شناسهٔ خبر: 52984460 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ناگفته‌های انتصاب فرمانداران از زبان معاون سیاسی استاندار اصفهان/ نماینده‌ای که یک ماه نشده تماس گرفت

پس از حدود ۶ ماه از استقرار تیم جدید در استانداری اصفهان، وضعیت ۲۲ فرمانداری تعیین تکلیف شده‌ و ۶ شهرستان هم باقی‌ مانده است؛ معاون سیاسی استانداری اصفهان در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس ناگفته‌هایی از انتصاب فرمانداران را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از اقدامات هر دولت بعد از استقرار تغییر مدیران میانی در سطح ملی و استانی است، چون باید کارگزارانی را بر سرکار بیاورد که با سیاست‌های ابلاغی و کلی دولت هماهنگی لازم را داشته باشند و بتوانند نیروها و منابع را در جهت اهداف مدنظر دولت بسیج کنند؛ در سطح استان یکی از مواردی که بعد از انتخاب استاندار و معاونان آن اهمیت بسیار زیادی دارد انتخاب مدیران کل ادارات و فرمانداران است.

در حال حاضر در استان اصفهان، پس از ۶ ماه از استقرار تیم جدید در استانداری، ۲۲ فرمانداری تعیین تکلیف شده‌اند و تنها ۶ شهرستان اردستان، خور و بیابانک، نائین، مبارکه، فلاورجان و کوهپایه هستند که هنوز فرمانداران قبلی بر سرکار هستند و وضعیت آن‌ها تعیین تکلیف نشده است؛ از طرف دیگر تعداد زیادی از ادارات کل هم هستند که مدیران آن‌ها هنوز منصوب نشده‌اند و همین امر موجب شده است تا مدیران میانی‌تر و شهرستانی این ادارات نیز تغییر نکرده و اداره مربوطه در حالت بلاتکلیفی به سر ببرد.

برای پیگیری این موضوع و روند فعلی انتصابات و تغییر مدیران به سراغ محمدرضا جانثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان رفتیم تا درباره روند تغییرات، شاخص‌ها و ملاک‌‌ها و نحوه انتخاب فرمانداران با وی گفت‌و‌گو کنیم ؛ او می‌گوید باتوجه به تغییر ۸۰ درصد از فرمانداری‌ها، امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ۶ فرمانداری دیگر را نیز تعیین تکلیف کنیم تا پرونده فرمانداری‌ها بسته شود.

جانثاری همچنین معتقد است اتفاق خوبی که در این دوره رخ داده این است که مجموعه کسانی که برای فرمانداری‌ها انتخاب شدند اکثرا جوانان هستند و همین امر می‌تواند روند تغییرات امور به سمت بهبود اوضاع را تسریع کند؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همچنین با گلایه از وزارتخانه‌ها در عدم تعیین تکلیف ادارات کل، خواستار تسریع در فرایند مربوط به تعیین این مدیران شد.


جان‌نثاری، معاون  سیاسی امنیتی استانداری اصفهان

 

فارس: تقریبا از مرداد به این طرف نزدیک به ۷ ماه از دولت فعلی و ۶ ماه از تیم جدید استانداری گذشته است؛ قاعدتا همراه با استقرار تیم جدید در استانداری، فرمانداری‌ها و ادارات کل هم دستخوش تغییراتی خواهند شد؛ چون شما جزو تیم اصلی در تعیین فرمانداران، هستید، در ابتدای امر بفرمائید ملاک و شاخص شما برای گزینش افراد برای انتصاب در فرمانداری‌ها چیست؟

جان‌نثاری: همانطور که اشاره کردید، بعد از اینکه دولت سیزدهم استقرار پیدا کرد، یکی از وظایفش این است که ساختار دولت را چینش کند و مسؤولینی که قرار است با این دولت همکاری کنند انتخاب شوند و در پست‌های خود قرار گیرند؛ امروز از ۲۲ فرمانداری از ۲۸ فرمانداری که در استان اصفهان داریم، تعیین تکلیف شده است و فرمانداران هم عموما جدید هستند و ۶ فرمانداری هم هنوز تعیین تکلیف قطعی نشده است که آیا تعویض یا ابقا می‌شوند که این هم در حال انجام است که تا پایان سال ۱۴۰۰ فرایند تعیین تکلیف فرمانداران کامل شود و همه بدانند که برای سال جدید باید برنامه‌های خودشان را ارائه دهند.

**تلاش می‌کنیم تا پایان سال پرونده فرمانداران بسته شود

فارس: یعنی تا پایان ۱۴۰۰ این انجام می‌شود؟

جان‌نثاری: قطعا؛ ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این ۶ فرمانداری باقی‌مانده را تعیین تکلیف کنیم.

