شناسهٔ خبر: 52994991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایران به تصویب قطعنامه پیشنهادی امارات علیه یمن واکنش نشان داد

شورای امنیتِ «چشم‌آبی‌ها»

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ شورای امنیت سازمان ملل دو روز پیش با صدور قطعنامه‌ای به پشتوانه ۱۱ رأی مثبت و رأی ممتنع 4 کشور ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ درصدد برآمد تا تحریم‌های اعمال شده علیه شماری از رهبران جنبش انقلابی انصارالله یمن را گسترش دهد. در حالی که نماینده امارات مدعی شد «صدور این قطعنامه عامل مؤثری در مهار توانمندی‌‌های نظامی حوثی‌ها {انصارالله} و متوقف کردن اقدامات تنش‌آمیز آنها در منطقه خواهد بود»، محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، تصویب این قطعنامه را محکوم و تأکید کرد هر ممنوعیت تسلیحاتی که علیه ائتلاف سعودی اعمال نشود، فاقد ارزش است. گفتنی است، قطعنامه پیشنهادی امارات در حالی با رأی مثبت روسیه نیز همراه شد که چند روز پیش از آن، امارات به قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین رأی ممتنع داده بود.
ممنوعه‌های یکطرفه
تصویب قطعنامه پیشنهادی امارات در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار گسترش ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال‌ شده علیه شماری از سران انصارالله به کل این گروه بود، بار دیگر از سیاست دوگانه جامعه جهانی پیرامون کشوری حکایت می‌‌کرد که مردم آن سال‌هاست زیر آتش جنگ خانمان‌سوز ائتلاف تحت حمایت غرب قرار گرفته‌اند. این در حالی است که آتش‌افروزی بانیان جنگ علیه مردم بی‌دفاع یمن در سال‌های اخیر که با بهره‌مندی از سلاح‌های ممنوعه، ده‌ها هزار قربانی بی‌گناه در این کشور به جای گذاشته‌اند، با سکوت کشورهای غربی رو‌به‌رو شده است. تلاش شورای امنیت برای خلع‌سلاح انصارالله که در جنگی تحمیلی و نابرابر با ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی قرار گرفته‌اند، در حالی است که اعضای شورای امنیت این ائتلاف سعودی را از شمول ممنوعیت‌های تسلیحاتی خارج کرده‌اند. این ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از7 سال پیش با هدف بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور‌هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.
جنگ بد، جنگ خوب!
اینچنین بود که ایران قطعنامه شورای امنیت درباره بحران یمن را دارای تبعات منفی در مسیر صلح خواند و اعلام کرد که این قطعنامه مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می‌کند. به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از ابتدای جنگ یمن نگاه جانبدارانه و خلاف واقعیت‌های یمن با هدایت حامیان اصلی تجاوز به این کشور در شورای امنیت سازمان ملل، نه‌تنها تأثیری در کاهش بحران نداشته بلکه عاملی برای تداوم و طولانی شدن بدترین فاجعه انسانی قرن بوده است. او نتیجه نادیده گرفتن جنایت‌های ائتلاف و دور شدن شورای امنیت از وظیفه ذاتی خود، در طول 7 سال جنگ ظالمانه یمن را نقض سیستماتیک و جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان، تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی و محاصره غیرقانونی بنادر و فرودگاه‌ها دانسته که تداوم آن، دورنمای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه را بیش از پیش دشوار و پیچیده می‌کند.
این درحالی است که شورای امنیت پس از رأی وتوی روسیه درباره تصمیم‌گیری پیرامون جنگ در اوکراین بسرعت برای پیگیری این بحران، تصمیم‌گیری درباره آن را به مجمع عمومی سازمان ملل هدایت کرد؛ سکوت مرگ شورای امنیت درقبال مسائل خاورمیانه چه در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران از سوی رژیم بعث و چه حالا علیه ملت یمن از سوی سعودی، نشان می‌دهد که این شورا فقط به امنیت بانیان خود و منافع آنها پایبند است.  پیش از این رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف»، همتای روس، صدور پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی خواندن این جنبش را مخرب خوانده و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرده بود.

نظر شما