شناسهٔ خبر: 52996054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فیلم موقعیت مهدی اثری ماندگار در سینمای ایران /کارگردان:چه شبها که برای ساختش گریه کرده ام

کارگردان و بازیگر نقش اصلی فیلم موقعیت مهدی گفت: ساخت این فیلم ماندگار و ارزشمند دیدگاه مرا به زندگی عوض کرد و صبر و استقامت حقیقی را به من آموخت و چه شبها که برای ساختش با صدای بلند گریه کرده ام.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، هادی حجازی فر روز چهارشنبه با جلسه ای که در سالن اجتماعات حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شداظهار کرد: همه می دانیم که طی سالهای گذشته اقداماتی برای ساخت فیلمی از زندگی نامه شهیدان مهدی و حمید باکری انجام شده ولی به سرانجام نرسیده و خوشحالم که توانستیم در طول مدت 2 سال و به توجه به موانع زیادی که سر راهمان قرار داشت فیلم موقعیت مهدی را ساخته و به اکران عمومی برسانیم.

وی افزود: پیاده کردن فرهنگ اصیل ترک زبان های استان آذربایجان غربی جذابیت این فیلم را دو چندان کرده است و همانطور که در فیلم هم مشاهده می شود حضور ترک زبانها در جمع لشکریان ۳۱ عاشور و به نمایش گذاشتن فرهنگ آنان در این هنر سینمایی همچون اثر انگشت بی بدیل و خاص شده است به طوری که حتی نوع سینه زنی رزمندگان این لشکر خیلی عالی بود و در تیتراژ فیلم نیز دیده می شود.

حجازی فر گفت: فلسفه لشکر عاشورا و  نگاهی که ما ترکها به واقعه عاشورا داریم در این اثر به خوبی به نمایش گذاشته شده است و من نیز تلاش کردم با انتخاب یکسری چیزهای که وجه مشترکی با واقعیات داشته باشد ارتباط مخاطب و بیننده را با فیلم ایجاد کرده باشم و مطمئنم فرهنگ ترکی به این اثر هنری اصالت خاصی داده است.

وی در ادامه افزود: من حرفه کارگردانی را بسیار دوست دارم و می خواهم در این شغل کارهای هنری ام را دنبال کنم با وجود اینکه می دانم  بازیگری درآمد زیادتری دارد و امکان مشهور شدن و حضور در عرصه سینما را هموارتر می کند.

وی از عوامل و اکیپ فعال فیلم موقعیت مهدی تقدیر و تشکر کرد و گفت: بودن در کنار این عزیزان به تمام مشکلات و سختی هایش برایم برایم لذت بخش بود، رویاهای بزرگی در سر دارم و به طور یقین قدر داشته ها و کسانی که به من کمک کردند و دعاهای مادرم را می دانم.

حجازی فر اظهار کرد: این اکیپ ۲ سال در کنار این کار ماندند و بچه های صحنه در بازسازی صحنه کار ماندگاری کردند تا یک کار کاملا مستند و ماندگار ساخته شود و تلاش کردیم با تمام بی مهری های که سر راهمان بود با کمترین امکانات بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

وی افزود: در این پروژه چند مصدوم داشتیم و تلاش های زیادی انجام شد ولی چون به کارمان اعتقاد و ایمان داشتیم نتیجه کار رضایت بخش و عامه پسند بود.

یکی از سختی های کار این است که به تعداد همه ما یک آقا مهدی در اذهان عمومی وجود دارد و همه با باورهای خود مهدی باکری را تصور می کنند زیرا برای ما ترکها آقا مهدی با بقیه فرق دارد و این شهید بزرگوار بدون تبلیغات وارد دلهای مردم شده و یک اسطوره  ابدی و ماندگار است و مطمئنا اسطوره یک شبه ساخته نمی شود