فارس: پس این قول را می‌دهید که تا پایان ۱۴۰۰ پرونده فرمانداران بسته می‌شود؟

جان‌نثاری: ما همه کارها را انجام می‌دهیم، اما چون این کار به چندجای دیگر هم مربوط می‌شود، ممکن است یک دستگاه دیگری هم که باید نظر بدهد، مشکل داشته باشد؛ پیش‌بینی ما این است که این موضوع به سال آینده کشیده نخواهد شد و حتی خیلی زودتر از پایان سال بتوانیم این کار را انجام دهیم.

 

فارس: برگردیم به سؤال اول، در مورد ملاک‌های مورد نظر برای انتخاب فرمانداران می‌گفتید!

جان‌نثاری: در مورد ملاک‌ها هم باید گفت که یک ملاک و معیارهای عمومی برای یک فرماندار وجود دارد مثل تحصیلات، داشتن رابطه استخدامی، داشتن مشخصات اداری تعریف شده مثل انطباق مدرک تحصیلی و غیره؛ یک دسته از شاخص‌های دیگر هم بررسی وضعیت توانمندی این فرد برای انجام مأموریت محول شده است که به اندازه کافی در حوزه معین شده، تبحر اولیه را دارد؛ اینکه می‌گوییم اولیه نه اینکه بعدا برود و تبحر پیدا کند؛ بعضی هستند شاید تجربه خاص فرمانداری ندارند، ولی کارهای مشابه در مدیریت‌های مختلف انجام دادند.

بنابراین در مجموع اگر ما به طور کلی بخواهیم دسته‌بندی کنیم خصوصیاتی از لحاظ شکلی و اداری و خصوصیاتی هم از نظر محتوایی و توانمندی که باید بررسی شود؛ البته در کنار این موارد، بررسی صلاحیت‌های فرد از نظر دستگاه‌های امنیتی و نظارتی هم وجود دارد؛ مجموعه این‌ها باید بررسی شود تا یک فردی برای یک شهرستان انتخاب شود.

**از همه خواستیم گزینه‌های خود را معرفی کنند

فارس: فرایند و مکانیسیمی را که شما در آن به گزینه‌های مختلفی می‌‎رسید و از بین آن‌ها یک نفر را انتخاب می‌کنید، برای ما توضیح دهید؟

جان‌نثاری: در دولت سیزدهم با توجه سیاست‌های این دولت که واقعا شایسته‌گزینی ملاک است و یکی از برنامه‌های ما هم حتی‌المقدور جوان کردن بدنه دولت است که در این زمینه ما از همه کسانی که به نوعی مدعی هستند که ما آدم‌های توانمند را می‌شناسیم یا گروه‌های مختلف از تفکرات بسیار متفاوت یا حتی از شخصیت‌های حقیقی که پیگیری می‌کنند، خواهش کردیم که آدم‌های مورد نظر خود را با مختصاتی که می‌دانند به ما معرفی کنند؛ در جلسات مختلفی هم که حضور داشتیم یک شماره ایتا معرفی کردیم و گفتیم افرادی که فکر می‌کنید توانمند هستند و در جایگاه فرماندار، بخشدار یا معاون فرماندار می‌توانند کمک کنند را به ما معرفی کنید.

خب از هر شهرستانی آدم‌های متفاوتی معرفی شدند و آمدند و ما بدون هیچ پیش‌فرضی که درنظر گرفته باشیم، تمام این افراد را بررسی می‌کنیم و با ملاک‌هایی که گفتم، انطباق می‌دهیم و بعد فردی که امتیاز بالاتری از این بررسی‌ها کسب کرد، به عنوان فرماندار انتخاب می‌شود.

**فشاری در انتخاب فرمانداران بر روی ما نبود

فارس: در این فرایندها قطعا فشارهایی هم از جانب گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف وارد می‌شود؛ این فشارها از جانب چه گروه‌هایی بیشتر به شما وارد شده است؟

جان‌نثاری: به نظرم اصل این فرضیه که فشارهایی وجود دارد، زیاد درست نیست.

فارس: منظورم این است که فشارهایی هست، ولی ممکن است در تصمیم‌گیری شما دخالت نداشته باشد.

