شناسهٔ خبر: 53001772 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

موج حمایت از داریوش مهرجویی

اشاره: داریوش مهرجویی کارگردان 82 ساله سینمای ایران، بعد از فیلم «اشباح» (۱۳۹۲) پس از شش سال با «لامینور» به فیلم‌سازی روی آورد. او در این فیلم پس از ۴۰ سال با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر همکاری کرده است. فیلم «لامینور» در فهرست پیشنهادی شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی بود که پس از یک هفته از این فهرست حذف شد. وی یکشنبه‌شب با انتشار ویدیویی پروانه نمایش فیلم خود را نشان داد و گله کرد از اینکه گفته می‌شود این پروانه اعتبار ندارد. او اعلام کرد که مقابل وزارت ارشاد تحصن خواهد کرد. انتشار این ویدئوی اعتراضی واکنش‌هایی را در پی داشت. دراین‌ارتباط انجمن تهیه‌کنندگان، کارگردانان، انجمن منتقدان سینما و چند تن از چهره‌های سیاسی و فرهنگی در بیانیه‌هایی جداگانه به حاشیه‌های پیش‌آمده بر سر فیلم «لامینور» اعتراض کردند که در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

بازبینی فیلم‌های مجوز دار 
را متوقف کنید
اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما بیانیه‌ای را با حمایت از هر اقدام حق‌طلبی داریوش مهرجویی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:‌ «سینمای ایران با ابراز تأسف شدید از شرایط ناعادلانه به وجود آمده برای فیلم سینمایی «لامینور» استاد مهرجویی از هرگونه اقدام حق‌طلبانه ایشان حمایت کرده و به آن اقتدا می‌کند. اتحادیه تهیه‌کنندگان بسیار متأسف است که در اقدامی فراقانونی و خلاف عرف، مسئولان سینمایی با فیلمی که پروانه نمایش سفید از شورای قانونی قبل دریافت کرده و بر اساس ماده ۲۲ آیین‌نامه شورای صنفی نمایش سال ۱۴۰۰ که تصویب دولتی دارد و می‌تواند اکران شود، این‌گونه برخورد می‌کنند. اتحادیه و تمام آحاد تشکل‌های زیرمجموعه‌اش اعتقاد راسخ دارند که با توجه به اینکه دولت‌ها مسئولیت احترام به امضاء دولت‌های قبل را دارند، پروانه نمایش صادر شده شورای قبل باید پذیرفته و بازبینی فیلم‌های دارای پروانه نمایش متوقف شود، مضاف بر آنکه شأن و اعتبار و جایگاه استاد مهرجویی در سینمای ایران ورای همه این مناسبات است. اتحادیه اعلام می‌کند که تنها راه غلبه بر بحران به وجود آمده احترام و اجابت کامل به خواست استاد است که تماماً موردحمایت است.»

«لامینور» توقیف نیست
حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تأکید کرده که «لامینور» نه توقیف است و نه مشکلی برای دریافت پروانه نمایش دارد. فقط برای اکران نوروز انتخاب نشده است. این در حالی است که این فیلم همراه با «علفزار» در فهرست پیشنهادی شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی بودند و سازندگان آن‌هم تأکید دارند که اگر مشکلی وجود ندارد، پس از چند بار بازبینی پروانه نمایش فیلم را صادر کنند.

