شناسهٔ خبر: 52998946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اخبار امروز اوکراین/اقدام ترکیه برای اعزام «جنگجو» به اوکراین/ انتقاد مارین لوپن به تحریم نفت روسیه/جانسون، پوتین را تهدید کرد

یک منبع خبری روسیه به نقل از معارض سوری، از اقدام ترکیه برای اعزام «جنگجو» به اوکراین خبر داد.

صاحب‌خبر -

در حالی که قرار است روز پنجشنبه (فردا) در ترکیه نشستی با حضور وزرای خارجه روسیه و اوکراین برگزار شود، یک رسانه روس از اقدام آنکارا برای اعزام شبه نظامیان سوری به اوکراین خبر داد.

طبق گزارش خبرگزاری «ریانووستی» روسیه، یک منبع معارضان سوری به این رسانه روس خبر داد، ترکیه شبه نظامیان سوریه را به اوکراین فرستاده است. این منبع  گفت: ترکیه بیش از ۲۰۰۰ جنگجو را از سوریه به قره‌باغ کوهستانی فرستاده بود تا در درگیری علیه ارمنستان در سال ۲۰۲۰ مشارکت کنند و اکثر آن‌ها پس از پایان درگیری‌ها در قره‌باغ ماندند».

به گفته این منبع معارض سوری، «ترکیه هم‌ اکنون بخشی از این جنگجوها که از سوریه و کشورهای دیگر هستند را از قره‌باغ به اوکراین فرستاده تا در کنار ارتش اوکراین علیه روسیه مبارزه کنند.

انتشار این خبر در شرایطی انجام شده که مقام‌های آنکارا طی روزهای اخیر بارها پیشنهاداتی را برای میانجیگری بین مسکو و کی‌یف مطرح کرده‌اند. در همین راستا قرار است فردا پنجشنبه «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و«دمیترو کولبا» همتای اوکراینی به ترکیه سفر و درباره برون رفت از بحران گفت‌و‌گو کنند.

پیش از این «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه شامگاه دوشنبه با شبکه خبری المیادین درباره اعزام تروریست‌ها به اوکراین صحبت کرده بود. وی با اشاره به اینکه غرب از تروریسم در سوریه حمایت کرد و این کشور به همین خاطر در کنار روسیه ایستاد، افزود: تروریستها در شمال سوریه [برای جنگ اوکراین] جذب می‌شوند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه (امروز) در جلسه حزب «عدالت و توسعه» ابراز امیدواری کرد دیدار وزرای امور خارجه اوکراین و روسیه در ترکیه به آتش‌بس دائمی ختم شود. به گفته اردوغان، کشورش وظیفه خود می‌داند که به رنج‌های مردم اوکراین خاتمه دهد و در این زمینه تلاش می‌کند تماس‌های دیپلماتیک برقرار کند/فارس

 مارین لوپن: تحریم نفت روسیه به معنی خودکشی است

نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاکید کرد که تحریم نفت و گاز روسیه به منزله خودکشی برای اروپاست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، «مارین لوپن» نماینده پارلمان فرانسه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مصاحبه با شبکه 2 این کشور ضمن مخالفت با تحریم نفت روسیه تاکید کرد، این کار برابر با خودکشی است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، لوپن درباره پیشنهادات اروپا برای تحریم نفت روسیه افزود: تلاش برای ضربه زدن به روسیه از طریق خودکشی یک روش بسیار ضعیف است. در این صورت اقتصاد ما اول در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد.

وی در ادامه هشدار داد، استفاده از ابزار تحریم یعنی تحریم مردم فرانسه، نهادهای فرانسوی و اقتصاد فرانسه که بعد از آن نیاز به سالها زمان برای احیا خود دارد.

مارین لوپن تاکید کرد، به عقیده من عواقب این اقدام بیشتر از عواقب همه گیری کرونا خواهد بود. بهترین راه برای حل این بحران استفاده از روشهای دیپلماتیک است.

تاکنون کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه تحریم کرده‌اند. این درحالیست که مقدار وابستگی این کشورها به بازار نفت روسیه بسیار کمتر از همتایان خود در اتحادیه اروپا است.

بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که در تحریم نفتی به آمریکا و انگلیس ملحق نخواهند شد.

رئیس‌جمهوری اوکراین قانون تشدید تبعات خیانت ملی را امضا کرد

رئیس‌جمهوری اوکراین قانونی جهت تشدید مسؤولیت و پیامدهای خیانت علیه امنیت ملی را امضا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه "قانون اوکراین" را تصویب کرد که مطابق با آن پیامد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی اوکراین ذیل حکومت نظامی تشدید می‌شود.