جان‌نثاری: ابتدا باید این سؤال مطرح شود که اصلا فشارهایی وجود دارد؟

فارس: یعنی واقعا فشاری نیست؟

جان‌نثاری: نمی‌توانم به طور عام بگویم بله یا نه؛ ببینید ما ۲۸ تا شهرستان داریم که در بعضی از این‌ها، برخی از افراد و شخصیت‌هایی هستند که دوست دارند نظر آن‌ها اعمال شود؛ در برخی از شهرستان‌ها هم ما اصلا چنین مواردی را نداشتیم که کسی اصرار داشته باشد نظرات خودش باید اعمال شود؛ باید به این نکته توجه کرد که انتصاب فرماندار در درجه اول یک امر سیاسی است، گروه‌ها و جریانات سیاسی هم تمایل دارند که فردی که به آن‌ها قرابت و نزدیکی بیشتری دارد، معرفی شود و به صورت عادی در همه دوره‌ها وجود دارد.

 

اما ما این را به این صورت مدیریت کردیم که در ابتدای امر به همه گفتیم نظرات خود را بدهند، وقتی که همه نظر دادند، خود این یک حدی از فشار را کم می‌کند؛ نکته بعد هم این است که ملاک‌هایی برای انتخاب داریم و اگر دوستانی روی کسان دیگری اصرار داشتند، ما سعی می‌کردیم اقناعی برخورد کنیم و افراد را توجیه کنیم که اگر مثلا ما گزینه شما را قبول نمی‌کنیم به چه دلیل است و یا اگر گزینه دیگری را انتخاب کردیم، به چه دلیلی بوده است.

بنابراین سعی می‌کردیم محیط اقناعی وجود داشته باشد و نگوییم که شما نباید این خواسته را داشته باشیم و یا ما هرچه را تشخیص دادیم، همان را عمل خواهیم کرد؛ در این زمینه هم فکر می‌کنم موفقیت بالایی داشتیم؛ به هر حال افراد و گروه‌های مختلف یک خواسته‌های و مطالباتی دارند، مثلا در یک شهرستان ممکن است امام جمعه شهر یا نماینده مجلس آن شهر، در مورد فرد یا افرادی نظر خاصی داشته باشند؛ از این موارد داریم و ممکن هم هست که اصرار داشته باشند؛ اما از نظر ما این فرایند وقت‌گیر بود، اما مانع نبود؛ این مطالبات و خواسته‌ها وقت ما را گرفت و سرعت را کم کرد، ولی مانع نبود.

**فرایند استانداری، فرمانداران را انتخاب کرده است؛ نه اصرار اشخاص و گروه‌های خارج از استانداری

فارس: به عبارت دیگر، تمام افرادی که در حال حاضر به عنوان فرماندار انتخاب شدند، انتخاب تیم استانداری بودند!

جان‌نثاری: ما می‌گوییم فرایند استانداری، فرمانداران را انتخاب کرده است؛ نه اینکه شخصی بیاید و روی کسی اصرار کند و بگوید فقط این شخص و لاغیر؛ نه، ما اصلا چنین موردی را نداشتیم، این مسأله بیشتر از میزانی که وجود دارد، گفته می‌شود؛ این مورد را شاید بیشتر در مورد نمایندگان مجلس می‌گویند، ولی من عرض می‌کنم اکثر نمایندگان مجلس واقعا در انتخاب فرماندار دخالت نکردند و به ما هم می‌گفتند ما دوست داریم یک آدم دلسوز فعال بیاید که به مردم خدمت کند؛ اکثرا این را می‌گفتند.

 

فارس: نظر مشورتی هم می‌دادند؟

جان‌نثاری: خود ما از آن‌ها سؤال می‌کردیم؛ بالاخره این فرد نماینده مردم است و ما از او خواهش می‌کردیم که اگر کسی را می‌شناسید معرفی کنید؛ جالب است بدانید در تعدادی از شهرستان‌ها، نمایندگان می‌گفتند همین را هم اجازه بدهید ما از کسی اسم نیاوریم تا دست شما در انتخاب باز باشد.

البته نماینده مجلسی هم داشتیم که گزینه‌هایی را معرفی می‌کرد و اصرار هم داشت که آن‌ها منصوب شوند؛ بعضی جاها بود که اگر منطبق با فرایند ما بود، انتخاب انجام می‌گرفت و در خیلی از مواقع هم فرایند ما با چیزی که آن‌ها می‌گفتند متفاوت بود و نهایتا ما با تعامل و به صورت اقناعی مسأله را حل می‌کردیم.

