شناسهٔ خبر: 53054894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

آمریکا: به دستیابی توافق در وین نزدیکیم/ فرانسه: توافق خوب روی میز است

صاحب‌خبر -
آمریکا: به دستیابی توافق در وین نزدیکیم/ فرانسه: توافق خوب روی میز است
خبرگزاری آریا-سه کشور اروپایی عضو برجام در واکنش به وقفه ایجاد شده در هشتمین دور مذاکرات وین، تاکید کردند که یک توافق جامع و منصفانه روی میز و آماده نهایی شدن است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازاسپوتنیک ، سه کشور اروپایی عضو برجام در واکنش به وقفه ایجاد شده در هشتمین دور مذاکرات وین، ضمن ابراز تاسف از این وقفه، تاکید کردند که توافق روی میز و آماده نهایی شدن است.
مذاکره‌ کنندگان انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کردند: ناامید کننده است که هماهنگ‌ کننده اتحادیه اروپا مجبور شد در مذاکرات وین وقفه ایجاد کند. یک توافق منصفانه و جامع روی میز آماده است تا به نتیجه برسد و به همین دلیل است که مذاکره‌ کنندگان سه کشور اروپایی هفته گذشته وین را ترک کردند، کار آن‌ها در حال به نتیجه رسیدن است.
آنها افزودند: درک ما این است که ایران و آمریکا برای حل و فصل مسائل دوجانبه نهایی سخت کار کرده‌اند و به همین دلیل آماده هستیم که این توافق را اکنون نهایی کنیم.
تروئیکای اروپایی در ادامه بدون اشاره به عامل اصلی وضعیت موجود یعنی آمریکا که به دلیل خروج یکجانبه از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران و سپس طرح درخواست‌های غیرمنطقی در طول مذاکرات، دستیابی به توافق را با کندی و پیچیدگی‌های جدی مواجه کرده و همچنین بدون پرداختن به عدم پایبندی خود به تعهدات برجامی، اعلام کردند "هیچ کس نباید به دنبال سوءاستفاده از مذاکرات برای اخذ تضمین‌های جدا از برجام باشد. این (مسئله) خطر فروپاشی توافق را به همراه دارد و مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه بین‌المللی را از اطمینان لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌کند."
"جوزپ بورل" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی اعلام کرد به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. وی افزود: "متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد". بعد از اعلام این وقفه، "انریکه مورا" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین هم در اظهارنظری، ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین برای حصول نتیجه به زودی از سر گرفته شود.
"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این توئیت بورل اعلام کرد: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.
گفتنی است تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد در این مدت با عزمی جزم به منظور حصول توافقی خوب و قوی در بردارنده خطوط قرمز و تامین کننده حقوق ملت ایران، در وین حضور داشت و در این مدت نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی رایزنی‌هایی را با طرف‌های مرتبط و به ویژه جوزپ بورل صورت داد که آخرین گفت‌وگو در این زمینه پنجشنبه انجام شد. وزیر امور خارجه خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد

ادعای نماینده عربستان در وین علیه برنامه هسته‌ای ایران
نماینده دائم عربستان در سازمان‌های بین المللی ادعاهایی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مطرح کرد.
به گزارش روزنامه الیوم، عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور نزد سازمان های بین المللی در وین در نشستی مدعی شد که کشورش نگران "سیاست های ایران در نتیجه نبود گزارشات و اطلاعات در خصوص امنیت نیروگاه هسته ای بوشهر است به ویژه اینکه ایران تنها کشوری است که نیروگاه هسته ای فعال دارد و تاکنون وارد توافق امنیت هسته ای نشده است".
وی در ادامه به گزارشات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر نظارت در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت اشاره کرد.
بن عبدالعزیز همچنین مدعی شد که ایران با گسترش فعالیت های هسته ای خود به نقض برجام ادامه می دهد و پایبندی به پروتکل های الحاقی را متوقف کرده است!
نماینده سعودی در سازمان های بین المللی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم انجام مطالبات این آژانس شد.
وی در ادامه ایران را به تعلل و اتخاذ سیاست های گمراه کننده در توافق کنونی متهم کرد و بر اهمیت وجود توافق فراگیرتر، قوی تر و طولانی تر تاکید کرد.
در حالی که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد، بن عبدالعزیز گفت که این توافق باید از هرگونه دستیابی ایران به سلاح هسته ای ممانعت کند و نگرانی کشورهای منطقه نسبت به گام های تنش زای ایران برای ایجاد بی ثبانی و ناامنی در منطقه از جمله برنامه هسته ای این کشور را جدی بگیرد.
این مقام سعودی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان ایران را به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم اتخاذ سیاست تعلل دعوت می کند به ویژه اینکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سفرهای متععدی به تهران داشته است و به منظور ایجاد راه حل برای اختلافات موجود، تلاش خستگی ناپذیری داشته است. عربستان از ایران خواسته است که از ایجاد تنش ها جلوگیری کند و امنیت و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار ندهد و به طور جدی وارد  مذاکرات در چارچوب برجام شود.
نماینده عربستان در سازمان های بین المللی مستقر در وین همچنین گفت: عربستان از تمام تلاش های بین المللی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند و امیدوار است که کشورهای عضو نیز به طور کامل از آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن برای تداوم تلاش های در راستای مقابله با اشاعه هسته ای حمایت کنند و این امر ثبات و امنیت را در منطقه خاورمیانه و جهان محقق می کند.

