شناسهٔ خبر: 53053900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش ها به حملات موشکی در اربیل؛ سپاه پاسداران: شب گذشته مرکز راهبردی صهیونیست‌ها مورد هدف موشک های ما قرار گرفت/ آمریکا: «کار ایران و تلافی حملات اسرائیل به سوریه بود»/ عراق: منتظر پاسخ ایران هستیم، این حمله «تجاوز به امنیت» مردم ماست

صاحب‌خبر -

شفقنا- بامداد امروز رسانه های خبری از وقوع چندین انفجار شدید در مرکز اقلیم کردستان عراق در پی حمله راکتی به کنسولگری آمریکا خبر دادند. در لحظات اولیه برخی منابع دلیل این انفجارات را ناشی از اصابت چندین موشک بالستیک دانسته  و خبر دادند که این موشک ها از خارج عراق و در پاسخ به حملات اخیر اسرائیل به سوریه شلیک شده است. وزارت داخله اقلیم کردستان اعلام کرد که حمله به اربیل با ۱۲ موشک بالستیک دوربرد و از شرق و خارج از مرزهای عراق صورت گرفت.  

سپاه پاسداران: شب گذشته مرکز راهبردی صهیونیست‌ها مورد هدف موشک های ما قرار گرفت

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: شب گذشته مرکز راهبردی صهیونیست‌ها مورد هدف موشک های نقطه زن سپاه پاسداران قرار گرفت.

به گزارش شفقنا، متن بیانیه به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس؛ شب گذشته مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هرگونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.

توئیت شمخانی با هشتگ «تنبیه رژیم صهیونیستی» و «مذاکرات وین»

علی شمخانی مشاور امنیت ملی ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: میدان و دیپلماسی ابزارهای تولید قدرت جمهوری اسلامی ایرانهستند که به تناسب برای دفاع از منافع و امنیت ملیبصورت هوشمندانه بکارگرفته می‌شوند. تجربه بیش از ۴۰ سال انقلاب به مردم ایران آموخته که اتکا به شرق و غرب حقوق و امنیتشان را تامین نمی‌کند.

آمریکا: مجتمع و پرسنل کنسولگری آمریکا هیچ آسیبی ندیده است

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «حمله به کنسولگری خود در اربیل را محکوم می‌کنیم و مقامات عراقی و کُرد در حال بررسی این حادثه هستند».

این مقام آمریکایی همچنین گفت که مجتمع کنسولگری آمریکا هیچ آسیبی ندیده است و «حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل تلفات یا خسارتی بر جای نگذاشت».

مقام‌های آمریکایی: این حملات انتقام حملات هوایی اسرائیل در سوریه بود 

روزنامه وال استریت ژورنال همچنین گزارش کرد که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که حملات موشکی بامداد امروز، انتقام حملات هوایی روز دوشنبه هفته گذشته رژیم صهیونیستی در سوریه بوده است و «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از این حملات گفته بود که ایران گام‌هایی را برای مسئول نگه داشتن رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد.

طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفته است: دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در حال بررسی این حادثه هستند.»

نخست وزیر عراق: حمله به اربیل، حمله به امنیت مردم ماست 

در پی حملات موشکی بامداد امروز یکشنبه به اربیل و ساختمان کنسولگری آمریکا و شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در اقلیم کردستان عراق، نخست وزیر و دیگر مسئولان عراق این حمله را محکوم کردند.

به گزارش شفق نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز یکشنبه، حملات موشکی که اربیل را هدف قرار داد، «حمله‌ به امنیت مردم عراق» توصیف کرد.

الکاظمی در توئیتی نوشت: ما به هر گونه آسیبی که به امنیت شهرهایمان و امنیت شهروندانمان وارد شود، رسیدگی خواهیم کرد.

نماینده عراقی: دولت در خصوص عملیات‌های ترکیه و آمریکا و فعالیت موساد در خاک عراق سکوت کرده است

شفقنا- «محمد اللکاش» نماینده جریان الحکمه در پارلمان عراق از استانداردها و مواضع دوگانه برخی طرف‌ها و گروههای سیاسی در قبال حملات ترکیه، آمریکا و فعالیت موساد در خاک عراق انتقاد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، او به وبگاه المعلومه گفت که ضعف در دولت فعلی، موجب شده است تا ترکیه و کشورهای دیگر اقدام به عملیات تروریستی در خاک عراق کنند و برخی گروههای سیاسی در این باره دچار استانداردهای دو گانه شده‌اند.

اللکاش افزود: «حضور نظامی و فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورها همچون ترکیه و آمریکا، علاوه بر حضور مراکز راهبردی موساد در خاک عراق، نقض آشکار حاکمیت کشور است. مردم عراق به طور گسترده از بمباران‌ استان‌های شمالی توسط ترکیه در آزار و اذیت هستند و هیچ تحرکی و عکس‌العملی از سوی دولت در این باره دیده نمی‌شود.»

این عضو جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد که گروههای سیاسی شیعه همچنان «عملیات‌های تروریستی» ترکیه و آمریکا را محکوم کرده از سکوت برخی گروههای سیاسی در قبال موارد ذکر شده متعجب هستند.

 

استاندار اربیل: دو نفر در حمله موشکی اخیر زخمی شدند

از سوی دیگر، «امید خوشنام»، استاندار اربیل هم اعلام کرد طی حمله موشکی بامداد امروز ۲ نفر به صورت سطحی زخمی شدند.

وی تاکید کرد: وضعیت اکنون در استان اربیل امن است.

پیش از این، وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود در شامگاه۱۲/۱۳-۳-۲۰۲۲ ساعت یک بامداد ۱۲ موشک بالستیک دوربرد از شرق و خارج از مرزهای عراق به سمت ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل و مناطق غیرنظامی نزدیک به ساختمان کانال کردستان ۲۴ و اطراف آن شلیک شد.