**تعامل بین استانداری و نمایندگان مجلس خیلی خوب بود

فارس: در اصل تعامل بین تیم استانداری و گروه‌ها و جریانات سیاسی و مخصوصا نمایندگان مجلس را مثبت ارزیابی می‌کنید؛ درست است؟

جان‌نثاری: قطعا خیلی خوب بود؛ حتی آنجایی که آن‌ها یک نظری داشتند و ما نمی‌توانستیم این نظر را اعمال کنیم هم نفس این ارتباط و تعامل خیلی خوب بود؛ شاید ده‌ها جلسه نخبگانی از شهرستان‌های مختلف با افراد و تفکرات مختلف، از گروه‌های ۲ یا ۳ نفره تا بعضا ۱۵ نفره در استانداری داشتیم؛ افراد می‌آمدند اینجا و همه نظرات خودشان را بیان می‌کردند، مصداقی هم مطرح می‌کردند؛ این‌ها را بررسی می‌کردیم و با ملاک و معیارهایی که خودمان داشتیم، انتخاب می‌کردیم.

نکته مهمی که این جلسات داشت این بود که در این جلسات ما به آدم‌های جدیدی هم می‌رسیدیم و به نخبگان شهرستان‌ها آشنایی بیشتری پیدا می‌کردیم و در بعضی از موارد هم دقیقا از آدم‌هایی که به ما معرفی کردند استفاده کردیم؛ ما از ارتباط و گفت‌وگوهای مستقیم حتما سود می‌بریم و ما در این موضوع این را تجربه کردیم و دیدیم که چقدر می‌تواند صمیمیت ایجاد کند.

**هیچ لیست تعیین‌شده‌ای برای انتخاب فرمانداران نداشتیم

فارس: یک انتقادی که به شما وارد می‌کنند و حتما هم شنیده‌اید، این است سرعت تغییرات فرمانداران کند است و همین موجب می‌شود اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم در تغییر ریل سیاست‌های کلی محقق نشود؛ شما چقدر این انتقاد را وارد می‌دانید و چه نظری در این مورد دارید؟

جان‌نثاری: حتما بهتر از این می‌شود این کار را انجام داد، من این را رد نمی‌کنم؛ ولی به طور کلی، هم در مقایسه با دوره‌های گذشته و هم در مقایسه با کارهایی که در این دوره در حال انجام است، به نسبت خوب بود، ولی بهتر از این هم می‌شد انجام گرفت.

این هم به این دلیل است که این دفعه ما تعداد زیادتری را مورد بررسی قرار دادیم و برای انتخاب هم بدون پیشفرض بودیم و اینطور نبود که استاندار یک لیست داشته باشد و بعد در عرض یک ماه این‌ها را صدا بزند و کارهای اداری را انجام دهد و انتصاب کند؛ ما در جلسات متعدد نظرات همه را گرفتیم و فضای بازی را هم در معرفی افراد ایجاد کردیم، این موجب می‌شود نسبت به حالت عادی که استاندار و معاونانش بنشینند و خودشان چند نفر را انتخاب کنند، زمان بیشتری صرف شود.

فارس: یعنی شما می‌گویید یک لیست از پیش موجود از فرمانداران و تعیین‌شده از قبل، وجود نداشت؟

جان‌نثاری: مطلقا اینطور نبود که یک لیست از پیش موجود، وجود داشته باشد؛ زمانی که من معاون سیاسی شدم، بینی و بین‌الله یک نفر هم در ذهنم نبود که حتما این شخص را می‌خواهیم برای فرمانداری فلان شهرستان انتخاب کنیم، حتی یک نفر؛ یعنی دقیقا همه آن فرایندهای معرفی، گرفتن اسامی، بررسی‌های اولیه و بعدا هم ورود اسامی به چرخه‌های تأیید صلاحیت، همه این‌ها انجام می‌گرفت؛ این موضوع یک مقداری زمان‌بر بود؛ با این وجود باز هم ما معتقدیم که حتما باید زودتر از این هم این کار تمام می‌شد.

 

مثلا در بعضی موارد که یک مقدار انتصاب به طول می‌انجامید به این صورت بود که ما روی یک گزینه‌ای وقت می‌گذاشتیم، بعد یا به یک مشکل اداری بر می‌خوردیم یا در آزادسازی نیرو از جایی که می‌خواستیم مشکل بوجود می‌آمد یا در چند مورد معدود در صلاحیت فرد، در انتهای کار به نکاتی پی می‌بردیم که مجبور می‌شدیم در انتصاب این فرد احتیاط کنیم که با این مقدار کم مسأله هم نباید این فرد را به کار بگیریم؛ همه این‌ها موجب می‌شد که این فرایند دوباره از اول تکرار شود.

