شناسهٔ خبر: 53022833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

زلنسکی: می‌خواهید بدانید روسیه چه برنامه‌ای دارد؟ ببینید دیگران را به چه متهم می‌‌کند

مقدمه‌چینی روسیه برای استفاده از سلاح شیمیایی؛ همان داستان سوریه!

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی با اشاره به ادعای روسیه درباره سلاح شیمیایی در اوکراین و فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در این کشور گفت: «هیچ سلاح کشتار جمعی یا شیمیایی در اوکراین تولید نشده است.»

ولودیمیر زلنسکی، ابراز نگرانی کرد که این ادعای مسکو درباره متهم کردن کی‌یف در واقع نشانه‌ای از برنامه‌ریزی برای حمله شیمیایی روسیه باشد. زلنسکی گفت: «بارها ثابت شده است، اگر می‌خواهید ببینید برنامه روسیه چیست ببینید دیگران را به چه چیزی متهم می‌کند.» پیش از این کاخ سفید و شماری از مقامات غربی درباره نارضایتی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه از روند کند پیشروی ارتش در اوکراین و به دنبال آن احتمال استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داده بودند. پیش از این کاخ سفید و شماری از مقامات غربی درباره نارضایتی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه از روند کند پیشروی ارتش در اوکراین و به دنبال آن احتمال استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داده بودند. جنایتی كه قبلا در سوریه مرتكب شده بود ولی آن را به گردن مخالفان بشار الاسد انداخت كه بعدها كارشناسان سازمان ملل پس از ماهها تحقیق، آن را تكذیب و صراحتا اعلام كردند كار خود نظامیان سوریه و روسیه بوده است!

نسل‌کشی و جنایت جنگی ارتش متجاوز پوتین؛ مردم در «جهنم» ماریوپل گیر افتاده‌اند
شانزدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین با ادامه حمله‌های سنگین توپخانه‌‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای مهم اوکراین ‌آغاز شد. به گفته مقامات محلی ادامه بمباران در ماریوپل این شهر را به «جهنم» تبدیل کرده است و مردم نمی‌توانند از آن خارج شوند. اقدام روز چهارشنبه روسیه در بمباران یک زایشگاه در این شهر «نسل‌کشی و جنایت جنگی» توصیف شده است. درگیری‌ها در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین هم تشدید شده و نیروهای اوکراین می‌کوشند مانع پیشروی ستون تانک‌های روسی شوند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه بنابر درخواست مسکو برای بررسی ادعای ساختگی روسیه درباره فعالیت‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین که سندی برای آن ارایه نداده است تشکیل جلسه دهد! این در حالی است که ارتباط آژانس هسته‌ای این سازمان با نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که به تصرف نیروهای روسیه درآمد، قطع شده است. دیدار وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین که پنجشنبه‌عصر در ترکیه برگزار شد مانند سه مذاکره صلح قبلی بین هیات‌هایی از مسکو و کی‌یف، بدون نتیجه پایان یافت.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف هم تصریح کرد که حدود نیمی از ساکنان پایتخت 3/5 میلیونی، این شهر را ترک کرده‌اند. او افزود که پایتخت به یک دژ نظامی تبدیل شده و تمام خیابان‌ها، ساختمان‌ها و مراکز بازرسی به‌شدت حفاظت می‌شوند.
نیروهای روسیه هم‌اکنون چهار شهر اوکراین را در محاصره خود دارند. تانک‌های ارتش روسیه همچنین در شمال شرقی کی‌یف استقرار یافته و طبق گزارش‌ها از صبح امروز حومه پایتخت اوکراین از جمله شهرهای اربین و پوچا شدیدا گلوله‌باران شده‌اند.
نیروهای ارتش اوکراین نیز از وجود نبردهای سنگین برای ممانعت از دستیابی نیروهای روسیه به جاده اصلی منتهی به کی‌یف خبر داده‌اند. از سویی وادیم پویچنکو، شهردار ماریوپل در یک ویدیو اظهار داشت که نیروهای روسیه پنج‌شنبه هر نیم ساعت این شهر را بمباران می‌کردند که به کشته و زخمی‌شدن بسیاری از غیرنظامیان از جمله چندین کودک و بزرگسال منجر شد. این مقام مسئول شرایط ماریوپل را ناگوار توصیف و اشاره کرد که تاکنون بیش از 1200 شهروند این شهر جان خود را در حملات 10 روز اخیر روسیه از دست داده‌اند. سازمان صلیب سرخ جهانی نیز از کمبود شدید غذا و آب در شهر ماریوپل خبر داد.
همزمان با این تغییرات، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که نیروهای روسی در شرق كیف، به 40 کیلومتری پایتخت اوکراین رسیده‌اند.
طبق تصاویر ماهواره‌ای، تانک‌ها و خودروهای زرهی روسیه به انجام تحرکات و جابجایی گسترده در شهرک‌های اطراف فرودگاه آنتونوف نیز اقدام کرده‌اند. مقام آمریکایی مذکور با اشاره به پیشروی‌های اندک نیروهای روسیه به سوی کی‌یف، از وجود نبردهای سنگین میان ارتش اوکراین و روسیه در اطراف پایتخت اوکراین خبر داد. به‌رغم پیشروی‌های اندک چند روز اخیر نیروهای روسیه، در گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا آمده که روس‌ها حداقل به 4 تا 6 هفته برای تصرف کی‌یف زمان نیاز دارند.

