شناسهٔ خبر: 53059596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با هجدهمین روز حمله روسیه به اوکراین

مسدود شدن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه /کشته شدن 1900 نظامی و غیرنظامی اوکراینی/ ترامپ: جنگ جهانی سوم قریب الوقوع است/نزدیک شدن روسیه و اوکراین به توافق صلح/حمله روسیه به پایگاهی در نزدیکی مرز اوکراین با لهستان

بامداد پنجشنبه 5 اسفند(24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ بحرانی که اکنون وارد هجدهمین روز خود شده، واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است و دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. بین الملل تابناک: بامداد پنجشنبه 5 اسفند(24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ بحرانی که اکنون وارد هجدهمین روز خود شده، واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است و دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. پنتاگون: روسیه در حال گسترش حملات خود در اوکراین است ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۲:۳۲ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اظهار داشت: موشک های روسیه که یک پایگاه نظامی اوکراینی را در نزدیکی مرز لهستان هدف قرار دادند، نشان دهنده گسترش اهداف در اوکراین از سوی نیروهای روسی است. جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه ای بی سی نیوز آمریکا گفت: این سومین مرکز نظامی یا فرودگاهی است که روس‌ها در چند روز گذشته در غرب اوکراین به آن حمله کردند. بنابراین واضح است، حداقل از نظر حملات هوایی، آنها در حال گسترش اهداف خود هستند. وی در پاسخ به سوال احتمال حمله روسیه به کاروان های نظامی در لهستان که حامل کمکها برای اوکراین هستند، گفت: حمله به یکی از ما به مثابه حمله علیه همه ما درنظر گرفته می شود. به همین دلیل است که ما درحال جابجایی نیروها، توانایی ها و تجهیزات در جناح شرقی ناتو هستیم تا اگر لازم باشد از هر وجب قلمرو ناتو دفع کنیم. سخنگوی پنتاگون در خصوص احتمال حمله شیمیایی در اوکراین گفت: ما در حال حاضر نشانه ای از حمله قریب الوقوع شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین نمی بینیم اما از نزدیک درحال پیگیری هستیم. وی با این حال گفت که ارائه کمک به اوکراین ادامه خواهد یافت. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: ما به ارائه تجهیزاتی که اوکراینی ها به آنها نیاز دارند و از آنها به خوبی استفاده می کنند، ادامه خواهیم داد. می دانیم این کمک ها موثر هستند و اوکراینی ها از آنها استفاده می کنند. کربی ادامه داد: اوکراینی ها جهان را تحت تاثیر قرار داده اند. آنها بدون شک روس ها را تحت تاثیر قرار داده اند. نیروهای روسیه به دلیل عدم پیشروی خود در نتیجه مقاومت اوکراینی ها به صورت فزاینده ای سرخورده و ناامید شده اند.

صاحب‌خبر -

کشته شدن 1900 نظامی و غیرنظامی اوکراینی/ ترامپ: جنگ جهانی سوم قریب الوقوع است

بین الملل تابناک: بامداد پنجشنبه 5 اسفند(24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ بحرانی که اکنون وارد هجدهمین روز خود شده، واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است و دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. 

پنتاگون: روسیه در حال گسترش حملات خود در اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۲:۳۲

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اظهار داشت: موشک های روسیه که یک پایگاه نظامی اوکراینی را در نزدیکی مرز لهستان هدف قرار دادند، نشان دهنده گسترش اهداف در اوکراین از سوی نیروهای روسی است.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه ای بی سی نیوز آمریکا گفت: این سومین مرکز نظامی یا فرودگاهی است که روس‌ها در چند روز گذشته در غرب اوکراین به آن حمله کردند. بنابراین واضح است، حداقل از نظر حملات هوایی، آنها در حال گسترش اهداف خود هستند.