**اصفهان جزو استان‌های پیشتاز در انتخاب فرمانداران است

یک نکته دیگر هم من خدمت شما عرض کنم که آمار همه استان‌های کشور را که نگاه کنیم، استان اصفهان در رده بالایی قرار دارد و به یک معنا استان ما در انتصاب فرمانداران پیشتاز است؛ بعضی از استان‌ها را خبر داریم که به اندازه نصف یا یک سوم ما فرماندار دارند، ولی تاکنون یک نفر را هم هنوز تعیین تکلیف نکرده‌اند؛ اما ۸۰ درصد فرمانداران استان اصفهان تعیین تکلیف شده‌اند و چندتای باقی‌مانده هم مشکلاتی داشته که تاکنون مسأله فرماندار حل نشده است.

سرعت ما به نسبت استان‌های دیگر قابل قبلول است، ولی خود ما راضی نیستم؛ چون اگر هرکاری را به آنچه انجام دادیم، راضی باشیم، هیچ وقت پیشرفت نمی‌کنیم؛ ما همیشه باید به خودمان بگوییم این کاری که انجام گرفت خوب می‌تواند باشد، اما بهترین نیست و بهتر هم می‌توانست باشد.

فارس: در بسیاری از فرمانداری‌هایی که انتصاب فرماندار جدید انجام شده است، هنوز معاون فرماندار یا بخشدار تغییراتی صورت نگرفته که این به نوعی مخالف با دستور اکید رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر بانیان وضع موجود است؛ ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟

جان‌نثاری: اینکه هرکسی در دولت قبل در یک منصب و جایگاهی بوده، از بانیان وضع موجود است، محل اشکال است؛ ما فرماندارانی در دوره قبل داشتیم که خیلی خوب کار کرده و ما دوباره او را به کار گرفتیم؛ در سطح بخشداری‌ها و معاونان فرمانداری‌ها عدد این خیلی بیشتر است؛ البته ممکن است این‌ها عوض شوند به این دلیل که مدت زمانی که در این جایگاه بوده زیاد شده و هر خلاقیتی که داشتند، نشان دادند، ولی این به معنای این نیست که از بانیان وضع موجود هستند.

اکثر این‌ها کارمندان وزارت کشور هستند که تحت یک سیاستی در حال انجام کار هستند؛ در سیاستی هم که قبلا در دولت قبل بوده و به آن‌ها ابلاغ شده، کار می‌کردند و اکنون نیز در دولت سیزدهم می‌توانند خیلی کمک‌کار ما باشند؛ بنابراین این را اصلاح کنیم که هر کسی در دولت قبل در هر جایگاهی بوده، از بانیان وضع موجود است؛ مطلب دیگر این است که فرمانداران هم باید برای انتخاب مدیران میانی خود شناسایی‌ها و ارزیابی‌هایی که ما انجام دادیم، را انجام دهند.

**خود فرماندار مدیران میانی خودش را انتخاب می‌کند؛ ما فقط بررسی می‌کنیم 

فارس: به نظر شما چقدر این شناسایی‌ها انجام شده است؟

جان‌نثاری: روند کار خوب است، ما هم تلاش می‌کنیم این روند سرعت بگیرد؛ چون مثلا فرماندار می‌خواهد ۵ نفر را انتخاب کند و ما هم به معرفی فرماندار این‌ها را بررسی می‌کنیم، یعنی خود فرماندار معاونان و بخشدار را انتخاب می‌کند، به ما معرفی می‌کند و ما هم بعد از بررسی یا آن فرد را قبول می‌کنیم یا اگر مشکلی وجود داشت، می‌گوییم کس دیگری را معرفی کند.

ما در حال حاضر چون از فرمانداران خود فارغ شدیم، برای معاونان فرماندارها و بخشدارها وقت بیشتری داریم؛ ناگفته نماند که در بعضی از موارد خود فرماندار اخیرا منصوب شده است و قاعدتا در پروسه زمانی خودش می‌تواند معاونان و بخشدار را معرفی کند، اما فرماندارانی که زودتر منصوب شده‌اند، در خیلی از موارد جلو هستند که یا بخشدار را انتصاب کردند یا در حال انجام مراحل هستند.

فارس: انتقاداتی که در مورد مسأله فرماندارن مطرح بود، در مورد ادارات کل استان هم بیان شده است؛  در این مورد نظر شما چیست؟ چرا در بعضی از ادارات افراد عوض نشده یا بعضا در مدیران میانی ابقا شده‌اند؟

جان‌نثاری: کثرت کار در استانداری این اجازه را نمی‌دهد من به عنوان معاون سیاسی در همه امور وارد شوم و در این زمینه هم تقسیم کاری صورت گرفته است؛ معاون دیگر استاندار هم هستند و ادارات کل هم بعضا حوزه‌های تخصصی محسوب می‌شوند؛ خود شخص آقای استاندار هم در بعضی از موارد ورود دارند؛ سعی ما این است بین استاندار و معاونان دیگر با تعامل این موضوع کل استان را پیگیری کنیم.