اوکراین: فرمانده ارشد روسیه کشته شد

نیروهای اوکراین می‌گویند یکی از فرماندهان ارشد ارتش متجاوز روسیه را در تله‌ای که برای تانک‌های روسیه خارج از کی‌یف گذاشتند، کشته‌اند. تصاویری که وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده است، نشان می‌دهد که ستون تانک‌های روسیه در شهر برواری، در شمال شرق پایتخت اوکراین گلوله‌باران می‌شوند و انفجار بزرگی ایجاد می‌شود.  اوکراین ادعا می‌کند که سرهنگ آندره ساخاروف کشته شده است. اما این خبر به‌طور مستقل تایید نشده است. مقامات اوکراین می‌گویند، نیروهای روسیه پس از ناتوانی در تصرف پایتخت، از دست دادن نیروها و تجهیزات به دفاع روی آورده‌اند. اوکراین می‌گوید در دو هفته‌ای که از حمله روسیه می‌گذرد، دست‌کم پنج ژنرال روس کشته شده‌اند. وزارت دفاع بریتانیا هم می‌گوید روسیه با روند ادامه‌دار خسارت‌ها مواجه است و شاید پوتین در نتیجه تلفات در بین فرماندهان ارتش به منابع دیگر برای حمله به اوکراین روی بیاورد.

نیروهای روسیه موسسه تحقیقات هسته‌ای خارکیف را گلوله‌باران کردند
آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین، تایید کرد که نیروهای روسی روز پنجشنبه یک موسسه تحقیقات هسته‌ای در شهر خارکیف را گلوله‌باران کرده‌اند. به گفته او، ساختمانی که در گلوله‌باران هدف قرار گرفته، دارای تجهیزاتی است که در صورت آسیب‌دیدگی آن‌ها امکان انتشار تشعشعات اتمی وجود دارد. اما دفتر رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده است که تاکنون هیچ تغییری در تشعشعات پس‌زمینه در این مکان مشاهده نشده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: کار روسیه جنایت جنگی است
لیندا تامس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت که اعمال روسیه علیه مردم غیرنظامی اوکراین «جنایت جنگی» به شمار می‌آید. او گفت: «حمله آنها به غیرنظامیان را به هیچ طریقی نمی‌توان توجیه کرد.» از سوی دیگر، سنای ایالات متحده با اکثریت قاطع آرا، بسته‌ای را برای کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین تصویب و آن را برای امضای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به کاخ سفید ارسال کرد. کمک مالی تصویب‌شده بخشی از یک لایحه بزرگ‌تر بودجه دولت فدرال آمریکا است و پیش از سنا، به تصویب مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا رسیده بود. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا پیش از رای‌گیری درمورد آن، در مجلس گفت: «ما برای غذا، دارو، سرپناه و حمایت از بیش از دو میلیون پناهنده که مجبور به ترک اوکراین شده‌اند، همچنین به‌منظور کمک مالی برای انتقال تسلیحاتی مانند موشک‌های جاولین و استینگر، میلیاردها دلار به اوکراینی‌ها می‌دهیم.»
 

نظر شما