شناسهٔ خبر: 53002329 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس:

نویسندگان دفاع مقدس بهترین سفیران ایران در مجامع خارجی هستند

روزنامه جوان

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نویسندگان دفاع مقدس بهترین سفیران ایران برای حضور در مجامع خارج از کشور هستند، می‌گوید: ما به عنوان سیاستگذار فرهنگی نتوانسته‌ایم از استقبال مردم استفاده و آثار را خوب معرفی کنیم، باید کار ترویجی کنیم و بخش حاکمیتی هم ظرفیت ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نویسندگان دفاع مقدس بهترین سفیران ایران برای حضور در مجامع خارج از کشور هستند، می‌گوید: ما به عنوان سیاستگذار فرهنگی نتوانسته‌ایم از استقبال مردم استفاده و آثار را خوب معرفی کنیم، باید کار ترویجی کنیم و بخش حاکمیتی هم ظرفیت ایجاد کند.
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که روز گذشته در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با ذکر حدیثی از امام حسین (ع) اظهار داشت: انقلاب ایران به برکت وجود بزرگوار امام خمینی (ره) باعث حجمی از اراده‌ها شد، در دفاع مقدس نیز اراده‌ها جمع شدند برای پاسداری از ارزش‌ها و حماسه بزرگ رخ داد. هر وقت در تاریخ دنیا اراده‌هایی به هم پیوند خوردند، اتفاقات بزرگی رخ داده است.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر تأکید از سوی رهبری برای اهتمام به بزرگداشت دفاع مقدس صورت می‌گیرد، برای پاسداشت هویت ملی است. خواستن برای اراده و اصلاح از مقدمات هویت ملی است، بنابراین توجه به آثار دفاع مقدس یک امر و ضرورت ملی است. احمدوند در ادامه سخنانش اظهار کرد: آنچه در ترویج ادبیات دفاع مقدس صورت گرفته، یک مقدمه واجب دارد، علاوه بر اینکه احتیاج داریم در تولید و عرضه آثار تلاش کنیم، یک ضرورت اساسی وجود دارد و آن اینکه باید به مشتاقان آثار هم توجه کنیم. باید نهاد‌هایی باشند که آثار را به خانه‌های مردم ببرند، کار ترویجی کنند، باشگاه‌های کتابخوانی تشکیل دهند و بخش حاکمیتی هم باید ظرفیت ایجاد کند. ضعف در زمینه توزیع نیز به این دلیل است که به گروه مخاطب به صورت منسجم آثار را ارائه نکرده‌ایم. ما به عنوان سیاستگذار فرهنگی نتوانسته‌ایم از این استقبال استفاده و آثار را خوب معرفی کنیم و به دست مخاطبان برسانیم.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آثاری که در چند سال اخیر در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شود از ارتقای کیفی خوبی برخوردار است. انتظار این بود که در اولین لایحه بودجه دولت مردمی با کمک مجلس توجه بیشتری به حوزه فرهنگ معطوف می‌شد. در این حوزه خلأ قابل‌توجهی دیده می‌شود. امیدواریم غیر از خرید آثار بتوانیم از برگزیدگان حمایت‌های دیگری نیز داشته باشیم. نویسندگان دفاع مقدس بهترین سفیران ایران برای حضور در مجامع خارج از کشور هستند.
سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این آیین با اشاره به اینکه انقلاب ما فرهنگی و شعار انقلاب نیز شعار فرهنگی بود، بیان کرد: موضوع جهاد تبیین یکی از ابعاد مهم در حوزه کتاب است، یعنی باید در تهیه و تدوین آثار و همه ابعاد فرهنگی از جمله کتاب موسیقی و اشعار، موضوع شهادت را در نظر بگیریم. باید انقلاب اسلامی را مخصوصاً به جوانان معرفی کنیم. امروز اگر اقتدار و عزت داریم، باید این‌ها را در آثارمان بیان کنیم که بدانیم چه دستاورد‌هایی داشته‌ایم. مظلومیتی را که انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت دارد، نویسندگان باید به جوانان منتقل کنند و در آثار بیان شود.
وی تصریح کرد: ادبیات نقش بی‌بدیلی در انتقال فرهنگ دارد. بعد از انقلاب اسلامی، ادبیات در کشور ما متحول شد. توجه به جنبه‌های ارزشی و زبان فارسی باید در ادبیات مورد توجه قرار گیرد. تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان نیز موضوع دیگری است که باید در این زمینه پیشرفت کنیم. باید از کودکان شروع کنیم. آموزش و پرورش باید در این زمینه ورود کند و نویسندگان بزرگ نیز در این زمینه آثاری ارائه کنند. در پایان این مراسم ضمن معرفی آثار و ناشران برتر، خادم نشر، منتقد برتر، داور منتخب، داور فعال، نویسنده فعال و فعال فرهنگی در بخش زنان و آقایان از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

نظر شما