وی در پاسخ به سوال احتمال حمله روسیه به کاروان های نظامی در لهستان که حامل کمکها برای اوکراین هستند، گفت: حمله به یکی از ما به مثابه حمله علیه همه ما درنظر گرفته می شود. به همین دلیل است که ما درحال جابجایی نیروها، توانایی ها و تجهیزات در جناح شرقی ناتو هستیم تا اگر لازم باشد از هر وجب قلمرو ناتو دفع کنیم.

سخنگوی پنتاگون در خصوص احتمال حمله شیمیایی در اوکراین گفت: ما در حال حاضر نشانه ای از حمله قریب الوقوع شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین نمی بینیم اما از نزدیک درحال پیگیری هستیم.

وی با این حال گفت که ارائه کمک به اوکراین ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: ما به ارائه تجهیزاتی که اوکراینی ها به آنها نیاز دارند و از آنها به خوبی استفاده می کنند، ادامه خواهیم داد. می دانیم این کمک ها موثر هستند و اوکراینی ها از آنها استفاده می کنند.

کربی ادامه داد: اوکراینی ها جهان را تحت تاثیر قرار داده اند. آنها بدون شک روس ها را تحت تاثیر قرار داده اند. نیروهای روسیه به دلیل عدم پیشروی خود در نتیجه مقاومت اوکراینی ها به صورت فزاینده ای سرخورده و ناامید شده اند.

کرملین: مذاکرات با اوکراین قرار است دوشنبه برگزار شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۲:۳۰

 

کاخ کرملین روسیه گفت که در حال حاضر مذاکراتی با اوکراین وجود نداشته و قرار است که این مذاکرات روز دوشنبه انجام شود.

مسدود شدن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۳۹

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در مصاحبه ای در مورد تحریم‌های علیه روسیه گفت، تحریم های غرب حدود 300 میلیارد دلار از 640 میلیارد دلار ذخایر ارز و طلای روسیه را مسدود کرده است.

این رقم تقریباً نیمی از کل ذخایر (ارزی) روسیه را تشکیل می‌دهد.

سیلوانوف افزود، غرب بر چین فشار می آورد تا مبادلات تجاری خود با روسیه را محدود کند تا مسکو نتواند به بخشی از ذخایر دولتی که به یوآن چین نگهداری می شود، دسترسی داشته باشد.

این مقام روسیه خاطرنشان کرد، روسیه در پرداخت بدهی های خود کوتاهی نمی کند و بدهی های خود را تا زمانی که غرب دارایی هایش را آزاد بکند، به روبل پرداخت خواهد کرد.

اوکراین از قریب الوقوع بودن دور جدید مذاکرات با روسیه خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۲۳

یکی از مذاکره کنندگان ارشد دولت اوکراین اعلام کرد: کی یف با همکاری تل آویو و آنکارا، در حال نهایی کردن دور جدید مذاکرات با مسکو است.

به گزارش رویترز، «میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در یک گفت وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: اوکراین با میانجیگری اسرائیل و ترکیه در حال نهایی کردن مکان و طرح مذاکرات صلح با روسیه است.

این مقام اوکراینی از قریب الوقوع بودن زمان مذاکره با روسیه خبر داد.

تاکنون چند دور مذاکره بین هیات های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده که به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

۳۵ کشته در حمله روسیه به پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۲۳

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام اوکراینی گزارش داد: حمله موشکی امروز یکشنبه روسیه به یک تاسیسات بزرگ نظامی در نزدیکی مرز لهستان ۳۵ کشته و ۱۳۴ زخمی برجای گذاشت. این پایگاه نظامی محل تمرین های مشترک نظامی با ناتو بوده است.

برخی گزارش ها حاکی است این پایگاه بیشتر محل حضور مستشاران نظامی خارجی بوده اما معلوم نیست در زمان وقوع حمله، کسی از آنها در این پایگاه حضور داشته اند یا نه. یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می گوید که هیچ از نیروهای ائتلاف ناتو در آن حضور نداشته اند.