آمریکا: به حصول توافق احتمالی در وین نزدیکیم
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با بیان اینکه موضوعات باقی‌مانده در وین بسیار دشوار و پیچیده هستند، گفت: ما به حصول توافق احتمالی نزدیک هستیم.
 ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره توقف مذاکرات وین و تاثیر درخواست جدید روسیه بر روند این مذاکرات گفت که راب مالی رئیس هیات مذاکره‌کننده واشنگتن و تیم او برای مشورت به واشنگتن بازگشته‌اند.
بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، وی ادامه داد: آنها به پایتخت بازگشته‌اند چون پیش از این نیز گفته‌ایم که این، مذاکرات پیچیده‌ای است. ما هنوز در حال کار بر روی تعداد کمی،  تعداد بسیار کمی از موضوعات باقی‌مانده هستیم که بدون شک مسائل دشواری هستند.
پرایس با اشاره به اینکه مذاکرات میان ایران وآمریکا به صورت غیرمستقیم برگزار می‌شود، افزود: پس از یازده ماه مذاکره به تدریج توانستیم به این موضوعات اندک برسیم که سخت‌ترین مسائل (در این مذاکرات) هستند. این‌ها موضوعات پیچیده و چالش‌برانگیزی هستند. با این حال، ما هنوز بر این باوریم که به حصول توافق احتمالی نزدیک هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین گفت: اکنون زمان آن است که تمام طرف‌ها از خود جدیت نشان دهند. ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام می‌توانیم و می‌بایست به یک فهم مشترک برسیم اما زمان کمی برای انجام آن وجود دارد.
وی در ادامه تلاش کرد توپ را به زمین ایران و روسیه بیندازد و ‌گفت: همان‌طور که جوزپ بورل گفته است، ما (به حصول توافق) نزدیک هستیم اما عوامل خارجی هم هستند که اکنون در این مذاکرات مداخله می‌کنند. هیات‌ها به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند و تهران و مسکو نیز باید تصمیمات خود را بگیرند.
پرایس تصریح کرد: اگر اراده سیاسی در آنها وجود داشته باشد، اگر جدیت داشته باشند سپس ما همچنان مطمئن هستیم که می‌توانیم در یک زمان نسبتاً کوتاه به بازگشت متقابل به پایبندی (به برجام) برسیم.
وی در پاسخ به این سوال که “آیا واشنگتن نباید هیچ تصمیمی بگیرد؟” باز هم ایران و روسیه را مسئول به نتیجه رسیدن مذاکرات دانست و از ارائه پاسخ درست به آن طفره رفت.
این دیپلمات آمریکایی درباره درخواست جدید روسیه گفت: همان‌طور که پیش‌ از این گفته‌ایم تحریم‌های جدید روسیه به‌طور قطع هیچ ارتباطی با برجام ندارد. در واقع نباید هیچ ارتباطی با اجرای احتمالی برجام داشته باشد. ما قصد نداریم هیچ چیزی در ارتباط با این تحریم‌ها به روسیه بدهیم، نیازی هم به این کار وجود ندارد. برای رسیدن به یک توافق موفقیت‌آمیز درخصوص بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، هیچ چیزی لازم نیست.

نیکی هیلی: تلاش بایدن برای توافق با ایران باعث شرمساری می‌شود
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در توییتی از تلاش بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.
 نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل روز جمعه در توییتی نوشت: تلاش بایدن برای توافق با ایران باعث شرمساری آمریکا می‌شود. او با روسیه مذاکره می‌کند، به تروریست‌ها پول می‌دهد،  تهدید «مرگ بر آمریکا» ایران را نادیده می‌گیرد و به دشمنان‌مان التماس می‌کند تا ما را دوست داشته باشند. دیگر کافی است.

