شناسهٔ خبر: 52981306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

متن سخنرانی غائبی نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سخنرانی خود در نشست شورای حکام با موضوع راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در ایران گفت: ایران به طور جدی و موثر در مذاکرات با اعضای برجام جهت رسیدگی به مسائل مرتبط برای احیای برجام شرکت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، در نشست شورای حکام آژانس با موضوع راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015)
8 مارس 2022


"بسمه تعالی"

آقای رئیس؛
مدیرکل؛
عالیجنابان، خانم ها و آقایان؛

      در نشست های قبلی شورای حکام، هیئت من به تفصیل علل و دلایل وضعیت کنونی برجام را توضیح داده است. همان دلایل و علل کماکان وجود دارد.
      خروج مجرمانه آمریکا از برجام، همراه با سیاست بدنام "فشار حداکثری" و اعمال مجدد تحریم‌ها، در حالی که جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود ذیل برجام عمل می‌کرد، ایران را از آنچه که به طور مشروع از این توافق انتظار داشت، محروم کرد.
       کوتاهی سه کشور اروپایی (E3) و اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود و جبران نقض آشکار قطعنامه 2231 از سوی ایالات متحده، چاره ای برای ایران جز توسل به تنها راه حل موجود، یعنی توقف اجرای تعهدات متقابل که به صراحت در بندهای 26 و 36 برجام آمده، و هم به عنوان یک قاعده کلی حقوق مشروع شناخته شده است، باقی نگذاشت.


      بر همین اساس، سه سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق، مجلس جمهوری اسلامی ایران در دسامبر 2020 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت موظف شد اجرای کلیه فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی فراتر از موافقتنامه جامع پادمان ایران (CSA) را متوقف کند، از جمله اجرای موقت پروتکل الحاقی (AP).
      از آنجایی که الزامات پیش بینی شده در قانون در بازه زمانی مناسب محقق نشد، در نتیجه دولت قانون و اقدامات جبرانی آن را اجرا کرد؛ که البته همچنان در چارچوب مفاد بندهای 26 و بند 36 برجام می باشد.

آقای رئیس،
     جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورتی که طرف‌های دیگر به اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردند، اقدامات جبرانی را برمی‌گرداند.
       مایلم مجدداً تأکید کنم که تمام اقدامات جبرانی هسته‌ای ایران در راستای حقوق و تعهدات ما بر اساس NPT است. همانطور که در گزارش مدیرکل مندرج در سند Gov/2022/4 آمده است، آژانس طبق موافقتنامه پادمان به تاسیسات هسته ای ایران دسترسی منظم دارد. آژانس به راستی آزمایی وضعیت


ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ادامه می دهد. آژانس به راستی آزمایی موجودی اورانیوم غنی شده در ایران ادامه می دهد. آژانس به نظارت و راستی آزمایی تمامی فعالیت های مربوط به تولید سوخت هسته ای در ایران ادامه می دهد. جزئیات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای بارز از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.
     این گزارش همچنین تأیید می‌کند که در نتیجه رایزنی‌های بسیار سازنده بین مدیرکل و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) در 15 دسامبر 2021، شرایط جدیدی در رابطه با تجهیزات رصد و نظارتی آژانس ذیل برجام مورد توافق قرار گرفت. این توافقنامه بسیار مهم است چراکه بر اساس آن و در صورت توافق در مورد ازسرگیری اجرای برجام، داده های نظارتی از تمام دوربین های نصب شده آژانس برای فعالیت های مرتبط با برجام، و همچنین مانیتورهای غنی سازی آنلاین، مهر و موم های الکترونیکی یا دستگاه های اندازه گیری نصب شده، همچنان برای آژانس ذخیره و بعد از اجرایی شدن مجدد برجام در دسترس خواهند بود.
      بعلاوه، مایلم به شورای حکام اطلاع دهم که گفتگوها و تعاملات سازنده بین ایران و آژانس، از جمله از طریق سفر موفق اخیر مدیرکل در 5 مارس 2022 از تهران ادامه یافته است.
    


اظهار نگرانی توسط برخی هیاتها در مورد فعالیتهای هسته ای ایران که همواره به طور کامل منطبق با معاهده ان پی تی و تحت نظارت آژانس بوده است ، هیج محمل قابل توجیهی ندارد. هیچکدام از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران خطر اشاعه ای ندارد. آندسته از کشورهایی که در ابراز نگرانی نسبت به تحریمهای وحشیانه و غیر قانونی آمریکا علیه مردم ایران قصور داشته اند، اساسا اعتبار و صلاحیتی برای درخواست از ایران برای اجرای یکجانبه برجام ندارند.
در نهایت، ما معتقدیم که مذاکراتی که از 29 نوامبر 2021 از سر گرفته شد و قویا در اینجا در وین ادامه دارد، فرصتی منحصر به فرد برای شرکت کنندگان برجام و ایالات متحده فراهم می کند تا قصد واقعی خود برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی خود از طریق لغو فوری تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی به شیوه‌ای مؤثر و قابل راستی آزمایی به اثبات برسانند.
     جمهوری اسلامی ایران به طور جدی و موثر در مذاکرات با اعضای برجام جهت رسیدگی به این مسائل شرکت کرده است. پیشرفت چشمگیری در مذاکرات تاکنون حاصل شده است و در صورتی که آمریکا و سایر اعضای برجام حسن نیت خود را نشان دهند و تصمیمات سیاسی لازم و درستی را اتخاذ کنند، به نتیجه رسیدن موفقیت آمیز مذاکرات دور از دسترس نیست./

نظر شما