رویترز نوشت: معلوم نیست که کشورهای غیر عضو ناتو در این پادگان نماینده ای داشته اند یا نه.

مقامات محلی غرب اوکراین مدعی شدند حملات هوایی روسیه به یک پادگان آموزشی نظامی انجام شده است.

بر اساس گزارش رسانه ها، این حمله به دنبال تهدید روسیه برای هدف قرار دادن یک محموله بزرگ سلاح های خارجی برای کمک به جنگجویان روسی به وقوع پیوسته است.

فرماندار منطقه «لویو/ Lviv » در غرب اوکراین گفت: بیش از ۳۰ موشک کروز روسی این پایگاه نظامی را که در فاصلی کمتر از ۲۵ کیلومتری از نزدیک ترین نقطه مرزی اوکراین با لهستان است هدف قرار دادند.

لهستان مسیر اصلی انتقال کمک های نظامی غرب به اوکراین است.

یک مقام اوکراینی گفت: روسیه به مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت در نزدیکی شهر لویو حمله کرده و درباره اطلاعات درباره قربانیان این حمله شفاف سازی می شود.

شبکه خبری ای بی سی نویوز نوشت مرکز بنی المللی حفظ صلح و امنیت بزرگترین تاسیسات آموزش نظامی در منطقه غربی این کشور است و از قدیم محل برگزاری مانورهای مشترک ناتو بوده است.

ترکیه: به تحریم‌های غرب علیه روسیه نخواهیم پیوست
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۲۲

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: اعتقاد داریم که تحریم‌ها هیچ مشکلی را حل نخواهند کرد و به تحریم‌های روسیه نخواهیم پیوست.

به گزارش خبرگزاری تاس، مولود چاووش اوغلو که در نشست دیپلماتیک آنتالیا سخن می‌گفت، اظهار داشت: ترکیه به تحریم‌هایی که برخی از کشورهای غربی بعد از حمله روسیه به اوکراین علیه مسکو اعمال کرده‌اند، نخواهد پیوست.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع ترکیه در خصوص تبعیت از تحریم‌های کشورهای غربی گفت: ما اعتقاد داریم که تحریم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. حریم هوایی را در نظر بگیرید. در برابر کنوانسیون مونترو ما هیچ قدرتی برای بستن آن نداریم. این یک مساله حقوقی است.

همزمان ینس استولنبرگ دبیرکل ناتو در حاشیه این اجلاس تاکید کرد که انتظار دارد تمامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی محدودیت‌هایی را علیه مسکو اعمال کنند.

ترکیه پیش از این نیز بارها اعلام کرده بود که هیچ قصدی برای پیوستن به تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه ندارد زیرا این موضوع نه تنها باعث آسیب به اقتصادش خواهد شد بلکه آنکارا قصد دارد تا درهای گفت‌وگو با روسیه را نیز باز نگاه دارد.

بایدن: پوتین به تفرقه در ناتو امید بسته بود
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۲۱

 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنشی به حمله روسیه به اوکراین، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه "به‌خیال تفرقه و اختلاف در ناتو، این تهاجم را پیش برد، اما به آن‌چه فکر می‌کرد، نرسید."

حمله روسیه به پایگاهی در نزدیکی مرز اوکراین با لهستان
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۲۵

روسیه به "مرکز امنیت و صلحبانی بین‌المللی" اوکراین در منطقه "یافوروف" واقع در ۵۰ کیلومتری لویو اوکراین و ۲۵ کیلومتری مرز لهستان حمله موشکی انجام داد.

به گزارش روزنامه گاردین، این مرکز یک پایگاه ارتشی بزرگ است که شامل مرکز آموزشی برای سربازان و عمدتا برای ماموریت‌های صلحبانی است. موشک‌ها صبح یکشنبه به‌سمت این مرکز و پایگاه نظامی اوکراین در شهر یافوروف واقع‌ در نزدیکی مرز لهستان شلیک شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از اداره نظامی منطقه لویو و تاییدیه از سوی شهردار این شهر، نیروهای روسی چندین موشک شلیک کرده‌اند. این حمله ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح به وقت محلی انجام شد.

