شناسهٔ خبر: 53091182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روسیه به‌دنبال لغو تحریم‌های غرب نیست!

روزنامه جوان

با ادامه نبرد‌ها و درگیری در اوکراین، برخی منابع امریکایی گفته‌اند که روسیه خواستار کمک تسلیحاتی و نظامی چین شده است، اما مقامات پکن ادعای امریکایی‌ها را درباره درخواست کمک نظامی روسیه تکذیب کردند. روسیه حتی گفته است که درخواست و اصراری برای لغو تحریم‌های غرب ندارد و با وجود فشار‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی به نظر نمی‌رسد که تحریم‌ها تأثیری بر تغییر رفتار روسیه در جنگ اوکراین داشته باشد.

صاحب‌خبر -

با ادامه نبرد‌ها و درگیری در اوکراین، برخی منابع امریکایی گفته‌اند که روسیه خواستار کمک تسلیحاتی و نظامی چین شده است، اما مقامات پکن ادعای امریکایی‌ها را درباره درخواست کمک نظامی روسیه تکذیب کردند. روسیه حتی گفته است که درخواست و اصراری برای لغو تحریم‌های غرب ندارد و با وجود فشار‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی به نظر نمی‌رسد که تحریم‌ها تأثیری بر تغییر رفتار روسیه در جنگ اوکراین داشته باشد.

با وجود گستره زیادی از تحریم‌هایی که تاکنون علیه روسیه همزمان با جنگ اوکراین اعمال شده، اتحادیه اروپا باز هم به‌دنبال افزایش این تحریم‌هاست و شورای اروپا روز یک شنبه اعلام کرد که احتمالاً تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست پیش روی این اتحادیه تصویب خواهد شد. شورای اتحادیه اروپا به ریاست فرانسه روز یک شنبه این خبر را در توئیتر اعلام کرد و نوشت: «پیش‌بینی می‌شود که تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست اتحادیه اروپا نهایی و تصویب شود.» گفته شده تحریم‌های پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا به‌ویژه تعلیق عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی، صندوق نظارت بین‌المللی و بانک جهانی و همچنین لغو تجارت روسیه با کشور‌های غربی را شامل خواهد شد. تحریم‌ها همچنین محدودیت‌هایی در خرید محصولات آهنی از روسیه، ممنوعیت‌های جدید سرمایه‌گذاری غرب در بخش انرژی روسیه، ممنوعیت عرضه کالا‌های لوکس به روسیه و محدودیت در خرید ارز‌های دیجیتال توسط اتباع روسیه را در نظر خواهد گرفت.
خواستار لغو تحریم‌ها نیستیم
روسیه با وجود تحریم‌های جدید گسترده‌ای که علیه این کشور و سازمان‌های بزرگ روسی اعمال شده، تأکید دارد که مسیر و اهدافش در جنگ اوکراین را تغییر نخواهد داد. در همین ارتباط نیز «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دو شنبه گفت که روسیه از ایالات متحده و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا درخواست لغو تحریم‌ها را نخواهد داشت، زیرا فشار غرب مسیر مسکو را تغییر نمی‌دهد. به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، واشنگتن و اتحادیه اروپا «بسیار تلاش کرده‌اند» تا حد امکان تحریم‌ها را علیه روسیه به‌عنوان وسیله‌ای برای معکوس کردن مسیر کرملین اعمال کنند، «تا ما را مجبور کنند تصمیم‌های گرفته شده را تغییر دهیم، اما هیچ چیزی از این تحریم‌ها حاصل نمی‌شود.» این دیپلمات ارشد روسی خاطرنشان کرد که «روسیه خواهان لغو این تحریم‌ها نخواهد شد، زیرا دستورات علیه ملت ما غیرقانونی است و علاوه بر این، تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار غرب کارایی ندارند.» ورشینین گفت: «ما درخواستی برای لغو این تحریم‌ها نخواهیم داشت. ما به سادگی با تکیه بر دوستان و همفکرانی که داریم، اقتصاد و توانایی خود را برای توسعه مستقل دنبال خواهیم کرد.» از جمله تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، محدودیت‌های مالی، بسته شدن حریم هوایی و بسیاری از اقدامات فلج‌کننده دیگر است، در حالی که تعدادی از سیاستمداران و شرکت‌های روسی و همچنین رسانه‌ها و مؤسسات مالی، ممنوعیت و تعطیلی را پیش از این نیز از سوی کشور‌های غربی تجربه کرده بودند. علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های چندملیتی از جمله مایکروسافت، اپل، سونی، ویزا، مسترکارت و بسیاری دیگر، ظاهراً فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف یا بازار روسیه را ترک کرده‌اند. پیش‌تر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تحریم‌های غرب بسیار جدی است، گفته بود که کرملین از قبل برای آن آماده شده بود.
تکذیب درخواست حمایت تسلیحاتی روسیه از چین
مقامات امریکایی می‌گویند که روسیه در جریان جنگ اوکراین از چین درخواست کمک و تجهیزات نظامی و تسلیحات کرده است. فایننشال‌تایمز در گزارشی با اعلام این خبر گفته که کاخ سفید نگران است که چین تصمیم بگیرد به روسیه کمک کند و در این شرایط تلاش‌های غرب برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تضعیف شود.
یک مقام امریکایی نیز گفته است که «ایالات متحده در حال آماده شدن برای هشدار به دیگر کشور‌ها در مورد وضعیت اوکراین و احتمال کمک نظامی چین به روسیه است.»
با وجود طرح این ادعا، این گزارش خیلی زود از سوی چین تکذیب شد و سفارت چین در واشنگتن در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه به دنبال تجهیزات نظامی و سایر حمایت‌ها از چین است، گفت که «اولویت در حال حاضر این است که اطمینان حاصل شود که اوضاع متشنج تشدید یا از کنترل خارج نمی‌شود.» به نظر می‌رسد که بخشی از جنگ در اوکراین علاوه بر میدان نبرد، صحنه روایت‌هاست و از همین رو نیز برخی خبر‌ها بلافاصله پس از انتشار در رسانه‌ها، از سوی مقامات رسمی تکذیب می‌شود.

نظر شما