شناسهٔ خبر: 53033545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عشقی در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد

تدوین لایحه تعارض منافع در دستور کار سازمان بورس/ جزئیات پرداخت سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حوزه‌های نظارتی به دنبال تکمیل کارهای روی زمین مانده بودیم. همچنین تدوین لایحه تضاد منافع را با همکاری مجلس در دستور کار قرار داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون عملکرد دوره جدید مدیریتی در ساختمان شیشه‌ای بازار سرمایه گفت: دولت تا نهم اسفند سال جاری ۸۳ هزارمیلیارد تومان فروش اوراق نقدی داشته است. در سال جاری ۹ مجوز موافقت اصولی صادر شده است که یک مجوز آن بعداز ۱۲ سال به کارگزاری داده شده است.

وی افزود: در حوزه‌های نظارتی به دنبال تکمیل کارهای روی زمین مانده بودیم. همچنین تدوین لایحه تضاد منافع را با همکاری مجلس در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی از کار‌های خوب در این دوره الزام شرکت‌ها برای پرداخت سود از طریق سجام است که امیدواریم بعداز این با کمک نمایندگان محترم به قانون دائمی تبدیل شود.

 

جزییات و مبلغ واریز سود سهام عدالت

عشقی با بیان اینکه ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر سهام‌دار عدالت داریم که یا در سجام ثبت‌نام کرده‌اند و یا شماره شبای بانکی خود را در اختیار ما گذاشته‌اند تصریح کرد: واریز سود سهام عدالت این افراد تا پایان امروز و با همکاری شبکه بانکی واریز خواهد شد. برای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی ۵،۳۹۹،۰۰۰ ریال، برای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی ۵،۷۵۲،۹۴۴ ریال و برای پرتفوی یک میلیون تومانی ۱۰،۸۱۳،۸۷۱ ریال سود واریز خواهد شد. این ارقام برای سهام‌دارانی است که پرتفوی سهام عدالت خود را تغییری نداده‌اند و برای سایر افراد این ارقام کمتر خواهد بود. از اوایل سال آینده به صورت تدریجی دامنه نوسان افزایش خواهد یافت و در مقاطع سه ماهه این موضوع با توجه بازخورد بازار، بازبینی می‌شود. در برنامه داریم که دامنه نوسان افزایش یابد و این مستلزم کاهش ریسک‌های سیاسی و تعیین شدن برخی مسائل مثل بودجه است.

وی ادامه داد: گسترش قرارداد‌های آتی در دستور کار قرار دارد و اکنون تابلوی معاملات نفتا و متانول در بورس انرژی راه‌اندازی شده است.

عشقی با بیان اینکه جذب سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای استارت‌آپ‌ها در بازار سرملایه از اقدامات ما در ماه‌های اخیر است گفت: همچنین سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه راه‌اندازی و مورد استفاده قرار گرفته است. سامانه‌های متعددی راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها سامانه یکپارچه مدیریت نهاد‌های مالی با رویکرد الکترونیکی کردن صدور مجوز است.

وی تصریح کرد: همچنین الکترونیکی شدن برگزاری مجامع شرکت‌ها به خوبی عملیاتی شد. تقویت صندوق تثبیت بازار هم از مواردی بود که در بودجه دیده شد و ما همواره پیگیریم تا مبالغ درنظر گرفته شده واریز و به کمک بازار بیاید. آموزش و ترویج سواد مالی برای ارتقا وضعیت بازار سرمایه بسیار مهم است که ما نیز به آن توجه ویژه داریم. توسعه مراکز آموزش و آزمون در شهر‌های مختلف و راه اندازی پلتفرم آموزشی تبسم در همین راستا در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اگر مشکل نرخ گاز حل نمی شد مشکلات زیادی را در آینده تجربه می‌کردیم تاکید کرد: هسته معاملات آماده شده و در حال حاضر ماژولهایی که باید به سامانه های پس از معاملات، محاسبه شاخص و نظارتی متصل سود در حال آزمایش است.