چون حجم فرمانداران از همه جای دیگر بیشتر بود، معاونت سیاسی به طور مشخص بیشترین انرژی و وقت خود را صرف این حوزه کرد و در خصوص مدیران کل هم اگر بنا به تشخیص آقای استاندار لازم به ورود بود، عمل می‌کردیم.

 

**اختیار انتصاب سرپرست و مدیران کل دست وزارتخانه‌ها است؛ نه استانداری

اما در مورد سؤالی که مطرح کردید، در فرمانداری‌ها حسنی که وجود دارد این است که هم شناسایی و هم بررسی و معرفی در اختیار استان است؛ اما در بخش مدیران کل این مشکل وجود دارد که ما می‌توانیم شناسایی و به وزارتخانه معرفی کنیم، اما فرایند دست ما نیست، بلکه دست وزارتخانه است و این یک مشکل جدی است و حتما این را یک اشکال می‌دانیم.

ما به دولت پیشنهاد دادیم که این اختیار گذاشتن سرپرست با استاندار باشد؛ فعلا این اختیار با استاندار نیست، بلکه در دست وزیر است که بیاید و یک سرپرست معین و مدیرکل را عوض کند؛ البته باید با هماهنگی استاندار باشد؛ بنابراین در اختیار استاندار نیست که یک مدیرکلی را بردارد و یک سرپرست منصوب کند تا آن فرایند طی شود و همین امر کار را کند می‌کند.

**ما هم از وزارت‌خانه‌‌ها گلایه‌مندیم

به همین دلیل از بعضی از وزارتخانه‌ها گلایه داریم، چون خیلی وقت پیش گزینه‌هایی معرفی شده‌اند، ولی فرایند بررسی این گزینه‌ها در وزارتخانه مربوطه سرعت ندارد و تکلیف استان را مشخص نمی‌کنند؛ از طرف دیگر ما می‌بینیم در این اداره کل نابسامانی‌های زیادی وجود دارد؛ هزینه این نابسامانی را ما در استان باید پرداخت کنیم و خود استاندار هم باید پرداخت کند، اما اشکال این نابسامانی جای دیگری است و این واقعیتی است که وجود دارد؛ بنابراین خود ما هم در استان و آقای استاندار هم این گلایه را داریم که چرا سرعت وزارتخانه‌ها در تعیین تکلیف این ادارات کم است.

**سرعت تغییرات مدیران کل ادارات باید سریعتر از این باشد

فارس: میزان تعامل استان با مرکز در این رابطه چطور بوده است؟

جان‌نثاری: بسیار زیاد.

فارس: شما از طرف مرکز بازخورد مثبتی می‌گیرید؟ چون گلایه‌هایی که مطرح می‌کنید نشان از این است که همکاری لازم صورت نگرفته است!

جان‌نثاری: درباره همه این موارد، چندین بار با وزرای مربوطه صحبت شده است؛ آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند؛ اما انتظار از این دولت این است که کارها با سرعت بیشتری انجام پذیرد و بتوانیم کاملا مدیران را مستقر کنیم و مردم هم در پیگیری‌هایی که می‌خواهند بکنند، بلاتکلیف نباشند؛ ما این اشکال را قبول داریم که سرعت تغییر و تحولات در سطح ادارات کل باید خیلی بهتر از این‌ها باشد.

فارس: هم سرعت تغییر مدیرکل‌ها و هم مدیران میانی!

جان‌نثاری: هر دو؛ وقتی که یک مدیرکل مشخص شد، مدیران میانی و شهرستانی هم به دنبال آن مشخص می‌شوند؛ اگر در هرجایی از استان مدیرکل مربوطه تعیین تکلیف شود، با سرعت بیشتری می‌توانیم فرمانداران را فعال کنیم که ادارات شهرستان‌ها را هم سریعا تعیین تکلیف کنند؛ این‌ها دیگر به اختیارات استان برمی‌گردد، اما در شخص مدیران کل، چون باید وزارتخانه فرایند را انجام دهد و با استاندار هماهنگ کند، در انجام آن فرایند مشکل داریم.

فارس: در پایان اگر فکر می‌کنید نکته‌ای مغفول مانده که نیاز به توضیح دارد و لازم است ذکر شود، بفرمائید!

