های تقویت روابط دو جانبه خود را بررسی کردیم و در حال کار روی پیش نویس توافقنامه مهمی بین دو کشور هستیم. توافقنامه مشترکی با ایران امضا خواهیم کرد که اصول همکاری ما در عرصه بین المللی را مشخص می‌کند.»

لاوروف ضمن رد ادعاهای آمریکا گفت: «اینکه روسیه در مذاکرات وین درباره موضوع هسته‌ای ایران مانع‌تراشی می‌کند، درست نیست. روسیه از بازگشت سریع به برجام حمایت می‌کند.»

به گفته وزیر خارجه روسیه، همکاری مشترک ایران و روسیه در چارچوب سازمان‌ همکاری شانگهای بخش دیگری از گفت‌و‌گوهای دو طرف بوده است.

او همچنین گفت که دعوت امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه را برای سفر به تهران پذیرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این کنفرانس خبری از گفت‌و‌گوی سازنده با همتای روسی خود خبر داد و گفت در جریان این گفت‌وگوها، موضوع هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفته است. 

امیرعبداللهیان همچنین گفت: «اتفاقات اوکراین تاثیری بر روابط ما با مسکو ندارد و بحران اوکراین باید از طریق دیپلماسی حل شود. ما مخالف جنگ در اوکراین و اعمال تحریم علیه ملت‌ها هستیم.»

توافق نهایی در مذاکرات وین هنوز موافقت چند پایتخت را نگرفته است

لاوروف همچنین گفت: روسیه تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نمی‌شود. ضمانت‌های کتبی آمریکا به روسیه مبنی بر این است که تحریم‌ها بر همکاری هسته‌ای با ایران از جمله تأسیسات بوشهر تأثیری نخواهد گذاشت. توافق نهایی در مذاکرات وین هنوز موافقت چند پایتخت را نگرفته است اما مسکو در بین آن‌ها نیست.

قدردان موضع متوازن ایران در قبال بحران اوکراین هستیم

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به تحولات اوکراین گفت: ما از موضع «متوازن» طرف ایرانی در قبال تحولات اوکراین تشکر کردیم. جنگ در اوکراین پس از شکست تندروهای اوکراینی که به دنبال افزایش تنش در دونباس هستند، پایان خواهد یافت.

وی همچنین در خصوص مذاکرات صلح با اوکراین گفت مذاکرات فعلی با طرف اوکراینی بر خلع سلاح اوکراین و غیرنظامی کردن آن متمرکز است.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی آمریکا در خاک اوکراین

لاوروف از وجود ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکایی در خاک اوکراین خبر داد و گفت: «حقایقی وجود دارد که نشان دهنده فعالیت غیرقانونی آمریکا در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین و خارج از این کشور است».

او گفت: «باید یک مکانیسم بین‌المللی برای نظارت بر فعالیت‌های تحقیقاتی بیولوژیکی وجود داشته باشد تا سلاح‌های خطرناک بیولوژیکی تولید نشود، اما واشنگتن از انجام این کار خودداری می‌کند».

حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز به همراه هیات ایرانی وارد مسکو شد و در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با همتای روس خود گفت‌و‌گو کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته به خبرنگاران گفت این دیدار عمدتا بر روی برجام متمرکز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
امیرعبداللهیان: روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نیست

 

نظر شما