شناسهٔ خبر: 53074411 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

آیین گرامیداشت روز حکیم نظامی گنجوی در اردبیل

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، به‌مناسبت هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، آیین گرامیداشت روز حکیم نظامی گنجوی در اردبیل و اختتامیه نخستین هنرواره ملی خوشنویسی ایران دل با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری کشور، رمضانی دبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور، آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، علی نیکزاد نائب رئیس مجلس و صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، سرعین، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار گردید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امروز که دشمنان با تهاجم فرهنگی، فرهنگ ایران را نشانه گرفته‌اند، شناساندن نظامی گنجوی به نسل آینده جزو وظایف ملی، اسلامی و انقلابی است.

غلامعلی حداد عادل بیان کرد: اردبیل استانی است که وحدت دیانت و سیاست را نزدیک به ۵۰۰ سال پیش محقق ساخت که بعدها شعار شهید مدرس و قلب حرکت انقلاب اسلامی امام راحل(ره) بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: نظامی یکی از پنج شاعر درجه اول تاریخ ادبیات فارسی و در ردیف مولوی، سعدی، حافظ و فردوسی است و نظامی گوهری ارزنده و تابناک از گنجینه جواهرات معنوی و فرهنگی ایران و شاعری پرکار بوده که حدود ۲۰ هزار بیت شیرین، دلپذیر، خوش لفظ، خوش مضمون و خوش آهنگ از او به یادگار مانده است.

وی گفت: چنین گنجینه‌ای متعلق به ملت ایران است اما گاه حرف‌های تعجب‌آور و تناقض‌آمیزی به گوش می‌رسد، از جمله اینکه نظامی ایرانی نیست و شعر فارسی ندارد و حتی برخی تلاش داشتند تا اشعار فارسی او را که با خط فارسی در آرامگاهش نقش بسته، خراب کنند و بردارند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: انکار تعلق نظامی به قلمرو ایران اسلامی و انکار فارسی‌گویی او، از انکار روز روشن بدتر است، اهل معرفت و خرد می‌دانند که انکار حقایق برای هیچ کس اعتبار نمی‌آورد.

در ادامه این مراسم، بخشی از دانشنامه زبان و ادبیات فارسی که پیش‌تر از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تالیف شده و شامل مقالات متعددی در مورد حکیم نظامی گنجوی بود، به صورت مجزا در قالب کتابی در ۲۰۰ صفحه رونمایی شد.

همچنین در این مراسم نمایشگاه آثار نخستین هنرواره ایران دل نیز برپا بود و از برگزیدگان این هنرواره نیز تقدیر بعمل آمد.

نظر شما