در این بیانیه آمده بود، این حمله منجر به وارد آمدن خسارت‌های مادی به ساختمان‌ها و منازل شد اما به جز یک جراحت سطحی در یکی از غیرنظامیان، تلفات جانی نداشت.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق: منتظر توضیح صریح و واضح ایران هستیم

شورای وزارتی امنیت ملی عراق شورای وزارتی امنیت ملی عراق شورای وزارتی امنیت ملی عراق

شورای وزارتی امنیت ملی عراق تاکید کرد که حمله به اربیل ناقض قوانین بین المللی است و عراق بارها مخالفت خود را با نفض حاکمیت خود و استفاده از اراضی عراق برای تسویه حساب‌ بین طرف‌ها و کشورهای مختلف را اعلام کرده است.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق حمله موشکی ایران به اربیل را حمله به اصل حسن همجواری میان عراق و ایران و روابط تاریخی میان دو ملت دانست.

این شورا افزود که عراق از کانال های دیپلماتیک خواستار توضیح صریح و واضح ایران درباره این حمله شده و منتظر موضع رهبران سیاسی ایران در رد کردن این حمله است.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق اعلام کرد که شورای وزارتی امنیت ملی عراق امروز یکشنبه به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، نشستی اضطراری به منظور بررسی حمله موشکی به شهر اربیل برگزار کرد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پیشتر با انتشار توئیتی نوشت که حمله‌ای که اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت تعرض به امنیت ملت عراق است و در این باره با رئیس دولت اقلیم کردستان گفت‌وگو کرده و تحولات را پیگیری می‌کند.

بامداد امروز (یکشنبه 13 مارس) دستگاه مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ساعت 1 بامداد به وقت محلی شهر اربیل هدف 12 موشک بالستیک قرار گرفت.

سپاه پاسداران ایران هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک مرکز اسرائیلی در اربیل را با موشک های قدرتمند هدف حمله قرار داده است.

مقتدی صدر: اربیل جز برای اعتدال، حاکمیت و استقلال زانو نخواهد زد

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر هم درباره موشک‌باران شهر اربیل که به ایستگاه ماهواره‌ای کردستان ۲۴ در نزدیکی ساختمان در حال ساخت کنسولگری آمریکا آسیب وارد کرد، اظهار نظر کرد.

وی با محکوم کردن این اقدام در توئیتر نوشت که کردها ریه عراق و بخش جدا نشدنی آن هستند.

صدر ادامه داد، اربیل جز برای اعتدال، حاکمیت و استقلال زانو نخواهد زد و کردها را به صبر تا رسیدن به دولت اکثریت ملی فراخواند.

 

مدیریت فرودگاه بین‌المللی اربیل از ادامه پروازها در این فرودگاه خبر داد

مدیریت فرودگاه بین‌المللی اربیل از ادامه پروازها در این فرودگاه خبر داد و گفت فرودگاه شاهد توقفی در پروازها نبود.

وزارت حمل و نقل و ارتباطات اقلیم کردستان عراق نیز گفته است که تردد هوایی در فرودگاه بین‌المللی اربیل عادی است و فرودگاه هیچ آسیبی ندیده و هدف قرار نگرفته است.

این وزارت خانه افزود: اخبار مربوط به توقف تردد هوایی بی اساس است.

اداره مبارزه با تروریسم کردستان عراق اعلام کرد که ۱۲ فروند موشک دور برد از خارج از عراق به سمت اربیل شلیک شد در حالی که هیچ طرفی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

منابع همچنین از تیراندازی گسترده در آسمان اربیل و پرواز یک فروند پهپاد ناشناس بر فراز مرکز منطقه کردستان عراق خبر دادند.

شاهدان عینی گفتند که همزمان با حملات کنسولگری آمریکا در اربیل زنگ خطر را به صدا درآورد و آسمان شهر شاهد پرواز شدید بالگردهای آمریکایی در مجاورت کنسولگری و ساختمان‌های مجاور بود.

همچنین گزارش شد مقر شبکه کردستان ۲۴ در صلاح الدین به خاطر نزدیک بودن به ساختمان کنسولگری در این حملات هدف قرار گرفت که باعث خسارات مادی به این ساختمان شد.

«امید خوش‌ناو» استاندار اربیل نیز با تائید حملات موشکی به اربیل گفت که هدف حملات مشخص نیست که آیا کنسولگری آمریکا باشد یا فرودگاه بین‌المللی اربیل».

وزارت داخله اقلیم کردستان: حمله به اربیل با ۱۲ موشک بالستیک دوربرد و از شرق و خارج از مرزهای عراق صورت گرفت 

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق تاکید کرد موشک‌های شلیک شده به سمت کنسولگری امریکا در اربیل از خارج از عراق پرتاب شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بغداد الیوم، وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شامگاه امروز، ۱۲ موشک بالستیک دوربرد از شرق و خارج از مرزهای عراق به سمت ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل و مناطق غیرنظامی نزدیک به ساختمان کانال کردستان ۲۴ و اطراف آن شلیک شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، این حمله منجر به وارد آمدن خسارت‌های مادی به ساختمان‌ها و منازل شد اما به جز یک جراحت سطحی در یکی از غیرنظامیان، تلفات جانی نداشت.

وزارت داخله اقلیم کردستان در پایان اظهار داشت: پلیس و نیروهای امنیتی تحقیقات درباره این حمله را آغاز کرده اند و به زودی نتایج آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید، ما به شهروندان اربیل و اهالی اقلیم کردستان اطمینان می دهیم که اربیل امن است و این چنین باقی خواهد ماند.

 

نظر شما