در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر شده آمده است که این قانون پیامدهای سخت‌تری برای خیانت و تخریب‌گرایی در نظر می‌گیرد که می‌تواند حبس ابد و مصادره اموال را شامل شود.

پیش از این تبعات خیانت به امنیت ملی در این کشور منجر به حبس تا سقف ۱۲ سال می‌شد.

آژانس انرژی اتمی اوکراین: کشور تا پیش از ۲۰۱۲ اورانیوم غنی داشت

مدیرکل آژانس انرژی اتمی اوکراین تصریح کرد که این کشور تا پیش از سال ۲۰۱۲ در ذخایر اورانیومی‌اش بسیار غنی بوده است.

به گزارش ایسنا، پیتر کوتین، مدیرکل آژانس انرژی اتمی اوکراین روز چهارشنبه گفت: تا سال ۲۰۱۲ اورانیوم با غنای بالا در اوکراین بود.

وی افزود: اوکراین تمامی موادهسته‌ای و اورانیوم با غنای بالا را در مارس ۲۰۱۲ ذیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موسسه فیزیک و فناوری خارکوف و موسسه تحقیقات هسته‌ای آکادمی ملی علوم در اوکراین به روسیه منتقل کرد.

این اظهارات در حالی است که در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر حملات شدید نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه برنامه‌ای برای اشغال خاک اوکراین ندارد و تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا با شکست مواجه شده است.

دفتر زلنسکی: کی‌یف آماده حل و فصل دیپلماتیک مناقشه با روسیه است

معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که کی‌یف آماده حل و فصل دیپلماتیک اوضاع اوکراین و مذاکرات مستقیم بین زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ایگور ژوکوا معاون دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با بلومبرگ گفت که ما برای حل و فصل دیپلماتیک آماده هستیم.

وی افزود: البته، ما آماده گفت‌وگو با فدراسیون روسیه در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات هستیم.

معاون دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد که این واقعیت که ولودیمیر زلنسکی "آماده گفت‌وگوی مستقیم با رئیس‌جمهوری پوتین است" بسیار مهم است.

به عقیده وی، تماس مستقیم بین زلنسکی و پوتین "برای پایان دادن به جنگ وحشتناک" ضروری است.

وی در عین حال تاکید کرد که شرط اصلی کی‌یف برای انجام این مذاکرات، آتش‌بس و خروج نیروهای روسیه از اوکراین است.

 انگلیس به اوکراین موشک ضدهوایی ارسال می‌کند

وزیر دفاع انگلیس گفت برای حفظ توان مبارزه هوایی اوکراین، لندن موشک‌های ضد هوایی به کی‌یف اهدا می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش برای حفظ توان مبارزه هوایی اوکراینی‌ها، به این کشور موشک ضدهوایی می‌فرستد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، والاس گفت: «اینکه اوکراین بتواند توان خود برای پرواز و سرکوب حملات هوایی روسیه را حفظ کند امری حیاتی است».

وزیر دفاع انگلیس افزود: «در پاسخ به درخواست اوکراینی‌ها، دولت تصمیم گرفت اهدای موشک‌های سریع ضدهوایی "استار استریک" قابل حمل را در نظر بگیرد».

او در ادامه مدعی شد:‌ «معتقدیم که این سامانه همچنان در زمره تعریف تسلیحات دفاعی قرار دارد اما به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد در آسمان خود دفاع بهتری داشته باشند».

والاس گفت، این تصمیم در اصل به‌منظور تأمین این سامانه‌ها اتخاذ شده و دولت در تلاش است چگونگی انتقال آن‌ها به اوکراین و آموزش کار کردن با آن‌ها را مشخص کند.

پیش‌تر اوکراین از انگلیس بابت ارسال موشک‌های ضد تانک که به آن‌ها در متوقف کردن پیشروی روس‌ها به سمت کی‌یف نقش مهمی داشته‌اند، قدردانی کرده است.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه اظهاراتش گفت:‌ «تمام آنچه انجام می‌دهیم بر اساس تصمیم برای تأمین سامانه‌های دفاعی است و به‌طوری تنظیم شده‌اند که تنش‌ها در سطح راهبردی تشدید نشوند».

از زمان شروع درگیری میان روسیه و اوکراین، کشورهای غربی علاوه بر تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس امروز در جلسه پارلمان در حالی کشورش را در زمینه تحریم روسیه پیشرو توصیف کرده که دولت او از ارائه ویزا به پناهجویان اوکراینی امتناع می‌کند.

جانسون در توجیه دلیل صدور ویزا برای فقط پنجاه نفر از پناهجویان اوکراینی بار دیگر تأکید کرد، این اقدام زمان‌بر است زیرا باید مشخص شود چه کسانی وارد انگلیس می‌شوند.

