شناسهٔ خبر: 52973370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تکلیف مجلس به دولت برای ایجاد نظام یکپارچه مالی

تسنیم

نمایندگان مجلس به منظور ایجاد شفافیت و امکان رصد گردش وجوه دولت را موظف به ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی به عنوان یکی از پروژه‌های دولت الکترونیک کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۱۷ اسفند) قوه مقننه و  در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با  بندهای (و) و (هـ) تبصره (۱۹) این لایحه موافقت کردند.

در بند (هـ) تبصره (۱۹) آمده است: به منظور هوشمند سازی، ایجاد شفافیت و امکان رصد گردش وجوه ، دولت موظف است با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری دستگاههای اجرائی ذی­ربط نسبت به ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی دربخش عمومی به عنوان یکی از پروژه‌های دولت هوشمند(الکترونیکی) اقدام نماید. رعایت محرمانگی برای نیروهای مسلح و انرژی اتمی الزامی است.

بیشتر بخوانید:

حقوق نمایندگان و مدیران مجلس شفاف شد

آیین‌نامه اجرائی این بند مشتمل بر فرایند اصلاح طبقه‌بندی بودجه، ارائه نظام استاندارد شناسه‌گذاری اقلام بودجه‌ای، گردش کار و وظایف دستگاههای اجرائی، نحوه تخصیص اعتبار به دستگاههای اجرائی در قالب اسناد اعتباری الکترونیک و جریان آن تا پرداخت به حساب ذی­نفع نهائی، الزامات پذیرش نمونه اسناد مالی الکترونیکی و نحوه راهبری و نظارت بر اجرای این نظام به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (شورای اجرائی فناوری اطلاعات) تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

کلیه ‌روسای دستگاههای اجرائی بخش عمومی (موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه) و همچنین مدیران مالی/ ذی­حسابان موظف به انجام تمامی اقدامات از جمله ثبت اسناد مثبته و برخط تراکنش‌ها و اطلاعات ذی­نفعان نهایی مطابق با آیین نامه اجرائی مذکور در سامانه­های مربوط هستند.

همچنین در بند (و) تبصره (۱۹) آمده است: در سال ۱۴۰۱ دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه موظف به مسدود نمودن حساب­های فرعی خود تا پایان فروردین ماه هستند. افتتاح حساب­های فرعی (تنخواه گردان عاملین ذی­حساب و حساب تنخواه کارپردازان بخش عمومی) در دستگاههای اجرائی فوق الذکر صرفا با مجوز خزانه داری کل کشور نزد بانکهای دولتی صورت می­گیرد. نگهداری هرگونه حساب توسط دستگاههای اجرائی در ارتباط با اجرای این بند در سایر بانکهای غیر دولتی و موسسات اعتباری

نظر شما