حجازی فر گفت: برای ساختن این فیلم سه هزار نفر ادعا داشتند که برای ساختن آن حتما باید با آنها صحبت کنیم و اطلاعات بگیریم و کار پژوهشی ما بسیار دقیق بود به طوری که نزدیک به  ۱۱۰۰ قصه داشتیم و از بین آنها  از ۱۰ قصه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: مطمئنا اگر من و این گروه عشق و علاقه نداشتند این کار هنری ساخته نمی شد چرا که بی مهری برخی ارگانها باعث شد ساخت و تولید این کار 12 بار  به تعطیلی کشیده شود و سنگ اندازی ها زیادی سر راهمان بود و مشکلات بسیار سخت و دشواری پشت سر گذاشتیم به طوری که نزدیک به ۹۵ درصد حاشیه سازی و سنگ اندازی داشتیم و شاید خیلی شبها از فرط ناراحتی با صدای بلند گریه کرده ام.

حجازی فر گفت: مسئولیت من به عنوان یک فرد فرهنگی بسیار زیاد است و اگر بتوانم حتی بر روی یک نفر هم تاثیر بگذارم ارزشمند است. مطالبه گری در هنر مهم است همان که سینما در شهرستان ها رونق پیدا کرده خوشحال کننده است. اکران هر فیلمی ارزش افزوده دارد و باید بخشی از وقت مردم باید به تماشای فیلم صرف شود. امیدوار بودن و امیدبخشی بهترین خصوصیت انسانی است از مسئولان میخواهم با فعالان بخش هنری کمی مهربانتر باشند و نگاه جذب کننده داشته باشند.

سجاد نصرالهی مجری طرح فیلم موقعیت مهدی نیز در این نشست اظهار کرد: به طور یقین اگر کس دیگری به جز حجازی فر کارگردان این کار بود این هنر سینمایی به این زیبایی ساخته نمی شد چرا که وی (حجازی فر) لحظه به لحظه همراه عوامل بودند و  با تمام وجود نقش شهید مهدی باکری را ایفا کردند.

ژیلا شاهی بازیگر نقش همسر مهدی باکری در فیلم موقعیت مهدی گفت: هر بازیگری شیوه ای برای خود دارد و من با قبول کردن نقش همسر شهید باکری که هم اکنون در قید حیات هستند بازگشت خاطره انگیزی به دهه ۶۰ داشتم.

وی افزود: کارگردان فیلم بسیار روانشناختی خوبی دارند و دنیای آدمها رو خوب می شناسند و حضور  در کنار این کارگردان موفق به ما انگیزه می داد.

معصومه ربانی نیا بازیگر نقش همسر شهید حمید باکری نیز گفت: من ارتباطی یا دیداری با همسر شهید حمید باکری نداشتیم و تنها از طریق کارگردان اطلاعاتی در خصوص شخصیت فردی ایشاند کسب کرده بودم و می دانستم که باید صبوری و شخصیت والای وی را در این نقش ایفا کنم.

وی افزود: یک بازیگر باید بتواند به دقت نقش را به نمایش بگذارد و من نیز خودم را جای همسر حمید آقا گذاشتم و با تمام توان و وجود نقشم را ایفا کردم و مطمئنا زحمات  و راهنمایی های کارگردان بسیار تاثیر گذار بود.

روح الله زمانی بازیگر 15 ساله و نوجوان فیلم موقعیت مهدی گفت: خیلی دوست داشتم در یک کار جنگی کار کنم و کار کردن به زبان آذری برایم بسیار عالی و لذت بخش بود چرا که حضور در این فیلم برایم چالش برانگیز بود و فکر می کردم که نوجوانان زمان جنگ و دهه ۶۰ چقدر سختی کشیده و ایثارگری کرده اند و من نیز در جریان این فیلم از ناحیه ران پا مصدوم شدم.

فیلم «موقعیت مهدی» گرچه فیلمی بیوگرافی درباره شخصیت مهدی باکری است اما تاکیدش بر موقعیت اوست تا فردیتش. فضا و فضاسازی در «موقعیت مهدی» عنصر قدرتمندی است و فارغ از پرداختن به فضای جنگ و آدم های جنگ، تصویر دقیق و جزیی نگرانه‌ای از سبک و سیاق زندگی در دهه ۶۰ هم ارائه می‌دهد.

 

انتهای خبر/

 

نظر شما