جان‌نثاری: چند نکته هست که باید به آن توجه شود؛ بعد از این که فرماندار انتصاب شد، تازه، کار شروع می‌شود؛ حالا برخی با نظر گروه‌ها انطباق دارد و در بعضی از موارد هم ممکن است گلایه‌هایی وجود داشته باشد؛ به همین دلیل در مراسم تکریم و معارفه فرمانداران یک کاری انجام دادیم که خاص این دوره است و آن هم این است که بعضی از تذکرات عمومی که می‌خواستیم به فرمانداران بدهیم، به جای اینکه روی یک ابلاغیه بنویسیم و محرمانه به فرماندار بدهیم یا در اتاق دربسته به فرماندار بگوییم به صورت عمومی اعلام کردیم.

تذکرات مهم را در جلسه تکریم و معارفه و در جلسه شورای اداری شهرستان که همه مدیران و بعضی از معتمدان هرستان بودند، در جلوی اصحاب رسانه رسما اعلام کردیم و از همه مردم هم خواستیم این‌ها را از فرماندار مطالبه کنند و از رسانه‌ها هم خواستیم این را دقیق پیگیری کنند و هرجا که خلاف آن را دیدند به ما منعکس کنند.

**فرماندار، فرماندار همه مردم است؛ نه یک جناح یا سلیقه خاص

چند توصیه کردیم؛ اول اینکه فرماندار موظف است در پیگیری امورات و انتصابات شهرستان، دقت کند که فرد موردنظر، مؤمن و متدین به مبانی دین و انقلاب اسلامی و مردم را قبول داشته باشد؛ دوم اینکه فرماندار، فرماندار همه مردم است با همه سلیقه‌هاست، بنابراین هیچ گروه و جریانی حق ندارد فرماندار را منتسب به خودش بداند و فرماندار هم نتسب به هیچ جریان خاصی نیست؛ چون فرماندار، نماینده دولت و در واقع نماینده حاکمیت است و چتر حاکمیت هم بر سر همه مردم است.

جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان

 

**فرماندار، نباید مشکلات مردم را به کوچک و بزرگ تقسیم کند

نکته سوم این است که فرماندار طبق شعار و گفتمان این دولت باید مردمی باشد؛ مردمی بودن فقط از بعضی از کارهای سمبلیک نشأت نمی‌گیرد که یک فرماندار خودش برود برای خانه‌اش خرید کند یا با تاکسی این طرف و آن طرف برود؛ این‌ها خوب است، ولی کفایت نمی‌کند؛ مردمی بودن یعنی از ظرفیت همه مردم استفاده شود و از همه مردم مشورت بگیرد و برای هر قشری که می‌خواهد تصمیم بگیرد، حداقل نخبگان آن قشر را دعوت و نظرات آن‌ها را اخذ کند؛ مردمی بودن یعنی با مردم و در کنار مردم زندگی کند و مشی مردمی داشته باشد.

مطلب بعدی که ابلاغ شد این بود که فرماندار و دستگاه تحت امر آن‌ها نباید مشکلات مردم را کوچک و بزرگ کنند، یعنی اگر کسی به آن‌ها مراجعه کرد بگویند این مشکل چیزی نیست و کوچک است و بخواهند از آن بگذرند؛ هر کسی هر مشکلی دارد، برای آن فرد بزرگترین مشکل است و باید آن را جدی بگیریم؛ مشکلات مردم در نزد ما مسؤولان ممکن است کوچک و بزرگ باشد، اما در نزد آن مردم این مشکل، بزرگترین مسأله خواهد بود؛ البته فرماندار باید اهمیت موضوعات و حیاتی‌تر بودن و فراگیرتر بودن آن‌ها را مدنظر قرار دهد؛ اما این به معنی این نیست که ما مشکل یک فردی را نادیده بگیریم و نفی کنیم.

**فرماندار باید برای شنیدن درد و دل مردم، وقت بگذارد

نکته بعدی هم این بود که فرمانداران ما باید سعی کنند این ارتباط مردمی خود را حفظ کنند؛ مردمی بودن مشی عمومی باشد، ولی یک وقتی هم در نظر بگیرند که مردم بدانند در این زمان می‌توانند به فرمانداران مراجعه کنند و بیایند مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند؛ این‌ها از فرایند انتخاب خود فرماندار بسیار مهمتر است.

**حاشیه‌سازی فرمانداران در دولت سیزدهم ممنوع!

آخرین مطلب و به نوعی اصلی‌ترین آن هم این است که فرمانداران ما نباید دچار مسائل حاشیه‌ای شوند؛ به عبارت دیگر حاشیه‌سازی در دولت سیزدهم ممنوع! حق ندارند وقت خود را صرف حاشیه و بگو مگوهای پوچی کنند که به حال مردم هیچ سودی ندارد؛ فرماندار باید وظیفه اصلی خود را انجام دهد و نه خود حاشیه‌سازی کند و نه دچار حاشیه‌هایی شود که دیگران ایجاد می‌کنند؛ فرماندار خادم مردم است و باید به مردم خدمت کند؛ این توصیه اصلی ما به فرمانداران بود و از رسانه‌ها هم خواهش می‌کنم این توصیه آخر را حتما پیگیری کنند.