حمله به این پایگاه نظامی که در فاصله کمتر از ۲۵ کیلومتری از مرز لهستان واقع شده در پی هشدار از سوی سرگئی ریابکوف، معاون وزیر دفاع روسیه درباره اینکه محموله‌های غربی "اهدافی مشروع" برای حملات هستند، رخ داد.

معاون دوما: زلنسکی کنترل اوضاع اوکراین را از دست داده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۲۴

 

«میخائیل شرمت» معاون دومای دولتی فدراسیون روسیه از منطقه کریمه گفته است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین کنترل اوضاع را از دست داده است.

وی گفت: «زلنسکی کنترل اوضاع کشور را از دست داده است. تشکیلات ملی‌گرایان قدرت را در مناطقی از این کشور به دست گرفته‌اند و زندگی خود را دارند. هیچ‌گونه تعامل و انسجامی وجود ندارد و به خاطر همین است که غیرنظامیان در رنج هستند و می‌میرند».

نزدیک شدن روسیه و اوکراین به توافق صلح
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۲۲

 

میخائیل پودولیاک مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین به روزنامه کامرسانت گفت که مسکو و کی‌یف در حال نزدیک شدن به مصالحه در مذاکرات هستند و طرفین مذاکرات اوکراین، تنظیم توافقات دو جانبه را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش ریانووستی جزئیات توافق هنوز اعلام نشده است.

کشته شدن 1900 نظامی و غیرنظامی اوکراینی/ ترامپ: جنگ جهانی سوم قریب الوقوع است/نزدیک شدن روسیه و اوکراین به توافق صلح

روسیه: ۳۶۸۷ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۲۱

 

وزارت دفاع روسیه: ۳۶۸۷ تأسیسات نظامی اوکراین از آغاز عملیات نظامی در اوکراین منهدم شده است. : نیروهای دونتسک شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را از سمت شرق و جنوب محاصره کرده‌اند.

پدافند هوایی ارتش روسیه، یک جنگنده سوخو-۲۴ و دو پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد.

کشته شدن 1900 نظامی و غیرنظامی اوکراینی

- همزمان با هجدهمین روز جنگ در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور با اشاره به تلفات فزاینده و ادامه گلوله باران بندر استراتژیک ماریوپل، از کشته شدن نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ نظامی خبر داد و گزارش سازمان ملل نیز حاکی از کشته شدن نزدکی به ۶۰۰ شهروند غیرنظامی اوکراین است.

به گزارش پایگاه خبری اکسیوس، در هفدهمین روز از جنگ اوکراین که به گفته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین «جنگ نابودی» است، جهان شاهد تلفات فزاینده بوده و ای در حالی است که نیروهای روسی نزدیک به ۱۵ مایلی پایتخت این کشور قرار دارند و گلوله باران ماریوپل به عنوان یک بندر استراتژیک جنوبی اوکراین ادامه دارد.

دولت اوکراین اعلام کرده است تصاویر ماهواره‌ای جدید آتش‌سوزی و خسارت قابل توجهی را به ساختمان‌های مسکونی در ماریوپول نشان می‌دهد. اوایل دیروز شنبه هم نیروهای روسی مسجدی را گلوله باران کرد که بیش از ۸۰ نفر از جمله چندین کودک در آن پناه گرفته بودند.

از سوی دیگر با نزدیک شدن نیروهای روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین، زلنسکی اعلام کرده است که روسیه باید کی‌یف را نابود کنند تا کنترل پایتخت را در دست بگیرد.

زلنسکی در سخنرانی اخیر خود افزود: «اینکه مردم اوکراین چگونه در برابر این مهاجمان مقاومت کردند، همین حالا هم در تاریخ به ثبت رسیده است. اما هر چقدر که اینکار سخت باشد، ما حق نداریم از میزان ایستادگی خود کم کنیم».

