شناسهٔ خبر: 52969863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

آمریکا از جنگ روسیه و اوکراین خوشحال است

جعفر قنادباشی گفت: آمریکا از جنگ روسیه و اوکراین بسیار خوشحال است زیرا می‌خواهد اروپا همچنان وابسته به خودش باشد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: جنگ روسیه و اوکراین را می‌شود از زوایای مختلف بررسی کرد؛ از جمله آنکه آیا این جنگ بر مناسبات برجامی ایران تأثیرگذار است یا خیر؟ از سوی دیگر چرا آمریکا و کشورهای اروپایی پشت سر متحد غربی خود را خالی کردند؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آنچه اکنون رخ داده است بهره‌برداری گسترده از جنگ روسیه و اوکراین به نفع جریان‌های غربی در مذاکره با ایران است. غربی‌ها چنین وانمود می‌کنند که ایران در مقطع کنونی بیش از هر زمان دستش خالی است. به تعبیر دیگر چنین القا می‌شود که روسیه و آمریکا و بر سر ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اند اما پشت پرده قضایا طور دیگری است. آمریکا تمایل ندارد روسیه در تمام عرصه‌ها پیروز باشد و البته روسیه هم نمی‌خواهد آمریکا به تمام خواسته‌هایش از جمله اهدافش در برجام دست یابد اما هیچیک از ایها تأثیری بر موضوع برجام نداشته است».

او ادامه داد: «موضع ایران در قبال برجام روشن است. اکنون ما سرنوشت کشورمان را به برجام گره نزده‌ایم و هر تغییری هم به واسته نتیجه مذاکرات پیش آید تأثیر چندانی در حکمرانی جمهوری اسلامی نخواهد داشت. ممکن است به فرض شوک‌های اقتصادی به واسطه به نتیجه رسیدن مذاکرات پیش آید اما تغییر عمده‌ای ایجاد نمی‌کند زیرا اکنون ما فعالیت اقتصادی خودمان را داریم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره علت عدم حمایت غربی‌ها از اوکراین بیان کرد: «از اول بنای آنها حمایت از کشورها نبوده است. حتی امروز هزینه ارائه اسلحه به اوکراین را هم می‌گیرند؛ یعنی جنگ روسیه و اوکراین برای غربی‌ها به بازار فروش اسحله‌هایشان تبدیل شده است. غربی‌ها همیشه پشت کشورهای مختلف را خالی می‌کنند».

قنادباشی در پایان گفت: «اما یک نکته بسیار مهم در این بین وجود دارد؛ آنکه آمریکا از جنگ روسیه و اوکراین بسیار خوشحال است زیرا می‌خواهد اروپا همچنان وابسته به خودش باشد. اروپایی‌ها در دو دهه اخیر سعی کردند که از زیر سایه آمریکا بیرون آیند اما این جنگ زمینه خوبی را برای آمریکا ایجاد کرده است که باز هم سلطه ناتو بر اروپایی‌ها را تحکیم کند و آنها را وابسته نظامی خود معرفی کند».

نظر شما