فرانسه: توافق خوب روی میز است
مذاکره‌کننده ارشد فرانسه در مذاکرات وین در توییتی هشدار داد که اگر توافق هسته‌ای هرچه زودتر به نتیجه نرسد امکان فروپاشی آن وجود دارد.
 فیلیپ ارورا، مذاکره‌کننده ارشد فرانسه در مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشت: تروئیکای اروپایی از اینکه انریکه مورا مجبور شد گفت‌وگوها درخصوص بازگشت به برجام را به دلیل عوامل خارجی متوقف کند، ناامید شده است. توافق خوب روی میز است. ضرورت حیاتی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وجود دارد و در صورت عدم موفقیت، توافق ازهم پاشیده خواهد شد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در توییتر نوشت: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.
سعید خطیب زاده نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به تنفس در مذاکرات نوشته بود: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

ابراز تاسف مذاکره‌کننده ارشد انگلیس نسبت به توقف مذاکرات وین
مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین ضمن ابراز تاسف از توقف این گفت‌وگوها اعلام کرد که تروئیکای اروپایی همین حالا نیز آماده پایان دادن به توافق است.
 استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشت: عمیقا از توقف مذاکرات وین ناامید شده‌ام. توافق جامع و منصفانه بر روی میز و آماده نتیجه‌گیری است. ایران و آمریکا برای حل‌وفصل مشکلات نهایی سخت تلاش کرده‌اند. تروئیکای اروپایی همین حالا آماده است به توافق خاتمه دهد. عوامل خارجی باید طی روزهای آتی حل شوند؛ وگرنه ممکن است توافق ازهم بپاشد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در توییتر نوشت: به دلیل عوامل خارجی، به مکث در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.
سعید خطیب زاده نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به تنفس در مذاکرات نوشته بود: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

علی باقری دیروز به تهران بارگشت
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیروز وین را به مقصد تهران ترک کرد.
به گزارش  العالم، علی باقری، عضو ارشد تیم کننده جمهوری اسلامی ایران در حالی وین را به مقصد تهران ترک کرد که ، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از ایجاد وقفه در مذاکرات وین خبر داد و درعین حال گفت که متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز با انتشار توییتی در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین گفت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.

 
 تروییکای اروپایی: توافق هسته‌ای باید فورا امضا شود
 یک  خبرنگار غربی که روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+4 را از نزدیک دنبال می کند، به نقل از سه کشور اروپایی نوشت که ایران و آمریکا اختلافات خود را حل و فصل کرده و توافق هسته ای باید به فوریت نهایی شود.
 استفانی لیختن اشتاین خبرنگار نشریه فارن پالیسی امروز در توییتهایی به نقل از مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی در گفت و گوهای رفع تحریم ها در وین نوشت: مایوس کننده است که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مجبور شد گفت و گوهای وین را متوقف کند. یک توافق جامع و منصفانه روی میز آماده انعقاد است؛ به همین دلیل مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی هفته پیش وین را ترک کردند چرا که کارشان را انجام داده بودند.
خبرگزاری رویترز هم بخش هایی از این بیانیه تروئیکای اروپایی را منتشر کرد.
لیختن اشتاین در توییتی دیگر به نقل از این مذاکره کنندگان نوشت: استنباط ما این است که ایران و آمریکا زحمات فراوانی کشیدند تا آخرین مسائل دوجانبه را حل و فصل کنند و بنابراین ما آماده ایم تا هم اکنون این توافق را منعقد کنیم.
براساس گزارش این خبرنگار، سه کشور اروپایی اعلام کرده اند: هیچ کشوری نباید به دنبال بهره برداری از مذاکرات برجام برای دستیابی به ضمانت هایی خارج از برجام باشد. چنین اقدامی خطر فروپاشی توافق را به همراه داشته، مردم ایران را از برداشته شدن تحریم ها و جامعه جهانی را از ضمانت های لازم در مورد برنامه هسته ای ایران محروم می سازد.توافق برجام روی میز است و باید با نهایت فوریت منعقد شود.
جوسپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا توییت کرد که به دلیل "عوامل خارجی"، مذاکرات وین به یک وقفه نیاز دارد.
بورل در ادامه این توییت نوشت: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.
هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجام تاکید کرد که به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا "بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم. "

 
 

نظر شما