شناسهٔ خبر: 52683367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

استولتنبرگ می‌گوید؛

پیوستن اوکراین به ناتو منتفی شد

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ضمن رد احتمال پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی در آینده ای نزدیک، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین نسبت به سال ۲۰۱۴ آموزش دیده و قوی‌تر شده‌اند.

صاحب‌خبر -

استولتنبرگ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس آمریکا گفت: هیچ جدول زمانی برای پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو مشخص نکردیم. برای متحدان ناتو کاملاً مشخص است که اوکراین و ۳۰ عضو ناتو باید در مورد عضویت این کشور تصمیم گیری کنند نه روسیه.

وی با اشاره به حمایت غرب از اوکراین، افزود: ما به آنها کمک می کنیم تا نهادهای دفاعی و امنیتی را برای تقویت دفاع سایبری خود نوسازی کنند. متحدان ناتو، ایالات متحده، انگلیس، کانادا و دیگران نیز آموزش های قابل توجه و انواع مختلف تجهیزات نظامی، سلاح های دفاعی به این کشور ارائه کرده اند. بنابر این نیروهای مسلح اوکراین در زمان حاضر با نیروهای مجهزتر و آموزش دیده‌تر نسبت به سال ۲۰۱۴ بسیار قوی‌تر هستند.

دبیر کل ناتو با تکرار ادعاهای غرب درباره تقویت قوای نظامی روسیه برای حمله به اوکراین، بیان کرد: هفته گذشته روسیه گفت که آنها عقب نشینی خواهند کرد. روسیه با نیروهای بیشتر و نزدیکتر به مرز اوکراین در حال تقویت قواست.

استولتنبرگ پیش‌تر نیز در مصاحبه با شبکه آلمانی "آ ار دی" مدعی شده بود که روسیه به دنبال حمله تمام عیار به اوکراین بوده و تمامی نشانه‌ها حکایت از آن دارد که روسیه در حال طرح‌ریزی یک حمله همه‌جانبه به اوکراین است.

روسیه، تضمین‌ها و درخواست‌های امنیتی از ایالات متحده آمریکا خواسته و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده؛ ضمن اینکه نگرانی از پیوستن اوکراین همسایه غربی روسیه به این ائتلاف نظامی نیز یکی دیگر از نگرانی های مسکو به حساب می آید./ایرنا

اوکراین: احتمال حمله روسیه در روزهای آینده منتفی است

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین با رد ادعاها در مورد حمله روسیه به کشورش اعلام کرد که صحبت کردن درباره حمله مسکو طی روزهای آینده، بی مورد است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رزنیکوف روز یکشنبه به شبکه اوکراینی ۱+۱ گفت: تا این ساعت روسیه هنوز حمله ای را به هیچ شهری که اوکراین را احاطه کرده، انجام نداده است. بنابراین، به نظر من بی مورد است که درباره حمله مسکو طی روزهای آینده صحبت کنیم.

با این حال وزیر دفاع اوکراین افزود: اما به این معنی نیست که خطرات کم است و هیچ تهدیدی وجود ندارد. می خواهم به شرکایمان یادآوری کنم که تهدید از سال ۲۰۱۳ وجود داشته است.

وی اضافه کرد که ارتش اوکراین برای رویارویی با نیروهای روسیه و مقاومت در برابر هرگونه حمله آماده است.

اظهارات وزیر اوکراینی در بحبوحه تنش های فزاینده در جمهوری های دونتسک و لوگانسک مطرح می شود.

شبه‌نظامیان محلی در این جمهوری ها از نقض متعدد آتش‌بس خبرداده‌اند و نیروهای کی‌یف را به حمله به قلمرو این دو جمهوری منفک شده از اوکراین متهم کردند.

پیش از این، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که مسکو هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد و نیروهای روسیه در قلمرو خودشان مستقر هستند و "هیچ کسی را تهدید نمی کنند."

گمانه زنی در رسانه های غربی در مورد برنامه روسیه برای حمله به اوکراین با وجود این واقعیت که برخی از نیروهای روسی پس از رزمایش مشترک با بلاروس به پایگاه های دائمی خود بازگشته اند، همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما