شناسهٔ خبر: 53028137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اخبار اوکراین/ استولتنبرگ: سیاست ناتو عدم درگیری با روسیه است/اقدام ضد روسی بایدن/توقف مراودات عادی تجاری بین آمریکا و روسیه

رئیس جمهور آمریکا گفت که واشنگتن روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می‌کند.

صاحب‌خبر -

درگیری‌های اوکراین در حالی وارد شانزدهمین روز شده که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روسیه را به تحریم‌های گسترده‌تر به دلیل حمله به اوکراین تهدید کرد.

بخش چهل و پنجم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

19:40-  استولتنبرگ: سیاست ناتو عدم درگیری با روسیه است

پوتین می‌خواست ناتو از روسیه دور باشد اما امروز نیروهای ناتو به تقویت حضور خود در نزدیکی مرزهای روسیه می‌پردازند.

سیاست درهای باز ناتو بر اساس ارزش‌های دموکراتیک بوده و از هر کشوری که به دنبال پیوستن به ناتو باشد استقبال می‌کنیم.

سیاست ما حمایت از مرزهای کشورهای عضو و عدم درگیری با روسیه برای جلوگیری از تشدید درگیری‌هاست.

19:12- بایدن: درگیری میان روسیه و ناتو به جنگ جهانی سوم منجر می شود

رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه گفت که واشنگتن روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می‌کند.

وی افزود که آمریکا به همراه متحدانش روز جمعه اقداماتی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد.

بایدن افزود که آمریکا واردات الماس و محصولات دریایی را از روسیه ممنوع خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا افزود که واشنگتن به افزایش فشارها و اعمال تحریم علیه برخی ثروتمندان حامی ولادیمیر پوتین خواهد پرداخت.

وی اضافه کرد درگیری بین روسیه و ناتو منجر به جنگ جهانی سوم می شود، باید از آن اجتناب کرد

18:54- مسکو: اوکراین مانع خروج غیرنظامیان به سوی روسیه می‌شود

وزارت دفاع روسیه گفت که اوکراین تنها با دو گذرگاه انسانی از 10 گذرگاه پیشنهادی موافقت کرده و مانع از خروج غیرنظامیان به سوی روسیه می‌شود.

18:25- ماکرون روسیه را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روسیه را به تحریم‌های گسترده‌تر به دلیل حمله به اوکراین تهدید کرد./فارس

نخست وزیر لهستان: برخی می‌خواهند درهای اتحادیه اروپا را به روی اوکراین ببندند

نخست وزیر لهستان که در نشست اتحادیه اروپا در ورسای فرانسه شرکت می‌کند، به خبرنگاران گفت تعدادی از سران کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهند تا "درهای اتحادیه اروپا" را به روی اوکراین ببندند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «ماتئوش موراویسکی»، نخست وزیر لهستان عنوان داشت: من احساس می‌کنم که برخی از اروپایی‌ها می‌خواهند فکر کنند که بحران اوکراین حل‌وفصل شده است. اما این بحران هنوز برطرف نشده است. مردم برای دموکراسی، آزادی و امنیت ما می‌میرند، در حالی که برخی از رهبران می‌خواهند درهای اتحادیه اروپا را به روی اوکراین ببندند.

وی افزود: این منصفانه نیست و من آن دسته از سران کشورها را مورد خطاب قرار می‌دهم و از آن‌ها می‌خواهم تا موضع خود را تغییر دهند.

در اواخر ماه فوریه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از اتحادیه اروپا خواست تا اجازه دهد کشورش "فورا" به این اتحادیه بپیوندد.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در تاریخ اول مارس اعلام کرد: درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا تحت فرآیند تسریع مورد پذیرش قرار گرفته، ثبت شده و در دست بررسی است.

با این حال در روز نخست نشست ورسای با موضوع پذیرش سریع اوکراین در اتحادیه اروپا مخالفت شد.

بورل: وعده پیوستن اوکراین به ناتو اشتباه بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با تلویزیون LCI گفت، غرب درخصوص اینکه به اوکراین وعده عضویت در ناتو را داده، مرتکب اشتباه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان داشت: لحظات و موقعیت‌هایی وجود داشته‌اند که ما می‌توانستیم بهتر واکنش نشان دهیم. برای مثال، ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم؛ به خصوص مسئله پیوستن اوکراین به ناتو. این موضوع هرگز تحقق نیافت. فکر می‌کنم این اشتباه بود که وعده‌هایی دادیم که نتوانستیم به آن‌ها عمل کنیم.

