شناسهٔ خبر: 52984417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

روند صعودی سوختگی‌های ناشی از چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر/ هزینه‌های درمان سوختگی شدیدا افزایش پیدا کرده است

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: آمار دقیقی از میزان سوختگی‌های حوادث چهارشنبه سوری نداریم اما می‌دانیم که این آمار رو به افزایش است.

صاحب‌خبر -

«محمد جواد فاطمی»، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سوخته  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سوختگی های ناشی از روزهای منتهی به چهارشنبه سوری گفت: سوختگی های ناشی از چهارشنبه سوری نه تنها کاهش پیدا نکرده که در سال های اخیر افزایش نیز پیدا کرده است. پارسال طبق آمارهای منتشر شده حوادث چهارشنبه سوری بیش از ۵۰ درصد با افزایش مواجه بود. حوادث رخ داده در چهارشنبه سوری در سه گروه قرار می‌گیرند؛ سوختگی ها، صدمات به چشم و صدمه های دست. اغلب این افراد از قشر جوانان و نوجوانان هستند اما درصدی از افرادی که صدمه می‌بینند، کسانی هستند که درحال گذر از محل هستند و دراثر اقدام فرد دیگری دچار آسیب می‌شوند. 

او افزود: شایع ترین آسیب دیدگان این حوادث دو گروه هستند، کسانی که این وسایل را به صورت دست ساز تولید می‌کنند که معمولا در حاشیه های شهر اتفاق می‌افتد. از آنجا که این افراد حجم زیادی از مواد منفجره در محل گذاشته و آن ها را مخلوط می‌کنند، معمولا بر اثر یک حادثه انفجار بسیار شدیدی رخ داده و افراد آسیب می‌بینند. از این رو مرگ و میرها و سوختگی ها اغلب در محل هایی است که افراد درحال تولید وسایل ترقه بازی هستند. گروه دیگر نیز کودکانی هستند که این مواد محترقه را در لباس و دستشان گرفته و در حال دویدن زمین می‌خورند یا ضربه ای با آن ها می‌خورد و مواد محترقه در نزدیک بدنشان که اغلب در دستشان است منفجر می شود و دستان و انگشتان این افراد، صدمه جدی می‌بیند و با قطع عضو مواجه می‌شوند. از طرفی کسانی که درحال گذر هستند، به دلیل انفجار مواد محترقه، اجسامی مانند شیشه و سنگ ریزه به سمتشان پرتاب می‌شود و به دیگر نقاط بدن آنها آسیب می رساند و ایجاد صدمه می‌کند.

فاطمی گفت: معمولا هرسال آمارهای سوختگی و صدمه ناشی از حوادث چهارشنبه سوری منتشر می‌شود اما این آمار دقیق نیست زیرا آمارها جمع نمی‌شود و ما مرکز ثبت آنها را نداریم. یک آمار را نیروی انتظامی براساس افراد صدمه دیده می‌دهد و آماری را بیمارستان ها و مراکز بهداشتی می‌دهند. اما بسیاری به مراکز بهداشتی متفرقه و خصوصی مراجعه می کنند که آمارشان ثبت نمی‌شود. بنابراین حوادث رخ داده قطعا بیشتر از آماری است که در گزارش های اورژانس، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و یا آتش نشانی می‌بینیم. 

او افزود: از طرفی برخی از کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، اگر نگران باشند که بیمه شان ممکن است به این دلیل که خودشان عامل این صدمات نبودند، قبول نشود، راست نمی گویند و علت را چیز دیگری بیان می‌کنند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند که ما آمار دقیقی نداشته باشیم اما می‌دانیم که این آمار سوختگی های ناشی از چهارشانبه سوری رو به افزایش است. از طرفی می‌دانیم وجود الکل در کیف افراد و ماشین ها حوادث سوختگی را می‌تواند تشدید کند و می‌دانیم که این همه روش ها و قانون های بازدارنده نیز کمک زیادی نکرده است. 

فاطمی با اشاره به وضعیت امکانات بیمارستان‌های سوختگی و هزینه های مالی ناشی از سوختگی به افراد گفت: متاسفانه وضعیت بیمارستانهای سوختگی از نظر امکانات، پانسمان ها، تجهیزات درمان و چه از نظر فضای فیزیکی بیمارستان ها اصلا خوب و کافی نیست. سوختگی ها یک هزینه آشکار و یک هزینه پنهان دارند. هزینه های آشکار همان چیزی است که شما در ابتدا می‌بینید. فردی صدمه می‌بینند، او را به بیمارستان می‌برند و جراحی می‌کنند. هزینه هایی را نیز باید پرداخت کنند که بسیار بالاست و در سال‌های اخیر نیز هزینه های ناشی از درمان سوختگی یعنی مواد مصرفی، داروها، حق العمل های جراحی در ادامه‌ی افزایش قیمت‌های همه جانبه در کشور، شدیدا افزایش پیدا کرده است. 

او افزود: اما خانواده ای که از کار می افتد، فردی که شغلش را از دست می‌دهد. فردی که معلول می‌شود و تا آخر عمر معلول باقی می ماند، هزینه های درازمدت روانی و اجتماعی، هزینه فیزیوتراپی، کاردرمانی، روان درمانی را به فرد تحمیل می‌کند که این موارد هزینه‌های پنهان سوختگی برای افراد هستند که چندین برابر هزینه‌های آشکار می‌شوند. امیدوارم کسی مداخله کرده و باعث شود جلوی معلولیت کودکان، جوانان و نوجوانان ما را بگیرد. می‌شود جلوی آن را گرفت و همیشه گفته‌ایم سوختگی قابل پیش گیری است و می‌شود از حوادث چهارشنبه سوری جلوگیری کرد. حوادث چهارشنبه سوری با بگیر و ببند درست نمی‌شود.

نظر شما