کی‌یف: روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد/ جانسون، پوتین را تهدید کرد

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است. یک مقام آمریکایی اعلام کرد که جنگ شدیدی میان اوکراین و روسیه در خارکیف ازسرگرفته شده و طرفین جنگ تاکنون تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام پنتاگون به اسکای نیوز گفت: طی ساعات اخیر ارتش روسیه موشک‌های دوربردی را از خاک بلاروس شلیک کرده است.

کمی پیش شورای شهر ماریوپل - در جنوب اوکراین - ویدیویی از یک بیمارستان زنان و زایمان مخروبه در این شهر منتشر و روسیه را متهم به پرتاب چندین موشک بر سر این شهر کرد.

بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید؛ اما به نظر دارید انسانیت‌ را از دست می‌دهید.»

پائولو کریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شدند.

همچنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به بمباران بیمارستان کودکان در اوکراین، تهدید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به دلیل جرایم وحشتناکش مواخذه کند.

جانسون نوشت: انگلیس به حمایت بیشتر از اوکراین پرداخته و سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری ارائه خواهد کرد و پوتین را به دلیل جنایات وحشتناکش بازخواست خواهد کرد.

سی ان ان به نقل از شورای شهر ماریوپل گزارش داد که "ویرانی در این شهر عظیم است و موسسات درمانی که کودکان در آن معالجه می‌شدند به طور کامل نابود شده است".

در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر حملات شدید نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه برنامه‌ای برای اشغال خاک اوکراین ندارد و تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا با شکست مواجه شده است.

جلسه اضطراری سازمان جهانی جهانگردی درباره تعلیق روسیه

سازمان جهانی جهانگردی UNWTO برای رسیدگی به تعلیق عضویت روسیه، مجمع عمومی اضطراری برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، به دنبال بحران اوکراین، شورای اجرایی UNWTO تصمیم گرفته است برای رسیدگی به تعلیق عضویت فدراسیون روسیه، مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار کند. اولین مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد در روزهای آینده تشکیل خواهد شد. این نخستین بار در تاریخ این سازمان جهانی است که شورای اجرایی برای رسیدگی به درخواست تعلیق یکی از کشورهای عضو، تشکیل جلسه داده است.

شورای اجرایی به درخواست چند عضو سازمان جهانی جهانگردی در شهر مادرید اسپانیا و در بحبوحه نگرانی‌های جهانی درباره جنگ در اوکراین و در محکومیت اقدامات یک‌جانبه فدراسیون روسیه، تشکیل جلسه داد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل این سازمان جهانی در این شورا گفت: جنگ هرگز راه حل نیست، نه الان و نه هیچ‌وقت دیگر، اما واضح است که همه به این آرمان متعهد نیستند. به همین دلیل، من و دیگر اعضای UNWTO باید بلند و واضح بگوییم که اگر عضو این سازمان هستید، پس به قوانین ما متعهد باشید. شما باید ارزش‌های ما را بپذیرید. بنابراین، وقتی اعضا برخلاف اهداف ما عمل می‌کنند، باید عواقبی داشته باشد.

او همچنین یادآور شد: تجاوز به اوکراین با منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد و در تقابل با هدف بنیادی سازمان جهانی گردشگری است که در ماده ۳ اساسنامه آن درباره «ترویج و توسعه گردشگری با هدف کمک به توسعه اقتصادی، تفاهم بین‌المللی و صلح» تصریح شده است. سعادت و احترام همگانی و رعایت حقوق بشر به عنوان اصول اساسی سازمان جهانی جهانگردی است.

شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی نیز تاکید کرد که به طور کامل پشت قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است و حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی آن باید حفظ شود و درخواست سازمان ملل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه باید دنبال شود.

هفته گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای رأی داد که از روسیه خواسته بود «فوری، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین و مرزهای به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی این کشور خارج کند. مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر اهمیت منشور سازمان ملل متحد در ترویج قانون در میان کشورها تاکید کرد.

سازمان جهانی جهانگردی همچنین اعلام کرد که بر اساس اساسنامه خود، مجمع عمومی این سازمان در صورتی که تشخیص دهد یکی از اعضا در سیاست، مغایر با اهداف اساسی این سازمان، پافشاری می‌کند، به تنهایی مسؤولیت تصمیم‌گیری درباره تعلیق عضویت هر یک از کشورهای عضو را دارد.