ما از همه خواهش می‌کنیم بیایند دست به دست هم دهند و کمک کنند تا بتوانیم گره مشکلات مردم را باز کنیم؛ بنابراین این طلیعه کار را همه قدر بدانیم و از این فرصت استفاده کنیم تا اهداف نظام و حضرت آقا را پیش ببریم و اگر اعتماد و امید مردم خدشه‌دار شده است، آن‌ها را ترمیم و بازآفرینی کنیم و عدالت و پیشرفت را توأمان با هم در جامعه پیاده کنیم.

**میانگین سنی فرمانداران ما ۴۱ سال است

یک نکته قابل توجه در خصوص فرمانداران ما این است که میانگین سنی آن‌ها ۴۱ سال است، یعنی کاملا جوانگرایی معقول را در پیش گرفتیم؛ ما فرماندار دهه هفتادی هم داریم و این خیلی موفقیت خوبی است و فکر می‌کنم هیچ دوره‌ای اینطور نبوده است.

البته گلایه‌هایی هم داشتند و می‌گفتند این‌ها تجارب لازم را ندارند؛ ولی اگر جوان زیر ۳۰ سال در زمان جنگ توانست یک لشکر را اداره کند، حتما جوان امروزی هم با این سطح سواد و آگاهی و بینش، با آموزش‌هایی که دیده‌اند و می‌بینند خواهند توانست یک شهرستان را به راحتی اداره کنند؛ خود من واقعا معتقدم که چه بسا بهتر است به جای خود بنده‌ای که حدودا ۶۰ سال دارم، آدم‌هایی در بازه سنی ۴۰ ساله استفاده شوند؛ ما در این زمینه خوشحالیم که تعداد قابل توجهی از جوانان لایق، متدین و کارآمدی را در مصدر کار مردم قرار دادیم.

**نماینده‌ای که یک ماه نشده به حرف استانداری رسید

این جوانان تاکنون نیز در شهرستان‌های محل مأموریتشان نیز موفق بوده‌اند و امورات مردم را به سرعت دارند پیگیری می‌کنند؛ در یکی از شهرستان‌ها، زمانی که یکی از فرمانداران جوان را می‌خواستیم انتصاب کنیم، نماینده آن شهرستان، یک نگرانی داشت و گفت من فقط نگرانم که این فرد تجربه لازم را ندارد و نتواند شهر را اداره کند؛ استاندار به این نماینده مجلس گفت شما ۲ ماه نخواهد شد که می‌فهمید که این فرماندار نه تنها می‌تواند شهر را اداره کند بلکه بهتر از خیلی‌ها از عهده اداره شهرستان بر خواهد آمد.

خدا را شاهد می‌گیرم بعد از یک ماه از انتصاب این فرماندار، نماینده با استاندار تماس گرفته و گفته بود لازم نیست ۲ ماه طول بکشد و من در همین یک ماه فهمیدم که می‌تواند این شهر را اداره کند و این جوان لایق است و کارهای شهرستان به سرعت در حال پیش رفتن است.

**اگر به جوانان اعتماد نکنیم، مدیران لایق برای آینده تربیت نمی‌شوند

من خواهش میکنم از همه کسانی که مسؤول انتصاب دیگر افراد هستند که بیاییم و به جوان‌ها اعتماد کنیم و اگر اعتماد شد، کشور با نشاط اداره می‌شود؛ ما این را در همین چند ماه تجربه کردیم و جوانانی که به عنوان فرماندار انتصاب کردیم، می‌بینیم کارهای مردم بسیار خوب و با سرعت و با دقت در حال جلو رفتن است؛ از آن‌هایی هم که برای تجربه این افراد خرده‌گیری می‌کنند خواهش می‌کنم که این میدان را اجازه بدهند باز باشد و اجازه دهند جوان‌ها عرض اندام داشته باشند.

چرا اگر به جوانان اعتماد نکنیم، ضرر می‌کنیم، چون مدیران لایق آینده تولید نمی‌شوند؛ چون باید برای اداره کشور کادرسازی شود و کادرسازی هم از پیرمردها که شکل نمی‌گیرد، بلکه از جوان‌ها باید کادر را تشکیل داد؛ در حال حاضر در دفتر خود من کسی که امورات را دارد پیگیری می‌کند یک جوان است و تجربه ما می‌گوید اعتماد به جوانان نه تنها ضرر ندارد، بلکه همه آن سود است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

نظر شما