وی در ادامه تصریح کرد: در فرایندی منطقی سامانه بومی معاملات وارد مدار شده و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. پذیرش نخستین معدن طلا در بازار سرمایه از طریق فرابورس انجام شده است. اتاق امنی که تمام اطلاعات معاملات را منتشر خواهد کرد درنظر گرفته شده که در این اتاق امن بدون مشخص بودن مشخصات معامله‌گر، تمام جزییات معاملات مشخص خواهد بود.

عشقی افزود: این بخش هم برای کارهای پژوهشی و هم برای رصد عمومی معاملات مفید خواهد بود. راه اندازی دیتا سنتر بازار سرمایه در بورس ایران انجام شده است. ارتقاء جایگاه سند باکس بازار سرمایه انجام شده است. زیر ساخت لازم جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس نمیتواند بگوید چه زمانی ضرر سهام داران جبران خواهد شد تصریح کرد: در همین بازار افراد مختلفی هستند با سهام مختلف و پرتفوی مختلف و وضعیت آنان کاملا متفاوت است. در هیچ جای دنیا شاخص بورس را نمی‌توانند پیش بینی کنند پس نمی‌توان گفت که چه زمانی ضرر سهام داران جبران خواهد شد.

عشقی در ادامه تاکید کرد: قانون تجارت بسیار قدیمی است و آن زمان سامانه‌های الکترونیکی وجود نداشته است بنابراین قدیمی بودن قوانین مانع اقدامات فوری جهت تسهیل پرداخت سود یا ارسال حق تقدم است که نیازمند اصلاح می‌باشد.

در ادامه عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در خصوص هیچ سهمی چه استقلال و پرسپولیس و چه دیگر سهم‌ها و هیچ شرکتی، توصیه به خرید یا عدم خرید نمی‌کنیم. ارکان بازار قطعا نباید به این حوزه ورود پیدا کنند و اگر موردی باشد برخورد خواهیم کرد. در خصوص هیچ سهمی توصیه به خرید و فروش نداریم و رویکرد ما بحث شفاف سازی است.

وی ادامه داد: عرضه سرخابی ها، روند مثبت و خوبی بوده و انتشار صورت‌های مالی و رویداد‌های مالی که در سایت کدال منتشر می‌شود به شفاف سازی این باشگاه‌ها کمک خواهد کرد. فاز دوم بحث پرداخت سود این است که سود‌های رسوب کرده در شرکت‌ها را از طریق سجام پرداخت خواهیم کرد.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس در مورد هیچ سهمی، چه سهامی که پذیرش شده باشد و چه سهامی مانند پرسپولیس و استقلال که پذیرش نشده و فقط نمادشان در بازار پایه بازگشایی شده است، توصیه به خرید و فروش نمیکند و هیچ یک از ارکان بازار سرمایه یعنی سازمان، بورس و فرابورس هم به این قضیه ورود نخواهند کرد. ما در مورد هیچ سهمی توصیه به خرید و فروش نداریم و رویکرد سازمان، شفاف سازی و انتشار اطلاعات استاندارد است. اگر خارج از این چارچوب توصیه‌ای رخ بدهد قطعا رسیدگی خواهیم کرد.

اوجی افزود: فرابورس طی عرضه دو تیم فوتبالی در قالب همین چارچوب قانونی، تنها اقدام به هشدار و انتشار اطلاعات مربوطه کرد. قطعا دعوت همه به بازار سرمایه کار غلطی است. بازار بورس بازاری دارای ریسک است که همه نمی‌توانند به آن وارد و موفق شوند. بازار سرمایه دخالتی بر مبحث رمزارز نداشته است و فشار خاصی از طرف سازمان بورس در این زمینه وجود نداشته. بازار رمزارز به صورت عادی درحال فعالیت است.

وی با بیان اینکه اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم افتاد تشکیل کارگروه مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس است، تصریح کرد: در مباحث نرخ بهره، نظارت‌ها و ابزار‌ها و استفاده از زیرساخت‌های بانکی برای ارتقا بازار سرمایه، واریز سود از طریق سیستم بانکی و برخی موارد دیگر ماحصل همین جلسات مشترک است. برنامه‌های خوبی هم برای توسعه بازار سرمایه و شبکه بانکی در دستور کار داریم. بازار پول و بازار سرمایه کاملا بر یکدیگر موثر هستند بنابراین هماهنگی در این دو بخش مهم بسیار حائذ اهمیت است

نظر شما