عرصه را بر فیلمسازان 
و بزرگان سینما تنگ نکنید
انجمن منتقدان سینما نیز درباره رفتارهای اخیر با داریوش مهرجویی با این عنوان که عرصه را بر فیلمسازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند، به این موضوع واکنش نشان دادند. به گزارش ایرنا، متن این بیانیه بدین شرح است: «انتشار و دیدن ویدئویی از استاد داریوش مهرجویی در اعتراض به حذف اکران نوروزی فیلم «لامینور» قلب هر انسان هنردوستی را به درد می‌آورد. مهرجویی از پیشگامان اندیشمند موج نوی سینمای ایران و جریان‌ساز سینمای آبرومند سال‌های پس از انقلاب است و این برخوردهای شرم‌آور با سینماگر ارزشمند و فرهیخته ۸۲ ساله در شأن نظام فرهنگی ما نبوده و نیست. مدیران سینما! عرصه را بر فیلمسازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند! این داستان‌ها عاقبت خوشی ندارد. آقایان! عرصه فرهنگ و هنر، زمینه گفت‌وگو و تعامل و مدارا و گشودگی است نه صحنه خشم و خودنمایی سلیقه‌های نازل و اثبات نشده. آقایان! فرصت تجدیدنظر در رأی بد، برای چنین روزهایی گذاشته شده است. ما خواهان دلجویی از استاد مهرجویی و رسیدگی به رفع موانع فیلم «لامینور» و اکران نوروزی آن هستیم. وقتی فیلم‌نامه یا فیلمی به‌طور کامل وارد شوراهای پروانه ساخت یا نمایش می‌شود و با مهر تأیید و موافقت از شورا بیرون می‌آید، برای تمدید زمان آن دیگر نیازی به تشکیل دوباره شورا نیست و این داستان محلی از اعراب ندارد. اکنون شایسته است با اعطای اکران نوروزی به فیلم یکی از عزیزترین طلایه‌داران سینمای پیشروی ایران، قدمی مثبت بردارید و «لامینور» را باافتخار اکران کنید و نقد را به منتقدان واگذارید.»

برخورد نامهربان با «مهرجویی» های ایران عزیز، راه صواب نیست
رئیس بنیاد امید ایرانیان بابیان اینکه برخورد نامهربانه با «مهرجویی» های ایران عزیز، راه صواب نیست، تأکید کرد که بکار گیری ابزار سلیقه‌ و سانسور، مانع از شناختی درست از ریشه‌های بحران جامعه و غلبه بر آن است. به گزارش ایسنا، متن یادداشت محمدرضا عارف در اینستاگرام به شرح زیر است: هنر، زبان انسان باشرافت، با کرامت و متخلق به اخلاق حسنه، برای بیان دردها، مصائب، معضلات و نیز ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جامعه برای غلبه بر بحران‌ها و رهایی از همه فرو بستگی‌ها و قیدوبندهای تحمیلی است که قرائت‌های ناسازگار با معنویت و عقلانیت بر جوامع انسانی تحمیل کرده‌اند. آنچه توسط هنر و هنرمند منتقل، منتشر و ارائه و توسط جامعه ادراک می‌شود، ریشه‌های این موانع و بیماری‌ها و راه غلبه بر آن‌ها بوده و بسی ارزشمند است. آنگاه‌که هنرمندی با ادب و آداب هنرمندانه خود، نسبت به مسئله‌ای درون جامعه هشدار می‌دهد، نشان از هشدار به عواقب یک بیماری است که در وجود انسان اولین، «فریاد ناشی از درد» نامیده می‌شد. جفا در حق هنر و هنرمند، جفا در حق سنت‌های اصیل و انسانی اسلامی-ایرانی و در تضاد با روح این فرهنگ غنی است. نگاه تنگ‌نظرانه باندی و جناحی به هنر و هنرمند به‌مثابه شکستن آیینه‌هایی است که مصائب زیرپوست اجتماع و ریشه‌های آن‌ها را نمایان می‌سازند. به‌کارگیری ابزار سلیقه‌ و سانسور، مانع از شناختی درست از ریشه‌های بحران و غلبه بر آن است. برخوردِ نامهربانه با «مهرجویی» های ایران عزیز، راه صواب نیست. هنرمندان و خردمندان را باید قدر شناخت و بر صدر نشاند.

چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمی‌کنید؟
به گزارش خبرآنلاین، علیرضا داوودنژاد در یادداشتی در واکنش به ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی نوشت: آقایان مسئول در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و اداره نظارت؛ اگر واقعاً قصد ضربه زدن به مهرجویی و صدمه زدن به فیلم «لامینور» را ندارید، چرا پروانه نمایش این فیلم را علی‌رغم تقاضای تهیه‌کننده تمدید نمی‌کنید و به دست او نمی‌دهید؟ آیا مصمم هستید پروانه نمایش‌های صادر شده در دولت قبل را از اعتبار ساقط کنید؟ چرا پروانه نمایش صادر شده فیلم «لامینور» را تمدید نمی‌کنید و به دست تهیه‌کننده آن نمی‌دهید؟

برچسب‌ها:

نظر شما