شناسهٔ خبر: 52963284 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

با پشت سر گذاشتن ایران و کره شمالی؛

روسیه بزرگترین کشور تحت تحریم جهان شد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: روسیه ظرف ۱۰ روز و به‌دنبال حمله به خاک اوکراین، با پشت سر گذاشتن ایران و کره شمالی به بزرگترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل شد.
به گزارش سایت «کاستلوم» که بانک اطلاعات ردیابی تحریم‌های جهانی است، روسیه از روز پنجم اسفند که به اوکراین حمله کرد از سوی ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش هدف دو هزار و ۷۷۸ تحریم جدید قرار گرفت که شمار تحریم‌های آن را به بیش از پنج هزار و ۵۳۰ مورد رساند.با این تحریم‌های جدید، روسیه از ایران که هدف سه هزار و ۶۱۶ تحریم قرار گرفته است پیشی گرفت.
در حالی که تحریم‌ها علیه ایران ظرف ۱۰ سال و عمدتا به بهانه برنامه هسته‌ای و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم وضع شده است، روسیه ظرف ۱۰ روز به بزرگترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل شد.فشارها علیه روسیه روز به روز افزایش می‌یابد و بسیاری از شرکت‌های غربی فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرده یا به صادرات و ارائه خدمات به روسیه پایان داده‌اند.
برخی از این شرکت‌ها برای در امان ماندن از آسیب‌های تحریم‌ها ناچار به این کار شده‌اند و برخی دیگر نیز داوطلبانه از بازار روسیه خارج شده‌اند.
پیتر پیاتسکی، مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت باراک اوباما و ترامپ که از جمله بنیانگذاران سایت کاستلوم است، می‌گوید: «این یک جنگ هسته‌ای مالی و بزرگترین رویداد تحریمی در تاریخ است».او افزود: «روسیه ظرف دو هفته از دایره اقتصاد جهانی خارج و به بزرگترین هدف تحریم‌های جهانی و یک منفور مالی تبدیل شد».
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوایل هفته جاری گفت که موج تحریم‌ها «اعلان یک جنگ است».
همچنین کاخ سفید  اعلام کرد که رهبران ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه مسکو تاکید کرده‌اند. با این حال هنوز بسیاری از کشورها واردات نفت روسیه را تحریم نکرده‌اند.
از سویی طی روزهای اخیر نمایندگان کنگره ایالات متحده به دولت جو بایدن برای تحریم نفت روسیه فشار آورده‌اند، اما علی‌رغم این امر به نظر می‌رسد که تحریم نفتی مسکو امری قریب‌الوقوع نباشد.اطلاعیه کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا  از طریق ویدیو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو داشته و بر عزم خود نسبت ادامه فشارها بر روسیه و بالا بردن هزینه‌های تهاجم نظامی آن به اوکراین تاکید کرده‌اند.
این اطلاعیه اما اشاره‌ای به تحریم‌ احتمالی نفت روسیه نمی‌کند. تحریم روسیه به ویژه برای آلمان دشوار می‌تواند باشد. اولاف شولتس نیز پیش از این گفت‌وگوی ویدیویی عنوان کرده بود که واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزانه اروپایی‌ها امری اساسی است.
 بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا نفت روسیه هدف بعدی تحریم‌ها خواهد بود گفته است که هیچ گزینه‌ای فعلا منتفی نیست، اما جن ساکی سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که بایدن هنوز دراین‌باره تصمیم‌گیری نکرده است.معاون نخست‌وزیر روسیه  مدعی شد اگر ایالات متحده و اتحادیه اروپا واردات نفت از روسیه را تحریم کنند، قیمت هر بشکه نفت به بالای ۳۰۰ دلار خواهد رسید.
 الکساندر نواک  گفت: «مسلما روشن است که کنار گذاشتن نفت روسیه منجر به بروز عواقب وخیمی برای بازارهای جهانی می‌شود».او افزود: «بالا رفتن قیمت‌ها غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. نفت به ۳۰۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید، اگر نگوییم که بیشتر خواهد شد».معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین تهدید کرد که کشورش می‌تواند جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم-۱ به مقصد اروپا را قطع کند، ولی هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است.روسیه قبل از حمله به اوکراین روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام و سه میلیون بشکه میعانات گازی و محصولات نفتی صادر می‌کرد.
بر اساس گزارش‌ شرکت‌های بین‌المللی و خبرگزاری‌های خارجی مانند بلومبرگ، صادرات نفت و محصولات نفتی روسیه طی یک هفته گذشته نصف شده است.اروپا و آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه سیستم بانکی روسیه وضع کرده و دسترسی بسیاری از بانک‌های این کشور به سوئیفت را قطع کرده‌اند.از سوی دیگر، شرکت‌های عظیم کشتیرانی جهان مانند «مرسک» و «تورم» انتقال محموله‌های نفتی روسیه را تعلیق کرده و خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دیگر نفتکش‌ها نیز محموله‌های نفتی روسیه را تا چهار برابر هزینه قبلی حمل می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما