شناسهٔ خبر: 53038277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار مذاکرات وین؛

توقف مذاکرات احیای برجام به دلیل عوامل خارجی/ دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد

صاحب‌خبر -
توقف مذاکرات احیای برجام به دلیل عوامل خارجی/ دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد

خبرگزاری آریا-هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نسبت به ازسرگیری سریع گفتگو‌ها ابراز امیدواری کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،خبرنگار وال استریت ژورنال روز جمعه در توییتی به نقل از انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین درخصوص بازگشت مجدد به مذاکرات نوشت: امیدوارم که این اتفاق به زودی بیفتد. نماینده چین در مذاکرات وین نیز نسبت به ازسرگیری مذاکرات در عرض دو روز ابراز امیدواری کرده است.
نماینده چین در مذاکرات وین نیز نسبت به ازسرگیری مذاکرات در عرض دو روز ابراز امیدواری کرده است.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.
سعید خطیب زاده نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به تنفس در مذاکرات نوشته بود: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

توقف مذاکرات احیای برجام به دلیل عوامل خارجی
بورل در توئیتی در این باره نوشت: وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.
بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی خبر داد. وی افزود: متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و انعقاد توافق ادامه خواهم داد.
وی افزود: به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و انعقاد توافق ادامه خواهم داد.
گفتنی است پیش از این استفانی لیشتنشتاین خبرنگار پولتیکو گفته بود که مذاکرات به دلیل درخواست دقیقه نودی روسیه برای تضمین، به بن بست خورده و به احتمال زیاد فردا موقتا مذاکرات متوقف می شود.ساعاتی پس از این خبر خبرگزاری دولت به نقل از برخی منابع این خبر را تکذیب کرده بود.

کاخ سفید: چند هفته ای است که به توافق احیای برجام نزدیک شده ایم
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه مدتی است به توافق نزدیک شده ایم، گفت که پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است. جن ساکی تصریح کرد ما به این گفتگوهای دیپلماتیک ادامه می دهیم و به نفع همه ما است که در پای میز مذاکره باقی بمانیم.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید این مطلب را روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی بیان کرد که از او نظر کاخ سفید در مورد اظهارات فرانسه مبنی بر اینکه فرصت رسیدن به توافق هسته با ایران رو به اتمام است، پرسیده شد.
این مقام دولت دموکرات جو بایدن افزود، ما مدتی و چند هفته ای است به توافق نزدیک شده ایم.
سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است. بنابراین من این ارزیابی را انجام نمی دهم.
جن ساکی تصریح کرد ما به این گفتگوهای دیپلماتیک ادامه می دهیم و به نفع همه ما است که در پای میز مذاکره باقی بمانیم.
خبرگزاری فرانسه به نقل از «آنه کلر لجندر» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته بود: توافق هسته‌ای با ایران «بسیار نزدیک» است و تاخیر در مذاکرات باعث می‌شود تا توافق برای احیای برجام به خطر بیفتد.
وی افزود: ما به توافق بسیار نزدیک هستیم و ضروری است تا زمانی که هنوز می‌توانیم، مذاکرات را به نتیجه برسانیم.
وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه پس از دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در پاریس اعلام کرد که پاریس و واشنگتن اتفاق نظر دارند تا به همکاری نزدیک در جهت رسیدن به یک توافق مرتبط با مذاکرات هسته ای ادامه دهند.
اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکا درباره مذاکرات وین در حالی است که یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات وین به ایرنا گفته است: گفتگوهای وین به دلیل ابتکارعمل ها و حسن نیت ایران طی چند هفته گذشته پیشرفت های قابل توجهی را داشته است. توافق ایران و آژانس برای ترسیم نقشه راه مشترک به منظور حل موضوعات باقیمانده شاهد این مدعاست
به گفته این منبع در نقطه مقابل تیم امریکایی با کندی در تصمیم گیری سیاسی، روند دستیابی به یک توافق خوب را معطل کرده است. تیم آمریکایی در وین نیز منتظر دریافت دستورالعمل های لازم در خصوص موضوعات باقیمانده است. توافق در وین امروز بیش از هر چیزی نیازمند جواب امریکا به پیشنهادی مطرح شده در مذاکرات است.
از این رو، با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن در دسترس خواهد بود.
دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

دیدار برجامی اولیانوف و مورا در حاشیه مذاکرات وین
 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: صبح امروز با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که تصمیم گرفت در گفت‌وگوها وقفه بیاندازد، دیدار داشتم. با این حال وی گفت که حتی در حین این وقفه به همکاری با تمامی هیات‌ها جهت حل‌وفصل هرچه سریعتر مشکلات برجسته ادامه خواهد داد.
 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای علی‌رغم توقف موقتی مذاکرات به همکاری با تمامی هیات‌ها جهت حل‌وفصل مشکلات باقی‌مانده ادامه خواهد داد.
 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: صبح امروز با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که تصمیم گرفت در گفت‌وگوها وقفه بیاندازد، دیدار داشتم. با این حال وی گفت که حتی در حین این وقفه به همکاری با تمامی هیات‌ها جهت حل‌وفصل هرچه سریعتر مشکلات برجسته ادامه خواهد داد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در توییتر نوشت: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.
سعید خطیب زاده نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به تنفس در مذاکرات نوشته بود: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

انریکه مورا: با همه هیات ها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فایق آییم
انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین دقایقی پیش در جمع خبرنگاران درمورد مذاکرات گفت: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته‌های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم. من با همه هیات‌ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.
مورا دقایقی قبل در مقابل هتل کوبورگ محل برگراری مذاکرات هسته ای در وین، درجمع خبرنگاران افزود: در تلاش برای مذاکره با سایر طر ف ها هستیم.پپ
مورا در ادامه افزود: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.
مورا تاکید کرد بعنوان هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات باید بگویم که تمامی هئیت ها با روح روشن مصالحه با یکدیگر مذاکره کردند و آمریکا و ایران نیز رویکردی بسیار سازنده داشتند. نتیجه آنکه ما تقریبا به توافق رسیده ایم.
وی روحیه و جو مذاکرات را خوب توصیف کرد.
هماهنگ کننده اروپایی گفت وگوها گفت که قرار است هئیت های مذاکره به کشورهایشان بازگشته و هرچه زودتر برای انجام مذاکراتی موفقیت آمیز بازگردند

اولیانوف: جمع بندی توافق احیای برجام فقط به روسیه بستگی ندارد
 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در جمع خبرنگاران در واکنش به توقف مذاکرات وین ضمن بیان این که اطلاعی از وجود بن‌بستی در مذاکرات ندارد، افزود: آنچه که مهم است و باید بگویم این است که جمع بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد.
 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در جمع خبرنگاران در واکنش به توقف مذاکرات وین ضمن بیان این که اطلاعی از وجود بن‌بستی در مذاکرات ندارد، افزود تماس‌ها ادامه می‌یابد.
مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین گفت: می دانید که مذاکره کنندگان اروپایی هفته پیش رفتند و سایرین هم شاید چنین کاری کنند. ما در ارتباط با هم خواهیم بود.
خبرگزاری دولت درمورد توقف مذاکرات احیای برجام: لازم است آمریکا و روسیه مسئله ی موجود میان خود را حل کنند
وی افزود: آنچه که مهم است و باید بگویم این است که جمع بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد.
اولیانوف در ادامه گفت: بازیگران دیگری هم هستند که نیازمند زمان بوده و دغدغه‌های بیشتری دارند.

روسیه قرار است تا چند روز دیگر درمورد بحث ضمانت‌های درخواستی اش پاسخ بدهد
رویترز نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که روسیه قول داده است تا چند روز دیگر درباره ضمانت‌هایی که در مذاکرات احیای برجام درخواست کرده، پاسخ دهد و افزود که هنوز برخی مسائل فنی بین آمریکا و ایران وجود دارد که باید حل شود.
رویترز نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که روسیه قول داده است تا چند روز دیگر درباره ضمانت‌هایی که در مذاکرات احیای برجام درخواست کرده، پاسخ دهد و افزود که هنوز برخی مسائل فنی بین آمریکا و ایران وجود دارد که باید حل شود.
 این مقام با اشاره به عدم پذیرش درخواست روسیه، گفت: «آنها به این پاسخ ما دارند فکر می کنند و در این میان ما نمی توانیم [مذاکرات را] جلو ببریم.»
این مقام اتحادیه اروپا اظهار داشت که «روسیه گفته است طی چند روز آینده پاسخ خواهد داد. ما نمی توانیم اینطور ادامه دهیم.»
این مقام افزود: واشنگتن و تهران هنوز با مسائل فنی مواجهند که باید قبل از نهایی کردن توافق برای احیای توافق هسته ای 2015 حل و فصل شوند. این موارد مربوط به نحوه لغو تحریم ها بودند نه اینکه کدام تحریم ها.

دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد 
یک دیپلمات اروپایی روز جمعه گفت که در صورت مانع‌تراشی و پافشاری روسیه برای دریافت تضمین در مذاکرات هسته‌ای وین، انتخاب «گزینه‌های دیگر» ممکن است. ما نمی‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد
یک دیپلمات اروپایی روز جمعه گفت که در صورت مانع‌تراشی و پافشاری روسیه برای دریافت تضمین در مذاکرات هسته‌ای وین، انتخاب «گزینه‌های دیگر» ممکن است.
وی بدون اینکه به جزئیات بیشتری درباره «گزینه‌های دیگر» احتمالی اشاره کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر در نهایت این مانع‌تراشی روسیه پابرجا بماند، ما مجبور خواهیم شد به گزینه های دیگر نگاه کنیم. ما نمی‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد»

نماینده انگلیس در مذاکرات وین: اگر عوامل خارجی در چند روز آینده حل و فصل نشود احتمالا توافق را از دست خواهیم داد
«استفنی القاق» رئیس هیات انگلیس در مذاکرات وین در توئیتی درباره توقف مذاکرات احیای برجام نوشت: عمیقا ناامیدکننده، مذاکرات وین متوقف شد. توافق منصفانه و جامع روی میز است و آماده نتیجه‌گیری هستیم. عوامل خارجی باید در چند روز آینده حل و فصل شوند وگرنه احتمالا توافق از بین خواهد رفت.
«استفنی القاق» رئیس هیات انگلیس در مذاکرات وین در توئیتی درباره توقف مذاکرات احیای برجام نوشت: عمیقا ناامیدكننده، مذاكرات وین متوقف شد.
وی افزود: توافق منصفانه و جامع روی میز است و آماده نتیجه‌گیری هستیم. ایران و امریكا سخت كار كرده‌اند تا اختلافات نهایی را حل كنند. تروییکا(انگلیس، فرانسه و آلمان) هم اکنون آماده انعقاد این توافق هستند. 
نماینده انگلیس در مذاکرات وین در انتها نوشت: عوامل خارجی باید در چند روز آینده حل و فصل شوند وگرنه احتمالا توافق از بین خواهد رفت.
گفتنی است که بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش از وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی خبر داد و افزود:  به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و انعقاد توافق ادامه خواهم داد.

 

نظر شما