وی افزود: غرب اشتباهاتی را درخصوص ایجاد روابط با روسیه مرتکب شد. بنابراین، ما فرصت نزدیک‌تر کردن روسیه به غرب را از دست دادیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرده است؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند.

لیز تراس: گروه ۷ بر روی بسته جدید تحریم‌های ضد روسی کار می‌کند

وزیر خارجه انگلیس گفت، کشورهای عضو گروه هفت در حال آماده سازی برای اعمال یک بسته جدید از تحریم‌ها علیه روسیه در ارتباط با حمله این کشور به اوکراین هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به این مساله که این اقدامات با هدف تضعیف اقتصاد روسیه است، گفت: گروه هفت از قبل بر روی بسته‌ای جدید از تحریم‌ها علیه مسکو کار می‌کند.

وی افزود، کشورهای غربی به دنبال متوقف کردن رئیس جمهوری روسیه برای تامین مالی "ماشین جنگ" این کشور هستند.

۲۴ فوریه سال جاری میلادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور آغاز حمله به اوکراین را به درخواست منطقه دونباس صادر کرد. وی تاکید کرده بود که مسکو برنامه‌ای برای اشغال قلمروهای اوکراین ندارد و هدفش غیرنظامی کردن و بیرون راندن نازی‌ها از این کشور است.

وزارت دفاع روسیه نیز گفته بود که سربازان این کشور شهرهای اوکراین را هدف قرار نمی‌دهند.

بایدن: آمریکا و متحدانش وضعیت رابطه تجاری با روسیه را لغو می کنند

رئیس جمهور آمریکا ضمن اعلام تحریم های بیشتر برضد مسکو و ممنوعیت در صادرات به روسیه و واردات از این کشور، مسکو را از داشتن وضعیت «روابط تجاری عادی دائمی» با غرب خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز جمعه اعلام کرد که آمریکا به همراه اتحادیه اروپا و کشورهای «گروه ۷» (G۷)، روسیه را از فهرست به اصطلاح ملت دوست بهره مند (وضعیتی که توسط یک دولت به کشور دیگر در تجارت بین المللی اعطا می‌شود) (most favored nation status) برای تجارت خارج خواهند کرد.

حذف مسکو از فهرست مذکور در واقع به این معنی است که روسیه دیگر از «روابط تجاری عادی دائمی» با غرب برخوردار نخواهد بود و غرب مجاز خواهد بود تعرفه‌های بیشتری را بر واردات روسیه اعمال کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده و شرکای G۷ تضمین خواهند کرد که روسیه نتواند از صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی کمک مالی دریافت کند.

وی همچنین افزود که مقامات ایالات متحده اجازه خواهند داشت سرمایه گذاری‌های آتی در هر بخش از اقتصاد روسیه را ممنوع کنند. طبق گفته بایدن، تحریم‌هایی که قبلاً برضد مسکو اعمال شده است، در حال در هم شکستن اقتصاد روسیه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که واشنگتن برای ممنوعیت واردات نوشیدنی‌، غذاهای دریایی و الماس از روسیه تلاش خواهد کرد. ایالات متحده همچنین صادرات کالاهای لوکس خود به روسیه را ممنوع خواهد کرد.

اورانیوم، رودیوم، پالادیوم و شمش نقره از دیگر کالاهایی هستند که احتمالاً تعرفه‌های بیشتری برای واردات آنها اعمال خواهد شد. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا گفت که روسیه در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین «تاوان سنگینی خواهد پرداخت».

تصمیم برای پایان دادن به روابط تجاری عادی با مسکو در پی تعدادی از تحریم‌های ضد روسیه است که توسط غرب پس از آغاز عملیات نظامی کرملین در اوکراین بر مسکو اعمال شد. در اوایل ماه مارس، کانادا وضعیت یاشده در بالا در تجارت با روسیه و بلاروس را لغو کرده بود.

کشورهایی که دارای وضعیت «ملت بهین‌دوست» هستند، ملزم به رفتار برابر با یکدیگر هستند. حدود ۱۸۰ کشور به غیر از کوبا و کره شمالی این وضعیت را دارا هستند.

گفتنی است که روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هدف این اقدام را «حفاظت از افرادی که به مدت هشت سال توسط رژیم کی یف در معرض قلدری و نسل کشی قرار گرفته اند»، نامید. همچنین این اتفاق پس از آن رخ داد که آمریکا و کشورهای غربی حاضر به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو نشدند.

برچسب‌ها:

نظر شما