سازمان ملل متحد هم دیروز شنبه در گزارشی اعلام کرد که جنگ در اوکراین از زمان آغاز آن در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، ۵۷۹ نفر کشته و یک هزار و دو نفر زخمی برجای گذاشته است. در میان کشته شدگان ۴۲ کودک هم قرار داشته و ۵۴ کودک هم مجروح شده اند.

زلنسکی دیروز شنبه گفت که حدود یک هزار و ۳۰۰ سرباز اوکراینی توسط نیروهای روسیه در آنچه که او آن را "جنگ نابودی" می خواند، جانباخته اند.

ترامپ: وضعیت اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم منجر شود

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا طی سخنرانی در جمع حامیان خود در کارولینای جنوبی ادعا کرد که بحران اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تاس، ترامپ افزود روسیه در دستیابی به اهداف خود «توقف نمی‌کند»، اما دولت آمریکا «کسی را ندارد که با مسکو، به‌ویژه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صحبت کند.»

وی در این سخنرانی که از کانال تلویزیونی نیوزمکس آمریکا پخش می شد، گفت: «به هر حال، این درگیری می تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود، من می دانم که چه اتفاقی خواهد افتاد.»

هشدار فائو نسبت به بحران جهانی غذا به‌دلیل جنگ اوکراین

در بحبوحه درگیری میان روسیه و اوکراین، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد که این شرایط می‌تواند منجر به بروز یک بحران جهانی غذا شود.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سو، روسیه و اوکراین از بزرگترین تامین‌کنندگان کلزا (دانه روغنی که از آن، روغن کلزا به دست می‌آید) هستند و با سهم ۵۲ درصدی از صادرات روغن آفتابگردان در بازار جهانی حضور دارند.

بر اساس گزارش فائو، اوکراین و روسیه ۱۹ درصد از عرضه جهانی جو، ۱۴ درصد گندم و چهار درصد ذرت را تامین می‌کنند. به این ترتیب بر اساس این داده‌ها، تامین یک سوم صادرات جهانی غلات بر عهده این دو کشور است.

کو دونگیو مدیرکل فائو تاکید کردن که این مسئله می‌تواند حدود ۵۰ کشور را تحت تاثیر قرار دهد که عرضه گندم آن‌ها حدود ۳۰ درصد به روسیه و اوکراین بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از این کشورها، کشورهای کمتر توسعه یافته یا کم درآمد با کمبود مواد غذایی در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه هستند.

مدیرکل فائو همچنین گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی نیز برای تامین ۵۰ درصد عرضه کود به روسیه وابسته هستند.

به گفته دونگیو، قیمت مواد غذایی از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، تحت تاثیر شیوع بیماری کووید-۱۹ افزایش یافته است اما به موجب افزایش تقاضا و هزینه‌های حمل‌ونقل و اختلال و وقفه‌ها در بنادر، قیمت تمام شده مواد غذایی در فوریه ۲۰۲۲ رکورد زد.

در گزارش فائوآمده است: شدت و مدت درگیری اوکراین نامشخص است. اختلالات احتمالی در فعالیت‌های کشاورزی از سوی این دو صادرکننده عمده کالا می‌تواند در شرایطی که قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی و نهاده‌ها بالا و پر نوسان است، ناامنی غذایی جهانی را به طور جدی افزایش دهد.

فائو پیشتر نیز در گزارشی اعلام کرد، روسیه موفق شد تا در سال ٢٠٢٠، ٨٦ میلیون تن از غلات پر مصرف جهان را تولید کند.

این کشور در سال ٢٠٢١ همچنان جایگاه خود را حفظ کرد و برای دومین سال متوالی وضعیت جدید خود را به عنوان فروشنده برتر محصولات کشاورزی تداوم بخشید.

 

نظر شما