گفت‌وگوی پوتین و شولتس درخصوص اوکراین

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه از گفت‌وگو رئیس‌جمهوری این کشور با صدراعظم آلمان درخصوص اوکراین خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان درخصوص گزینه‌های سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک ازجمله برگزاری سومین دور مذاکرات میان اوکراین و روسیه گفت‌وگویی تلفنی داشتند.

کاخ کرملین اعلام کرد: در این گفت‌وگو توجه خاصی به جوانب بشردوستانه پیرامون شرایط اوکراین و جمهوری‌های دونباس معطوف شد. درخصوص تحولات عملیات نظامی ویژه جهت حفاظت از دونباس و تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی ‌علی‌الخصوص دور سوم مذاکرات میان هیئت‌های روسیه و نمایندگان کی‌یف گفت‌وگوهایی انجام گرفت.

در ادامه بیانیه آمده است: پوتین فرایندهای سامان‌دهی کریدورهای بشردوستانه در اوکراین و تلاش‌های نظامیان ملی‌گرا برای ممانعت از خروج امن مردم از این کشور را به اطلاع شولتس رساند.

پوتین همچنین گفت که هدف از این عملیات نظامی محافظت از مردمی است که به مدت هشت سال متحمل حملاتی از سوی رژیم اوکراین بوده‌اند.

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه اوکراین باید از شر نازیسم خلاص شود و تمام جنایتکاران مسئول کشتار مردم در منطقه دونباس باید مشخص شوند.

پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد.

در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر حملات شدید نیروهای اوکراینی، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.

وزارت دفاع روسیه سند آمادگی کی‌یف برای حمله به دونباس را منتشر کرد

وزارت دفاع روسیه سندی را منتشر کرده است که در آن از چگونگی آمادگی کی‌یف برای حمله به دونباس پرده برداری شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه سندی مبنی بر تایید عملیات تهاجمی در دونباس که توسط کی‌یف در ماه مارس آماده می‌شد، منتشر کرد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار کرد: ما در وزارتخانه به خوبی اظهارات مقامات کی‌یف را در رسانه‌های غربی در ماه فوریه در خصوص ادعای نداشتن هرگونه طرح تسلط مسلحانه بر دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و تمایل‌شان به حل تمام مسائل به خاطر می‌آوریم.

این ژنرال ادامه داد: با وجود آن نسخه‌های اصلی اسناد نظامی محرمانه گارد ملی اوکراین دروغین بودن این اظهارات را ثابت می‌کنند.

او توضیح داد: این اسنادی که در دست وزارت دفاع روسیه است، جزئیات طرح آماده سازی یکی از گروه‌های برخورد با عملیات هجومی در دونباس را نشان می‌دهد.

نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه اشاره کرد، عملیات نظامی اوکراین توجه زیادی به انتخاب افراد و بررسی همه جوانب روانی موضوع و انگیزه‌های بالای آنها دارد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اذعان کرد، برخی از سربازانش در اوکراین اسیر شده‌اند و برای آزادی آنها تلاش می‌کند.

مسکو به حضور سربازان وظیفه روسی در اوکراین اذعان کرد

به نقل از یورونیوز، مقامات روسیه برای اولین بار حضور سربازان وظیفه این کشور را در خاک اوکراین تایید کرده و خبر از اسارت شماری از آن‌ها داده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در این باره گفت: «تعدادی از سربازان وظیفه در یگان‌های نیروهای مسلح روسیه فعال در عملیات نظامی ویژه در خاک اوکراین شرکت داشته‌اند. تقریباً همه این سربازان در حال حاضر به خاک روسیه بازگردانده شده‌اند.»

مسکو تا به امروز ادعا می‌کرد که فقط سربازان حرفه‌ای در اوکراین در حال جنگ هستند.

کوناشنکوف همچنین درباره اسرا گفته است این تعداد سربازان وظیفه «در جریان حمله اوکراین به یک گروه روسی که مأموریت پشتیبانی لجستیکی انجام می‌داده‌اند» به اسارت نیروهای اوکراینی درآمده‌اند. پیشتر رسانه‌های اوکراینی فیلمی از این سربازان منتشر کرده‌ بودند.

این وزارتخانه همچنین گفته بود، ۹۰ درصد فرودگاه‌های نظامی اوکراین که شامل تعداد زیادی جنگنده بود منهدم شده است.

وزارت دفاع روسیه توضیح داد، بخش اعظم ناوگان هوایی اوکراین به رومانی منتقل شده و در نبرد مشارکت ندارند.

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، عملیات نیروی هوایی اوکراین تقریبا از سوی خلبانان نظامی درجه یک و دو انجام می‌شود و پروازها به تلاش‌های فردی برای انجام حملات محدود می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما